روزنامه آرمان با انتشار خبری، نوشت: اقدامات انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ٢٠١٧ تشریح شد.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در نشست معاونان ستادی و مدیران کل استان‌های این سازمان اعلام کرد: انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ آیسسکو در باکو بود. حسین زارع‌صفت گفت: بالاترین مرجع سیاست‌گذاری برای برگزاری بهتر این رویداد شورای عالی سیاست‌گذاری کشور است که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است. به گفته وی شورای مذکور سیاست‌گذاری کلان و هماهنگی در مدیریت یکپارچه کلیه فعالیت‌های مرتبط با نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های مرتبط با پایتخت جهانی فرهنگ اسلامی را برعهده دارد.به گفته زارع صفت برخی از مهم‌ترین پروژه‌های طراحی شده برای میزبانی مشهد مقدس در سال ٢٠١٧ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام عبارتنداز: برگزاری کنگره بین‌المللی حکیم ابوالقاسم فردوسی و جایزه جهانی حکیم توس، احیا و بازسازی فضای تاریخی مدفن منتسب به امام محمد غزالی و ساخت یادمان، پیگیری و اجرایی کردن مراحل ثبت جهانی توس، تکمیل سایر فازهای موزه بزرگ خراسان و ایجاد تالار مفاخر و مشاهیر استان، برگزاری همایش بین‌المللی راهنمایان گردشگری و رؤسای انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی کشورهای جهان اسلام، بازیابی گذرتاریخی حاج حسن خان منتهی به حرم (نماسازی و آجر فرش به سبک قدیم به طول ٢٠٠ متر)، راه‌اندازی موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورهای جهان اسلام (ملل اسلامی) در خانه ملک.

کاهش ۱۵ درصدی تلفات جاده‌ای در خراسان رضوی

روزنامه اطلاعات در خبری نوشت: وجود مجتمع‌های بین راهی آستان قدس‌رضوی سبب کاهش ۱۵درصدی تلفات جاده‌ای در استان خراسان‌رضوی شده است. سرهنگ امیدوار رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی افزود: یکی از عوامل تهدیدکننده جان مسافران در جاده‌ها به ویژه آنانی که ازدیگر استان‌ها راهی شهر مشهد می‌شوند، خستگی است و هر چه مجتمع‌های بین راهی برای این افراد بیشتر باشد، تلفات جاده‌ای نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.‏ وی همچنین با پیشنهاد تاسیس مراکز جدید بین راهی در برخی از نقاط استان خراسان رضوی و محورهای منتهی به شهر مشهد تاکید کرد: چنانچه آستان قدس رضوی در دو محور نیشابور و سبزوار و ۳۰ کیلومتری سبزوار مجتمع‌های بین راهی تاسیس کند، کمک بزرگی به حفاظت از جان زائران و مسافران کرده است. به گفته رئیس پلیس راه خراسان رضوی دیگر دستگاه‌ها نیز در زمینه تاسیس مراکز بین راهی اقداماتی انجام داده‌اند اما به‌دلیل رویکرد اقتصادی شان چندان موفق نبوده‌اند.‏امیدوار با اشاره به اینکه مشهد یکی از دورترین نقاط از نظر بعد مسافت است، یادآور شد: همین عامل باعث می‌شود تا زائرانی که از استان‌های دورتر راهی شهر مشهد می‌شوند در انتهای مسیر در خراسان رضوی احساس خستگی مفرط کنند و متحمل خسارات مالی و جانی شوند.‏

شناسایی 27 هزار واحد صنفی آلاینده در مشهد

روزنامه ایران در خبری نوشت: معاون خدمات و محیط‌زیست شهرداری مشهد اعلام کرد: 60 درصد واحدهای آلاینده و مزاحم قابلیت استاندارد‌سازی و فعالیت داخل شهر را دارند. وی با بیان اینکه ساماندهی مشاغل مزاحم یکی از اصلی‌ترین رویکردهای مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: برخی صنوف با فعالیت در شهر مشکلاتی را برای شهروندان و آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند. زمینه فعالیت برخی از صنوف را که مردم به آنان در داخل شهر نیاز دارند، می‌توان فراهم و استانداردسازی کرد. کاظمی با بیان اینکه 30 درصد از صنوف مزاحم و آلاینده مشهد باید به اطراف شهر منتقل شوند، ادامه داد: واحدهای صنفی که باید ساماندهی شوند، می‌توانند براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد از تسهیلات تا سقف 100میلیون ریال استفاده کنند.