برای انجام کارها به بانوان اعتماد کنیم

عضو هیات مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین بر آماده سازی بستر فعالیت گسترده زنان از سوی اتاق ها، مجلس و دولت تاکید دارد. مرجان آقاجان زاده هوشیار، به عنوان بانوی دریافت کننده گواهی و تندیس شایستگی مدیریت سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا به حضور گسترده زنان در تمام سطوح اقتصادی اشاره می‌کند و معتقد است، اگرچه بحث برابری زن و مرد وجود دارد اما یک زن به دلیل دارابودن مسوولیت‌های متعدد در زندگی، برای اثبات کار خود در جامعه نیاز به دو برابر فعالیت نسبت به یک مرد دارد واین مساله فقط مختص کشور ما نیست و در اغلب کشورهای جهان سوم این تفاوت وجود دارد. البته در کشورهای پیشرفته نیز همین دیدگاه رواج دارد.»

مدیرعامل شرکت «نگین تجارت فردوس» بر این باور است که اگر امروز زنان ما در حوزه‌های بازرگانی موفق عمل کرده اند نخستین معلمان آنها پدران،برادران و همسران و به طور کلی مردان جامعه بوده اند و در کنار آنها امروز شاهد ثبت موفقیت‌های زنان در عرصه تجارت بین الملل هستیم. این بانوی کارآفرین در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد تاکید کرد که برنامه پاریس که منجر به اعطای لوح تقدیر و تندیس به زنان کارآفرین ایران شد، بهانه ای بود تا جهانیان با توانمندی و ظرفیت علمی این قشر از جامعه ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند. وی تصریح کرد: هر فردی که با یک ایده نو اقدام به راه اندازی کسب و کار می‌کند و حتی یک مغازه دار می‌تواند شامل تعریف کارآفرینی شود. اگر فردی ایده نویی داشته اما قابلیت اجرا نداشته باشد، به طور حتم آن ایده هیچ وقت به مرحله پویایی نخواهد رسید.

مرجان هوشیار در پاسخ به اینکه کارآفرینی را باید از چه سنی آغاز کرد، با اشاره به اینکه کسب و کار با کارآفرینی تفاوت دارد،‌گفت: در بحث کارآفرینی می‌توان آموزش را از سنین پایین شروع کرد و ایده کارآفرینی اصولا از سنین پایین شکل می‌گیرد. اینکه طرز فکر یک کارآفرین چگونه باید باشد، به آموزه‌های فرد در دوران رشد وی باز می‌گردد. عضو فعال انجمن زنان کارآفرین با اشاره به اینکه مجموعه تحت مدیریت وی در حال راه اندازی موسسه‌ای برای ایجاد تفکر انتقادی و خلاقیت برای کودکان ۶ تا ۸ سال است ،خاطر نشان کرد: هنر مدیریت فراهم کردن زمینه‌های رشد آدم هاست، یکی از رویکردهای من در کار نیز توجه به همین مساله است.

وی که در هیات مدیره کمیسیون بانوان خانه صنعت ،معدن و تجارت نیز حضور دارد، به چالش‌های پیش روی زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان در کشور ما با محدودیت‌های فرهنگی مواجه‌اند و باید دو برابر مردها تلاش کنند، اما این مختص کشور ما نیست و حتی در کشورهای پیشرفته نیز زنان در چنین شرایطی قرار دارند. با این حال من به آینده خوش بین هستم، زیرا زنان ما خود را در تمام سطوح به اثبات رسانده اند و تداوم این مساله مشروط به این است که دلسرد نشوند. وی افزود: برخی زنان می‌گویند هر کاری که می‌کنند تلاششان بی‌ثمر است، اما نسل جدید نباید فکر کنند که ایده‌هایشان نشدنی است.

وی با تاکید براینکه باید بستر مناسب برای فعالیت زنان فراهم شود تا از دلسردی‌هایشان کاسته شود، از مجلس و پارلمان‌های بخش خصوصی خواست تا با ارائه لایحه ای به برداشتن موانع کمک کنند. بانوی کارآفرین عضو اتاق مدیران زن کشور در باره محدودیت‌های فرهنگی تصریح کرد: منظور من مواردی است که به منابع مالی برای زنان بازمی گردد. به این معنا که مثلا زمانی که پدر در قید حیات است، معمولا سرمایه خود را در اختیار دختر قرار نمی‌دهد و پسر در اولویت اوست .از این رو اگر زنی قصد ایجاد کار داشته باشد به دلایل یاد شده با محدودیت‌های حاضر در جامعه مواجه می‌شود. بنابراین در شرایط امروز که زنان نیز گام به عرصه کسب و کار حتی در سطوح بین‌المللی گذاشته اند، نیاز است که دولت و مجلس ورود کنند و در رفع این مساله به حمایت از زنان کارآفرین برخیزند.

وی با تاکید بر این که مجلس باید پیگیر مطالبات زنان در زمینه اقتصادی باشد،تصریح کرد: در این صورت زنان می‌توانند با راه اندازی موسسه‌های مالی ویژه زنان کارآفرین، تسهیلات کارآفرینی ارائه دهند. وی معتقد است، فعالیت زنان در جامعه مانند کودکی نوپاست که نسبت به سایر فعالیت‌ها نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. مرجان هوشیار که در اتاق ایران و استرالیا عضو هیات رئیسه است، همچنین معتقد است که زنان باید به اتاق‌های بازرگانی راه یابند و علاوه بر دستیابی به منابع مالی، به اطلاعات مربوط به اتاق‌ها نیز دسترسی داشته باشند. وی ادامه داد: البته در حال حاضر راه برای حضور و فعالیت زنان در جامعه باز است اما نیاز به ایجاد زیرساخت و تسهیلات است که دولت و جامعه اقتصادی ما می‌تواند دراختیار بانوان قرار دهد.

وی ابعاد فرهنگی فعالیت زنان در اجتماع را متاثر از تفکر سنتی حاکم بر جامعه تلقی کرد و گفت: در عرصه ملی یکی از بانوان کشور که می‌توانست برای کسب مدال به المپیک راه یابد، به دلیل عدم اجازه همسر موفق نشد. بنابراین بهتر است با زنان جامعه با تدبیر همراهی شود تا فضای برابری و عدالت برای همه شکل گیرد. وی ادامه داد: روی سخن من با بانوانی است که حتی برای خرید روزانه حاضر به خروج از خانه نیستند. آنها اگر به این باور برسند که با پرداختن به یک فعالیت خانگی حتی در ابعاد کوچک‌، می‌توانند به اقتصاد خانواده و کشور کمک کنند، به طور حتم در روش زندگی خود تغییر ایجاد می‌کنند. هوشیار افزود: اگر فعالیت اقتصادی در زنان خانه دار نیز شکل بگیرد در وهله نخست سبب می‌شود بار مالی کمتری بر دوش مردان باشد و دیگر اینکه قدر و ارزش پول را به دلیل زحمت و تلاشی که می‌کنند بیشتر خواهند دانست. با این روند اقتصاد مولد شکل می‌گیرد و همان طور که در کشورهایی نظیر ژاپن تجربه شده، بزرگترین کمک به رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

وی گفت: تسهیل‌گری در ایران تنها وام گرفتن نیست، بلکه بحث اجازه راهیابی به بازار‌های بین‌المللی و حضور زنان در مجامع بین‌المللی را نیز در بر می‌گیرد. عضو شورای عالی سیاستگذاری کانون کارآفرینان توسعه‌گرا درخصوص شفاف سازی اهدای تقدیرنامه اخیر به بانوان کار آفرین ایران که باعث برخی ابهامات شده بود، اظهار کرد: این فقط یک گواهینامه نبود، چرا که در کشور ما بسیاری افراد اقدام به برگزاری جشن‌ها و همایش‌ها می‌کنند و گواهینامه می‌دهند که در گذر زمان ارزش نخواهند داشت و به فراموشی سپرده می‌شوند.اما جایزه متعلق به زنان کارآفرین شایستگی مدیریت اتحادیه اروپا، زنان را در این مرحله رها نمی‌کند، زیرا پشتوانه این جایزه یک برنامه آموزشی مدون است که برای فعالان تجاری در سطح بین‌الملل می‌تواند مفید واقع شود. وی افزود: با این تقدیرنامه زنان نه تنها فراموش نمی‌شوند بلکه به آزمون‌های مربوط به استانداردهای مدیریتی دست پیدا می‌کنند، استانداردهایی که در تمام دنیا مورد تایید است.

وی افزود: وقتی برای این جایزه اقدام کردم از تمام ارگان‌های مرتبط تحقیق انجام دادم و حتی از خارج کمک گرفتم. اکنون نیز با مجموعه دکتر فضلی پور در راستای برگزاری دوره EBC*L برای نیروی انسانی فعال در شرکت خود باب همکاری را بنا نهاده ایم. هوشیار یادآور شد: باید خود را برای ورود به بازارهای جهانی و WTO آماده کنیم. این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه به دانش روز دنیا و الفبای معتبر جهانی مجهز شویم. وی در پایان خواستار شد که دفتر EBC*Lنسبت به اطلاع‌رسانی این گونه برنامه‌های بین‌المللی سطح گسترده تری را مدنظر قرار دهد تا افراد بیشتری مطلع شده و از این جریان بهره مند شوند.