رفع موانع تولید و ایجاد شرایط مناسب برای بهره برداری از کالاهای استراتژیک که مزایای آن نسبت به سایر کالاهای صنایع همگن بسیار بالاست، می طلبد که از تولید و عرضه این کالاها حمایت جدی به عمل آید. کارخانجات بنای سبک قدس رضوی به عنوان یکی از باسابقه ترین کارخانجات فعال کشور در شهرستان قرچک و اولین واحد تولید بلوکهای هوادار اتوکلاو باسابقه بیش از 3 دهه فعالیت، یکی از کارخانجات مهم در صنعت ساخت و ساز کشور است که محصولات آن از امتیازات و قابلیتهای فراوانی نسبت به محصولات مشابه این صنعت برخوردار است.
مهندس محمدمهدی نثاری، مدیرعامل شرکت کارخانجات بنای سبک قدس رضوی (از زیرمجموعه های آستان قدس رضوی) طی نامه ای به مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ضمن دعوت از ایشان و معاونین برای دیدار از تاسیسات تولیدی و آشنایی با کارخانه و اهداف فرهنگی ، مذهبی، اقتصادی این شرکت در قرچک ورامین خواستار حمایت وی از مشکلات و رفع موانع تولید از جمله صدور پروانه بهره برداری صنعتی دائم برای این شرکت شد.
این شرکت که در سال 1353 توسط مرحوم بجستانی مقدم تاسیس و وقف آستان مقدس امام رضا (ع) گردید، فعالیت رسمی خود را در زمینه تولید بلوکهای هوادار اوتوکلاو شده (AAC ) با نام تجاری هبلکس در سال 1375 آغاز نمود.
نثاری در این دیدار در توضیح مزایای هبلکس به مواردی چون سبکی ( ۴/۱ وزن آجر) ، قیمت مناسب، برگشت پذیری و قابلیت بازیافت، عایق صوت و حرارت، مقاومت در برابر حریق و سرعت اجرای بالای استفاده از محصول در روند ساخت و ساز اشاره می کند. ضمن اینکه بخش عمده ماده اولیه مورد مصرف در تولید بتن سبک، ضایعات سیلیس می باشد که هیچگونه استفاده ای نداشته و عدم مصرف آن موجب مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان سیلیس و خسارت به محیط زیست می شود.
وی در این دیدار با اشاره به اجرای پروژه‌های بزرگ تجاری- مسکونی و اداری با این محصول و خواص ویژه ای که باعث برتری آن نسبت به مصالح سنتی شده است، خواستار توجه بیشتر سازمانهای ذیربط مثل شهرداریها، وزارت مسکن و شهرسازی، انبوه سازان، سازمان نظام مهندسی کشور و ... شده و تقاضا دارد قوانینی در جهت فرهنگ سازی بهتر و ترغیب و تشویق مسکن سازان برای استفاده از این محصول وضع و ابلاغ شود.
براساس اظهارات مدیرعامل کارخانجات بنای سبک قدس رضوی، این شرکت با اخذ گواهینامه های متعدد داخلی و خارجی از جمله ISO۹۰۰۱:۲۰۰۸،ISO۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ ،OHSAS۱۸۰۰۱:۲۰۰۷ و دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، جایگاه خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر مصالح ساختمانی در کشور تثبیت کرده و در سایه تلاش های خود بارها (از جمله در سال های ۸۷ ، ۸۸ و ۹۰) به عنوان واحد نمونه صنعتی و کارآفرین معرفی شده است.
نثاری با یادآوری این که کارخانجات بنای سبک قدس رضوی در طول 30 سال فعالیت خود، همیشه به دنبال نوآوری و خلاقیت بوده‌اند از موفقیت فنی کارشناسان این شرکت در راه اندازی خط 2 در غالب طرح توسعه شرکت و راه اندازی خط تولید خمیر آلومینیوم که همزمان با جشن های دهه فجر سال 91 به بهره برداری رسید، خبر داد و افزود: استفاده از خمیرآلومینیوم در این صنعت بسیار حیاتی است.
وی خاطر نشان ساخت : اجرای این طرح با توجه به دشواری های واردات و اعمال تحریم های شدید کشورهای استکباری علیه کشورمان که می توانست باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شود بسیار موثر بوده و می تواند نیاز کشور را به خمیر آلومینیوم پاسخگو باشد.
او معتقد است که عدم صدور پروانه بهره‌برداری دائم برای این شرکت به بهانه استقرار در داخل شعاع 120 کیلومتری مشکلات زیادی برای این برند ایجاد کرده و از جمله سوء استفاده از برند هبلکس توسط دیگران به کیفیت و توان رقابتی ما لطمه زده است.
این در حالی است که این واحد اولین تولیدکننده بلوکهای سبک کشور، با وجود ۳۰ سال سابقه فعالیت از داشتن پروانه بهره برداری دائم محروم است و طی ۲ سال گذشته تلاشها و پیگیریهای جدی این واحد برای دریافت پروانه ادامه داشته است.
لذا کمک به این برند و تجدید نظر در ممنوعیت صدور پروانه دائم باید مد نظر مسئولان ارشد صنعت ، معدن و تجارت استان تهران قرار گیرد.
وی اظهار امیدواری کرد با حل مشکلات یاد شده کمک مناسبی در نقش آفرینی هبلکس و عرضه مصالح نوین ساختمانی صورت گیرد و از آنجا که منافع این موقوفه صرف امور خیریه، فرهنگی آموزشی و ... می شود ، این اقدام یک عمل خداپسندانه و کمک به فرهنگ و آموزش کشور محسوب می شود.
مهندس صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این دیدار با پیشینه و عملکرد شرکت بنای سبک قدس رضوی آشنا شد و با توجه به نقش این محصول در اقتصاد کشور و خدماتی که این واحد به صنعت ساختمان می کند برای مساعدت به آن قول پیگیری و همکاری داد.