همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت
فریبرز کالاشی * ساخت و ساز در مناطق روستایی و ییلاقی، نوعی گره خوردن منافع انسان با طبیعت است که شرایط خاص ساخت و ساز در هر منطقه جغرافیایی با ویژگی‌های مخصوص آن منطقه را می‌طلبد. بحران‌های طبیعی در سراسر کشور ، از سیل و خشکسالی گرفته تا زلزله و گرد و غبار محلی، مهندسان و متخصصان ما را به تفکر درباره ساخت و ساز مناسب با اقلیم‌های زیست‌محیطی واداشته است.
باید این واقعیت را بپذیریم که متاسفانه امروز سکونت روستایی رو به فراموشی رفته و مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ، وضعیت نگران‌کننده ای به وجود آورده است. لزوم سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و محروم علاوه بر ایجاد اشتغالزایی و کارآفرینی در این مناطق، همکاری ویژه و همه‌جانبه دست‌اندرکاران حفظ محیط‌زیست و انجمن‌های مهندسان و متخصصان ذیربط را می‌طلبد. در کشورهای صنعتی و توسعه یافته، طرح‌های سکونت در مناطق کوهستانی و طبیعی و همچنین اسکان متقاضیان و مهاجرین در طبیعت و جنگل، نه تنها فضایی را برای حفاظت از محدوده زندگی ساکنان ایجاد می کند، بلکه انگیزه نگهداری و دوستی با طبیعت را به شکل غیرقابل تصوری برای انسانها امکانپذیر می سازد.
در ایران که کم‌آبی و خشکسالی طی سال‌های اخیر خسارات جبران‌ناپذیری در حوزه‌‌های آبی، جنگلداری، مراتع و سایر بخش‌های مرتبط بجا گذاشته، داشتن برنامه‌ریزی علمی و منسجم و عزم و اراده جدی برای حفظ منابع آبی و خاکی و همچنین حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بیش از پیش ضروری می نماید.
امید است با همکاری مدیران و مسئولین ذیربط و همکاری همه‌جانبه نهادهای مردمی این امر تحقق یابد.
* فوق‌لیسانس مدیریت MBA