رقبای محصولات جدید پژو
امضای قرارداد پژو همزمان با اولین سفر پسابرجامی رئیس جمهور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی داخل داشت. فارغ از انتقادات به برخی از مفاد این قرارداد (که هر قراردادی منتقدان خود را دارد) تاثیر این قرارداد بر بازار خودرو غیرقابل انکار است. هرچند برخی از تعهدات پژو در این قرارداد به نظر نمی‌رسد اجرایی شود (علی‌الخصوص صادرات 30درصد مورد نظر وزارت صنایع که البته خود مشخص نیست مبنای تعیین حداقل صادرات 30درصد چیست) این قرارداد شروع یک دوران جدید در بازار خودرو خواهد شد. به هر صورت فارغ از پیام‌هایی که این قرارداد به سایر سازندگان خودرو علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشور خواهد داشت، واردکنندگان و تولید‌کنندگان خودرو در ایران خود را باید برای رقابت با شرایط جدید آماده کنند.
میزان تاثیر این قرارداد به سیاست قیمت‌گذاری محصولات آن بستگی خواهد داشت ولی قابل تصور است که شرکت مشترک پژو و ایران‌خودرو، قابلیت مانور زیادی برای اخذ سود زیاد در این محصولات نخواهد داشت و قیمت‌هایی که هم اکنون در سطح رسانه‌ها گمانه‌زنی می‌شود محقق نمی‌شود. استفاده از زیرساخت‌ها و خطوط تولید ایران خودرو، وجود قطعات مشترک گسترده با محصولات فعلی ایران خودرو خصوصا در قوای محرکه و همچنین شیوه مرسوم در ایران‌خودرو برای تامین با واسطه برای کاهش تعرفه موثر واردات سی کی دی می‌تواند قیمت‌های این محصولات را به سطح کشورهای همسایه مانند امارات برساند. این محصولات که از نیمه سال آینده میلادی به بازار عرضه خواهند شد (حدودا تابستان ۹۶) قطعا رقیب محصولات ارزان قیمت فعلی ایران خودرو و سایپا نخواهند بود. به نظر می‌رسد در بهترین حالت، این خودرو‌ها از حدود ۵۰ میلیون تومان شروع شوند که خود به خود در حاشیه ۲۰درصد بالای بازار قرار می‌گیرند که رقابت سنگینی بین تولید‌کنندگان خودروهای چینی و برخی واردکنندگان در آن جریان دارد. ورود این محصولات در وهله اول، سازندگان خودروهای چینی در کشور را مجاب خواهد کرد در سیاست‌های قیمتی خود بازنگری کنند. این محصولات، در قسمت‌های مختلف بازار حضور خواهند داشت که اتفاقا ایران خودرو را هم درگیر رقابت‌های داخلی می‌نمایند. این رقابت داخلی خطر تمایل ایران خودرو را به افزایش قیمت محصولات جدید پژو برای حفظ فروش محصول چینی تازه وارد خود زیاد می‌کند. در حال حاضر ایران خودرو در قسمت خودروهای کراس اور، دو محصول چینی و فرانسوی را با حدود ۲۵ میلیون تومان فاصله عرضه می‌کند که با ورود پژو ۲۰۰۸ موقعیت آنها بسیار پیچیده می‌شود. به نظر می‌رسد ایران خودرو در انتخاب محصول مناسب برای این قسمت بازار دچار شتابزدگی بوده و در یک بازه زمانی کوتاه، سه محصول مشابه را انتخاب کرده است. این سردرگمی هرچند موضوعی جدید در ایران خودرو نیست و در بسیاری از محصولات قدیمی هم دیده می‌شود، موجب قربانی شدن حداقل یکی از محصولات خواهد شد. شاید رنو مشابه رفتاری را که با پارس خودرو در واردات کلیوس کرد را تکرار کند و تلاش کند کپچر را توسط شرکت واردکننده یا توسط تاسیسات جدید خود عرضه کند که در این صورت، زنگ خطر برای پژو ۲۰۰۸ به صدا در خواهد آمد.

پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ می‌توانند تاثیرات خوبی بر بازار خودروهای ساخت داخل و وارداتی مشابه خود بگذارند. پژو ۳۰۱ که در بازار وارداتی با محصولاتی مانند هیوندای اکسنت و تویوتا یاریس باید به رقابت بپردازد، در داخل با خیل عظیمی از محصولات چینی از گروه کرمان موتور و سایپا مواجه است. قیمت مناسب این محصول می‌تواند بیشترین ضربه را به محصولات چینی ناموفق سایپا بزند و پروژه شتابزده قراردادهای چینی سایپا را به چالش بزرگ‌تری بکشد. در این بین، کیا سراتو مونتاژی هم متاثر خواهد شد و بازار آن محدودتر می‌شود. بازار وارداتی‌ها در این قسمت بازار به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و دور از ذهن نیست رقبای وارداتی بازی را به پژو ۳۰۱ ببازند.پژو ۲۰۰۸ هم می‌تواند بازار پر رونق کراس اورهای چینی را به چالش می‌کشد. البته رقابت برای پژو ۲۰۰۸ در این قسمت بازار به سادگی برادر سدان خود نیست و محصولات جک ارائه شده در این قسمت بازار محبوبیت نسبی خوبی دارد. پژو ۲۰۰۸ البته در حوزه وارداتی هم بی‌رقیب نیست و محصولاتی مانند سانگ یانگ تیولی با قیمت مناسب خود شرایط را برای آن سخت می‌کند. به هر صورت، موفقیت چندانی برای این محصول قابل تصور نیست مگر آنکه ایران خودرو این محصول را در بازه قیمتی‌های ما عرضه کند و ادامه همکاری با هایما را به فراموشی بسپارد. پژو ۲۰۸ هم که قطعا قیمتی فراتر از رنو ساندرو خواهد داشت باید به رقابت با محصولات وارداتی بپردازد که سهم بازار زیادی ندارند. هیوندای‌ای ۲۰، کیا پیکانتو، ام جی ۳ و میتسوبیشی میراژ در بازه قیمت مشابه قرار خواهند گرفت که پژو می‌تواند بازار آنها را به لطف قیمت مناسب‌تر کاملا متاثر کند. پژو ۲۰۸ شاید راحت‌ترین راه را در پیش روی خود داشته باشد و بتواند خاطره محصول موفق ۲۰۶ را دوباره زنده کند.