مدیریت راننده در مواجهه با مشکلات پیش‌بینی نشده
شاید برای تمامی رانندگان پیش آمده که درحین رانندگی با اتفاقات غیرمنتظره‌ای از قبیل ترکیدن لاستیک، تمام شدن بنزین ماشین، ازکار افتادن بخش‌های الکترونیکی خودرو و... مواجه شده باشند.اطلاع داشتن از نحوه مدیریت صحیح این اتفاقات ناگهانی به‌خصوص در سفرهای برون شهری و بزرگراه‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در سلامت سرنشینان و خودروهای عبوری داشته باشد و در داخل معابر شهری نیز باعث جلوگیری از بروز تصادف وترافیک می‌شود.
یکی از مشکلات شایع، ترکیدن لاستیک در هنگام رانندگی است. هدف اصلی در هنگام ترکیدن لاستیک، حفظ تعادل وکنترل خودرو است. ترس به خود راه ندهید، هر عکس‌العمل بی‌موردی از طرف راننده شامل فشردن ناگهانی پدال ترمز و یا برداشتن ناگهانی پا از روی پدال گاز منجر به از دست دادن کنترل می‌شود. در شرایط ترکیدگی لاستیک ۲مورد مهم را هرگز انجام ندهید: به هیچ عنوان هرگز ناگهان ترمز نکنید. هرچقدر هم که این کار به‌صورت غیرارادی انجام شود می‌تواند بدترین اشتباهی که در هنگام ترکیدگی لاستیک اتفاق می‌افتد باشد. ناگهان پای خود را از روی پدال گاز برندارید. این دومین اشتباه بزرگی است که می‌توانید مرتکب شوید زیرا با این کار وزن خودرو از چرخ‌های عقب به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنید و کنترل خود را از دست می‌دهید. در عوض انجام سه کار بسیار حیاتی است. به تدریج پا را از روی پدال گاز بردارید و به سرعت جهت درست را با کنترل فرمان مشخص کنید، به سمتی که می‌خواهید بروید نگریسته و فرمان را به آن سمت بچرخانید، زمانی‌که تعادل خودرو برقرار شد به حرکت خود ادامه دهید تا سرعت کم‌کم کاهش پیدا کند و از جاده خارج شده و در مکانی امن بایستید. به خاطر داشته باشید صرف‌نظر از اینکه لاستیک جلو یا عقب ترکیده است تمامی باید‌ها و نبایدها را رعایت کنید، تنها تفاوت در ترکیدگی لاستیک‌های جلو و عقب این است که در هنگام ترکیدگی لاستیک جلو فشار برروی فرمان خواهد بود و در ترکیدگی لاستیک‌های عقب، نیروی بیشتری بر صندلی و بدنه خودرو وارد می‌شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان رانندگی محتمل است، خاموش شدن خودرو است که می‌تواند به دلایل مختلفی از قبیل تمام شدن بنزین به خاطر خراب بودن آمپر ویا به‌دلیل مشکلات موتوری باشد. خاموش‌شدن ناگهانی خودرو، سفت شدن فرمان و ترمز را به همراه دارد، کنترل خودروی مورد نظر بسیار سخت خواهد بود و شاید هر کسی نتواند از پس آن بربیاید. در چنین مواقعی ابتدا دنده را در حالت خلاص قرار دهید تا بتوانید خودرو را با دور حرکتی خودش به شانه راه هدایت کنید و به یاد داشته باشید که به‌دلیل خاموش بودن موتور اتومبیل، سیستم هیدرولیک ازکار افتاده و برای گرداندن فرمان احتیاج به نیروی زیادی دارید و در ضمن فقط دو یا سه پدال ترمز دارید.پس از توقف در محلی مطمئن، حتی در بدترین شرایط، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. حفظ خونسردی سبب می‌شود تا کارآیی شما بالاتر رفته و در این شرایط شما می‌توانید از محفوظات ذهنی و اطلاعات خود استفاده ومشکل را حل کنید. اولین قسمتی که باید نگاه کنید صفحه پشت آمپر است که اطلاعات نسبتا کاملی از وضعیت خودرو به شما می‌دهد. ابتدا ببینید خودرو سوخت دارد یا نه؟ هرچند داشتن بنزین مساله‌ای بسیار آشکار است اما عده بسیاری به آن توجه نمی‌کنند. البته داشتن سوخت تنها کافی نیست. رسیدن آن به موتور و ریل سوخت (در خودروهای انژکتوری) و یا رسیدن آن به کاربراتور در انواع کاربراتوری نیز مساله‌ای است که در ادامه باید بررسی کنید. در بسیاری مواقع خودرو به درستی استارت می‌خورد و برق به نحو مناسب به سر شمع می‌رسد ولی سوخت به موتور نمی‌رسد.

به گوش نرسیدن صدا از زیر خودرو در زمان باز گذاشتن سوئیچ می‌تواند نشانه خرابی پمپ انژکتور باشد. البته این بررسی‌ها تا قبل از رسیدن امداد خودرو، کاربرد دارد و مهم‌ترین قسمت همان هدایت خودرو به صورت ایمن، به حاشیه راه می‌باشد.در هنگام تردد امکان خراب شدن ادوات الکترونیکی خودرو وجود دارد که در بعضی از قسمت‌ها مانند برف پاک کن‌ها و یا سیستم بخاری و یا سیستم روشنایی، احتیاج به راه‌اندازی فوری می‌باشد. به‌طور کلی در روزهای سرد مقاومت داخلی سیم‌ها بالا می‌رود و احتمال قطع شدن سیم‌ها زیاد است.برای تست اولیه که در بسیاری از مواقع کارساز است، به سراغ جعبه فیوز رفته ودرب آن را باز کنید. درپشت درب جعبه فیوز کاملا جایگاه فیوزهای ادوات مختلف با شماره مشخص شده است، (البته به زبان انگلیسی). پس از پیدا کردن فیوز مربوط به قطعه خراب، آن را از جای خود خارج کرده و در صورت خرابی، آن را با نمونه مشابه که معمولا شرکت‌های خودروسازی تعدادی یدکی درکنار جعبه فیوز قرار می‌دهند، تعویض کنید.یکی دیگر از موارد، مواجهه با جاده برفی است. درچنین مواقعی که احتیاج به بستن زنجیر چرخ می‌باشد، رانندگان با مشکل عدم آشنایی با بستن زنجیر چرخ مواجهند.حتی بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که زنجیرچرخ را باید به چرخ‌های جلوی خودرو ببندند یا چرخ‌های عقب!

به‌طور کلی باید گفت اولا بستن زنجیر چرخ بدون داشتن دستکش تقریبا غیرممکن است و اینکه زنجیر چرخ به محوری از خودرو وصل می‌شود که نیروی موتور آن منتقل می‌شود. با این حال برای بستن زنجیر چرخ ابتدا باید وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل کرده و پیچ‌خوردگی‌های آن را باز کنید. سپس آن را روی تایر قرار دهید به طوری که سر قلاب‌های زنجیرهای عرضی به زیر قسمت جلو تایر بوده و چفت‌ها به سمت عقب لاستیک بیفتد. بعد نخستین زنجیر عرضی را به زیر قسمت جلو تایر قرار داده، خودرو را به طرف جلو حرکت دهید تا موقعی که از طرف عقب سر چفت و بست‌ها به ارتفاع تیوبی چرخ برسد.پس از این کار باید زنجیرهای عرضی را روی تایر مرتب کرده و دو سر انتهای رشته زنجیرهای طولی را بلند کرده تا نزدیکی چفت بیاورید. دقت کنید کدام یک از حلقه‌ها باید چفت قلاب شود. پس از آن اول رشته خارجی را انداخته و بعد داخلی را محکم ببندید و با محکم کردن رشته داخلی زنجیر خارجی را دوباره بکشید و به حلقه مناسب محکم کنید.فراموش نکنید پس از بستن زنجیر به هیچ عنوان نباید حلقه‌های اضافی روی لاستیک بماند. باید آنها را طوری محکم کرد که به لاستیک صدمه نزند.

امیررشیدمهرآبادی
کارشناس خودرو