حد نصاب جدید در فرمول دانشجویی

دانشجوی سوئیسی توانست رکورد شتاب خودروهای برقی را با استفاده از خودرویی دست ساز بشکند. در سوئیس رقابت‌های فرمول دانشجویان در میان دانشگاه‌های مختلف از سراسر دنیا برگزار می‌شود که در این سری رقابت‌ها دانشگاه‌ها خودروهای خود را در معرض رقابت با هم قرار می‌دهند. خودروهای این رقابت‌ها در اندازه کوچک و شبیه خودروهای کارتینگ هستند.

در رقابت‌های سال ۲۰۱۶ خودروهایی که به رقابت با هم پرداختند در یک کلاس از نیروی برق برای حرکت استفاده کردند. خودروی دانشجوی دانشگاه زوریخ توانست در مدت زمان ۵/ ۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۹۷ کیلومتر در ساعت) برسد. این شتاب فوق‌العاده نشان می‌دهد که فناوری استفاده شده در این خودروها بسیار بالا است. موتورهای برقی این خودروی مسابقه می‌توانند قدرتی معادل ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۰۰ نیوتن بر متر تولید کنند که برای جثه کوچک آن فوق‌العاده است و باعث شده است این خودرو بتواند سریع‌ترین خودروی مسابقه‌ای فرمول دانشجویی شود. وزن این خودروی چهار چرخ به ۳۴۰ کیلوگرم می‌رسد. رکورد قبلی ۷/ ۱ ثانیه بوده است که در چند روز گذشته با چند صدم ثانیه ارتقا یافت.

مسابقات فرمول دانشجویی از سری رقابت‌های مهندسی است که هر سال در انگستان با حضور تیم‌هایی از سراسر دنیا برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها خودروهایی با ساختار فرمول یک ولی در اندازه کوچک ساخته می‌شوند و در کلاس‌های مختلفی به رقابت با هم می‌پردازند. در برخی از کلاس‌ها بیش از ۱۰۰ تیم حضور دارند.

این رقابت‌ها برای افزایش دانش مهندسی مکانیک در بین دانشجویان از سال ۱۹۹۸ تا به امروز برگزار شده است. مسابقات فرمول یک در دنیا جزو معروف‌ترین مسابقات اتومبیلرانی است که سالانه باعث گردش مالی صدها میلیون دلاری می‌شود که مهندسان فعال فرمول دانشجویی، دانش و تجربه لازم برای ورود به این رقابت‌ها را به‌دست می‌آورند. این خودرو که توانست رکورد شتاب ۰ تا ۶۰ مایل را بشکند از فیبرکربن ساخته شده و با همکاری ۳۰ دانشجو در طول یک سال ساخته شده است. این خودروی کوچک پر شتاب برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل مسیر ۳۰ متر را طی کرده است تا این شتاب در کتاب رکوردهای جهان ثبت شود. فناوری به کار رفته در سیستم این خودرو بسیار پیشرفته است و هر چهار چرخ آن با استفاده از فناوری AWD گشتاور سرسام آور موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. فناوری‌هایی که در چنین رویدادهایی ظهور می‌کنند بعد از گذشت مراحل آزمایش به خودروهای اسپرت برقی منتقل می‌شوند و این جابه‌جا‌یی فناوری در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگر در طول تاریخ خودرو‌سازی اتفاق افتاده است. ورود خودروهای برقی به این رقابت‌ها باز هم نشان دهنده توان و پتانسیل بالای این خودروها است و آینده فروش خودروهای برقی را بیشتر از گذشته تضمین می‌کند.آنچه به آینده خودروهای برقی کمک خواهد کرد اتفاق‌هایی از این دست است تا با اثبات قابلیت‌های برقی‌ها صنعت این حوزه متحول شود.