خطر ناباروری

همانطورکه چاقی ممکن است عارضه های مختلفی را در زنان ازجمله ایجاد تغییراتی در سیستم تولید مثل و تخمدان ها ایجاد کند و باعث ناباروری شود، کم خوری و عدم تامین نیازهای بدن به موادغذایی لازم نیز می تواند عامل ناباروری شود.

دختران به عنوان سازندگان نسل های آینده از همان زمانی که خود جنین هستند، نیاز به تغذیه سالم دارند تا ساختار بدن آنها به درستی شکل گیرد و توانایی لازم را برای ایفای نقش در ایجاد نسلی سالم درجامعه به دست آورند. زنانی که بدون ذخایر غذایی لازم وارد دوران حاملگی می شوند، به ویژه در ۳ ماهه اول بارداری نه تنها به سلامتی خود لطمات زیادی می زنند، بلکه جنین آنها نیز به دلیل عدم رسیدن مواد غذایی کافی با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد. همچنین مادرانی که توان لازم برای ورود به دوران بارداری را ندارند، در صورتی که باردار شوند و با مشکلات ناباروری مواجه نشوند، از همان ابتدا زمینه ایجاد نسل ضعیف تر را فراهم می سازند. در هر تولید مثل ۵۰ درصد ژن ها از طرف مادر و ۵۰ درصد از طرف پدر تامین می شود، اگر تخمک های مادر ضعیف باشد، حتی اگر پدر اسپرم سالم تولید کند، امکان دارد جنین تشکیل نشود و ناباروری رخ دهد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانبد تغذیه و وزن متناسب با قد برای زنان بسیار با اهمیت تر از مردان است،علاوه بر اینکه ۵۰ درصد ژن ها را مادر در اختیار نطفه قرار می دهد و ضعف در ژن ها می تواند نسلی ضعیف را به وجود آورد، اگر ژن قوی از طرف پدر به نطفه رسیده باشد، کمبودها و ضعف مادر مانع از این می شود که این ژن ها قابلیت های خود را بروز دهند. تغذیه خوب از نظر عموم مردم اینگونه تعبیر می شود که غذا رنگ، بو و طعم خوبی داشته باشد تا از خوردن آن لذت برده شود، اما این تنها ویژگی کوچکی از یک تغذیه سالم است؛ درصورتی که از طریق تغذیه باید نیاز روزانه میلیاردها سلول تشکیل دهنده بافت های بدن به ۵۰ نوع ریزمغذی و ۲۰ نوع متابولیت تامین شود. باید توجه شود که رژیم غذایی مناسب رژیمی است که متناسب، متعادل و متناوب باشد. همانطور که افراد از خصوصیات ژنتیکی خاصی برخوردار هستند، و سوخت و ساز بدن آنها با یکدیگر تفاوت دارد، باید از رژیم غذایی متفاوتی پیروی کنند. توجه داشته باشید در رژیم های غذایی داده شده برای داشتن تناسب اندام باید به ۱۳ نوع ویتامین، ۱۶ ماده معدنی، ۲۰ اسیدآمینه و آنتی اکسیدان ها توجه ویژه شود و هیچ یک از مواد هرم غذایی شامل شیر و لبنیات، نان و غلات، گوشت و پروتئین ها، سبزی ها، چربی ها و میوه ها حذف نشود.

رژیمی که بدون بررسی توانمندی افراد توصیه شود، مضر است. بنابراین باید وضعیت خونی افراد با آزمایش خون به طور کامل بررسی تا بر اساس آن رژیم مناسب ارایه شود. از آنجایی که بین ۵۵ تا ۶۵ درصد کل انرژِی بدن از کربوهیدرات ها تامین می شود، در رژیم غذایی باید دریافت این ماده غذایی به صورت روزانه مورد توجه قرار گیرد. در همین رابطه کربوهیدرات ها به ویژه کربوهیدرات های پیچیده علاوه بر تامین انرژی، دارای ریزمغذی های مورد نیاز بدن هستند؛ بنابراین حذف آنها از رژیم غذایی می تواند لطمات زیادی را به بدن وارد کند. به طور کلی نتیجه می گیریم که افراد جامعه به ویژه زنان باید به این موضوع توجه داشته باشند که یک رژیم غذایی مناسب رژیمی نیست که آنها را سریع لاغر کند، بلکه رژیم مناسب رژیمی است که در دوران کاهش یا افزایش وزن عارضه ای برای آنها به وجود نیاورد. رژیم مناسب باید علاوه بر لذت بخش بودن، تمام نیازهای بدن از نظر هرم غذایی، ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و کربوهیدرات ها را تامین کند؛ بنابراین کاهش تدریجی مواد غذایی مورد مصرف روزانه و افزایش تدریجی فعالیت های بدنی می تواند به این امر کمک شایانی کند.