درتعـاون  انسان‌ها فراتر از سرمایه‌اند
همایش بین المللی «مزیت‌ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی» ، با حضور 27 نفر از مسئولان تعاون کشورهای مختلف، صدها تن از تعاونگران ایرانی، مدیران اتاقهای تعاون و اتحادیه‌های تعاونی ، صاحبنظران، اساتید دانشگاه و مدیران دولتی و کارشناسان کشور، 12 و 13 مهرماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار شد.

دکتر حمدالله رستمی دبیر اجرایی همایش، با اعلام این مطلب گفت: همایش مذکور فرصت مناسبی برای تبادل تجارب و طرح مباحث علمی بود تا مسیر توسعه بخش تعاونی بهتر از گذشته تبیین شود.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی که با دنیای اقتصاد گفت وگو می‌کرد، هدف از برگزاری این همایش را فرصتی برای توجه بیش از پیش به مقوله تعاونی در دوران پساتحریم دانست که با اتکا به تجربه سایر کشورها، در ایران نیز سیاستهای جدید برای توسعه بخش تعاونی تدوین شود. وی تعاونی را یک رویکرد کسب و کار ذکر کرد که ضمن توجه به کارکردهای اقتصادی وتولید ثروت، اهداف اجتماعی را هم مدنظر دارد؛ اهدافی همچون کاهش فقر، عدالت اجتماعی، توانمند سازی و توسعه منطقه‌ای.

رستمی با بیان اینکه امروز تعاون در دنیا تبدیل به یک نهضت اقتصادی - اجتماعی شده و تعاونی‌ها پس از چند دهه مورد توجه قرار گرفته اند، افزود: در دنیای امروز نظام سرمایه داری و کاپیتالیستی یک پروژه ناتمام است. در این نظام مردم با انتخابات در شکل گیری نظام سیاسی موثرند، ولی در حوزه اقتصاد عامه مردم و گروه‌های اجتماعی نقش موثری ندارند. حال آنکه برای تکمیل پروژه دمکراسی، مردم باید در اقتصاد هم حضور جدی داشته باشند.

وی در این ارتباط از شعار «انسان‌ها فراتر از سرمایه اند»، یاد کرد و گفت: نظام فعلی سرمایه محور است و سرمایه، بر مردم حکومت می‌کند. اما باید کاری کرد مردم در فرایندهای اقتصادی مشارکت و نفوذ بیشتری داشته باشند. یکی از زمینه‌های تحقق این نگاه تعاونی است، و این سازو کار را تعاونی‌ها می‌توانند ارائه دهند. به همین دلیل تعاون مورد توجه نخبگان قدرت و اقتصاد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث‌های اجتماعی هم مهم است. تاکنون دولتها سیاستهای اجتماعی را تهیه و تدوین می‌کردند و هزینه هایش را هم خودشان پرداخت می‌کردند که به دولت رفاه معروف بودند. اما با توجه به حرکت هرم سنی به سوی پیری، دولتها دیگر نمی توانند این هزینه‌ها را از محل مالیاتها بپردازند. بنابراین الان شکلی از تعاونی‌های اجتماعی دارد در دنیا رشد می‌کند که مردم با سرمایه خودشان برای دوران کهنسالی و ناتوانی سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس تعاون، رویکرد دیگر توسعه تعاونی را توجه به مسائل زیست محیطی در جهان ذکر کرد و افزود: باید انرژی‌های سبز و نو جایگزین انرژی‌های گذشته شود، ولی چون این زمینه انگیزه ای را برای بخش خصوصی ایجاد نمی کند، هم اکنون تعاونی‌های انرژی سبز در حاشیه سواحل کشورهای اروپایی همچون هلند، فنلاند، انگلیس، استرالیا و کانادا فعال شده اند. به گفته وی، هم اکنون درهلند 14 درصد برق مصرفی از انرژی باد تولید می‌شود که تعاونی‌ها عهده‌دار آن هستند.این مسائل باید در کشور ما هم ظرفیت سازی و گفتمان سازی شود، مزیت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و این گفتمان در سطح نخبگان سیاسی و اجتماعی، برنامه ریزان، رسانه‌ها و مردم مطرح و فراگیر شود.