برای شروع کسب‌وکار، رویای بزرگ داشته باشید

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

هر فردی که بخواهد برای بزرگ‌ترین شرکت‌ها یا مطرح‌ترین استارت آپ‌ها فعالیت کند، ابتدا باید از صفر شروع کند. حتی کارآفرینان هم فعالیت خود را از مراحل ابتدایی آغاز می‌کنند. آنچه بایدها را از نبایدها جدا می‌کند، مسیری است که پس از گام اول برداشته می‌شود. هر چند راه‌های زیادی به موفقیت ختم می‌شوند، اما برخی از آنها بهتر هستند و موانع کمتری در سر راه وجود دارد. البته، هیچ‌کس بدون مواجهه با موانع بسیار، نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند. این مقاله به بررسی مواردی می‌پردازد که جهت راه‌اندازی کسب‌وکار و کسب موفقیت، به افراد کمک می‌کند.

داشتن آرزوهای بزرگ

زمانی که به فکر پیشرفت در زمینه کارآفرینی هستید، این نکته را به خاطر داشته باشید که در سر پروراندن رویاهای بزرگ، بیشتر از داشتن رویاهای کوچک به تلاش نیاز ندارد. شاید به توانایی خود برای انجام کارها شک دارید، نمی‌خواهید حریص یا مادی به نظر بیایید یا اینکه احساس می‌کنید شایستگی لازم برای کارآفرینی را ندارید. صرف‌نظر از علت، نمی‌توانید به ندای درونی که شما را به نداشتن رویای بزرگ تشویق می‌کند گوش دهید. افراد موفق دچار وسوسه نمی‌شوند، بلکه گفت‌وگوی درونی بر اساس تصورات واقعی را جایگزین ندای درونی کرده‌اند. آنها از فرصت‌هایی استفاده می‌کنند که دیگران قادر به دیدنشان نیستند و عادت دارند از خود سوال کنند که چطور می‌توان از عهده انجام کارهایی برآمد که دیگران تصور می‌کنند توانایی انجام دادنش را ندارند.

با داشتن رویای بزرگ که خود انگیزه‌ای قوی است، به هر قیمتی که شده می‌توانید به اهداف خود برسید. هر چند، باید پیش از کنار گذاشتن شغل، نگاهی دوباره به جزئیات برنامه کسب‌وکار خود بیندازید و برنامه دقیقی داشته باشید. اکثر کارآفرینان، خیال‌پردازانی با انگیزه هستند. اما به‌راحتی حوصله خود را از دست می‌دهند و به سرعت سراغ انجام پروژه بعدی می‌روند. با داشتن برنامه‌ریزی دقیق برای رویاهای خود یاد می‌گیرید که در قبال خود مسوولیت پذیر باشید که همین حس به نوعی موجب پیشرفت در کار می‌شود. بدون داشتن برنامه، رویاهای بزرگ، خیال پردازی بیش نیست. اما با وجود برنامه‌ریزی می‌توان تمامی رویاها را هم به واقعیت تبدیل کرد.

با وجود تمرکز بر اولویت ها، انعطاف داشته باشید

با برنامه‌ریزی، به راحتی متوجه خواهید شد چه کارهایی بیشتر به موفقیت کسب‌وکار شما کمک می‌کنند که باید آنها را انجام دهید. یکی از دلایل شکست کارفرمایان، اولویت بندی نکردن وظایفشان به درستی است. به جای محور قرار دادن زمان و علایق خود، بر تفکیک کارهای خوب از عالی توجه کرده که در این صورت تمرکز فوق‌العاده بر کار به دست خواهید آورد. به هنگام شروع هر کسب‌وکاری برای شناخت بخش‌های ضروری، زمان بگذارید. زیرا این عمل نه تنها قدرت خطر کردن شما را بالا می‌برد، بلکه گردش مالی لازم برای کسب‌وکار را نیز فراهم می‌کند.

همچنین متوجه باشید که اگر وظایف را به درستی اولویت‌بندی نکنید خطرات زیادی شما را تهدید می‌کند و هیچ کاری به خوبی صورت نمی‌گیرد. هر کسب‌وکاری، بخش‌های مخاطره آمیزی دارد که موفقیت کسب‌وکار در گرو آنها است. زمانی که بیشتر بر روی وظایف حمایتی تمرکز می‌کنید تا وظایف پرمخاطره و حساس، قدرت و اثربخشی شما کاهش می‌یابد. برای مثال با طراحی چشمگیر محصولات می‌توانید در صدر رقابت‌ها باقی بمانید، اما اگر هیچ تلاشی در این زمینه نکنید قطعا تلاش هایتان بی‌نتیجه خواهد ماند.

شکست‌ها گذرا هستند، از آنها درس بگیرید

اغلب کارآفرینان ریسک پذیر هستند زیرا اگر اهل خطر نبودند هنوز در استخدام یک شرکت امن مشغول به‌کار بودند. برای موفقیت باید تجربه‌های مختلفی داشت و از فرصت‌هایی استفاده کرد که در ابتدا ترسناک به نظر می‌آیند. اگر امیدوارید دچار هیچ اشتباهی نشوید پس اولین اشتباه را مرتکب شده‌اید. سعی نکنید از اشتباهات دوری کنید بلکه آنها را فرصت‌های مناسبی برای یادگیری منحصربه‌فرد خود و شرایط کسب‌وکار بدانید. هر اندازه مطالب بیشتری در عرض زمان کمتری بیاموزید، سریعتر می‌توانید خود را در موقعیتی قرار دهید که به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند.

با پذیرفتن این طرز فکر «از هر شکست باید مطلبی آموخت» و با به کارگیری این رویکرد با قدرت، تکرار را شروع خواهید کرد. فرآیند تکرار و تصحیح یک فرآیند به‌منظور دستیابی به هدف است. هدف نهایی از کسب‌وکار، بقا و در نهایت پیشرفت است. به‌منظور تحقق این هدف، باید پشتکار داشته باشید و با مداومت در کار به موفقیتی برسید که کسب‌وکار را به یک ماهیت خودکفا تبدیل کند. در شروع هر کسب‌وکاری، سرعت برای کسب موفقیت بسیار حیاتی است. هر اندازه بتوانید آزمایش‌ها را مصمم‌تر انجام دهید و از تجارب خود بهره ببرید، شانس‌های بیشتری برای عملکرد بهتر فراهم می‌کنید. این همان عملکرد خوب است که به شما کمک می‌کند مقیاس پذیر باشید و مقیاس پذیری این امکان را فراهم می‌کند تا آرزوهای بزرگ خود را بشناسید. بنابراین، از انجام اشتباهات نترسید. تلاش کنید، مرتکب اشتباه شوید، یاد بگیرید و دوباره سعی کنید. اگر تسلیم شوید هرگز به موفقیتی که مدنظرتان است نخواهید رسید.

منبع: Entrepreneur