دردسر جدید برای جنرال موتورز

اعلام فراخوان در دنیای ماشین‌ها موضوع جدیدی نیست و در هر سال چند خودرو‌ساز مطرح دنیا به دلیل بروز نقص فنی در خودرو‌هایشان آنها را برای بررسی و برطرف کردن ایرادهای ساختاری فرا می‌خوانند. اما گاه ابعاد نقص فنی در خودروها به میزانی است که موجب دردسر برای خودروسازان می‌شود و پولی که باید در تحقیق و توسعه هزینه کنند را باید به سمت بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش هدایت کنند. در خبری که از سوی جنرال موتورز اعلام شده است تمام خودروهای ساخت ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ فارغ از هر نوع موتور و مشخصاتی که دارند فراخوانده شده‌اند. تعداد خودروهایی که فراخوانده می‌شوند به ۶/ ۳ میلیون دستگاه می‌رسد. سوال‌هایی که مطرح می‌شود این است که دلیل این فراخوان عظیم در جنرال موتورز و زیر مجموعه هایش مانند کوروت و بیوک چه بوده است.

بر اساس گزارش‌های موجود دلیل این فراخون بروز نقص در سامانه باز‌کننده کیسه‌های هوای سرنشینان جلو است که در شرایط خاصی از تصادف ممکن است به دلیل وجود این نقص کیسه‌های هوا باز نشوند و حادثه‌ای کشنده رخ دهد. با توجه به اینکه این سامانه در اکثر خودروهای جنرال موتورز یکسان است، بنابراین حتی خودروهای برقی هم باید بررسی به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. مدل‌های بیوک ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و شورولت کوروت SS و اسپارک EV، کاپریس PPV و سایر مدل‌ها باید به نمایندگی مراجعه کنند تا این نقص بررسی و رفع شود. دارندگان این خودرو‌های رسمی این برندها برای رفع نقص مراجعه کنند، البته لیست کامل خودروها همراه با مدل‌های دارای نقص روی وب سایت جنرال موتورز وجود دارد که مالکان می‌توانند برای بررسی به این وب سایت مراجعه کنند. البته شرکت جنرال موتور به دارندگان این خودروها به‌صورت مستقیم اعلام خواهد کرد که برای رفع نقص به نمایندگی‌ها مراجعه کنند.

این باگ که سامانه SDM را تحت کنترل دارد می‌تواند بر عملکرد کیسه‌های هوا تاثیر بگذارد که عواقب این کار جبران ناپذیر خواهد بود. در برخی منابع تعداد خودروهای فراخوانده شده به بیش از ۴ میلیون خودرو هم می‌رسد. مرگ یک نفر و مجروح شدن سه نفر دیگر بر اساس این نقص، موضوعی است که دلیل این فراخوان در نظر گرفته می‌شود و برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر این فراخوان اعلام شده است. پیش از این هم در رابطه با کیسه‌های هوای تاکاتا فراخوان بزرگی اعلام شد که پای بسیاری از خودرو سازان را وسط کشیده است. تعداد خودروهایی که در آمریکا به دلیل نقص در کیسه‌های هوای تاکاتا فراخوانده شده‌اند ۱۲ میلیون خودرو بوده است که بزرگ‌ترین در نوع خود به‌حساب می‌آید. وجود سازمان‌های نظارتی مانند سازمان ایمنی و ترافیکی بزرگ راه‌های آمریکا در شناسایی این نقص‌ها نقش موثری دارند که به‌عنوان کابوس خودرو سازان همواره باعث فراخوان‌های مختلفی می‌شوند. تحقیق در رابطه با دلیل مرگ افراد در تصادفات موضوعی است که اهمیت زیادی دارد، چرا که وقتی خودرویی با امتیاز بالای ایمنی به‌فروش می‌رسد در تصادفات عادی باید حافظ جان سرنشینان خود باشد و در صورتی که مورد مشکوکی از مرگ در یک خودرو با سطح ایمنی بالا رخ دهد کارهای کارشناسی زیادی برای یافتن دلیل نقص در عملکرد خودرو و سامانه‌های ایمنی آن صورت می‌گیرد.

فراخوان‌هایی که با جان افراد در ارتباط هستند حساسیت بالاتری دارند و شرکت‌های خودرو‌سازی موظف هستند تا تمام خودروهایی که نقص پیدا شده در آنها وجود دارد را بازبینی کنند و با ارتقای سیستم‌های نرم افزاری یا تعویض قطعه معیوب در رفع خطرات احتمالی اقدام کنند. در فراخوان‌هایی که مربوط به مسائل زیست محیطی هستند مانند آنچه فولکس واگن را به زانو در آورد سازمان‌های نظارت‌کننده شدت عمل به‌خرج می‌دهند و تا رفع نقص موجود خودروها اجازه تردد نخواهند داشت. شرکت تاکاتا، فولکس واگن و میتسوبیشی از جمله شرکت‌هایی هستند که با فراخوان‌های بزرگی مواجه شده‌اند که خسارت‌های زیادی را برای آنها به‌دنبال داشته است.

در رابطه با رسوایی بزرگ فولکس واگن این موضوع محدودیت‌های زیادی را برای این خودرو ساز اعمال کرد، اما از سویی دیگر این خودرو ساز توانست به‌عنوان بزرگ‌ترین خودرو‌ساز دنیا در سال ۲۰۱۶ شناخته شود و از رقیب ژاپنی خود تویوتا پیشی بگیرد. از این موضوع می‌توان دریافت که نقص در خودروها همیشه به ضرر آنها تمام نمی‌شود و مطرح شدن آنها در رسانه‌ها می‌تواند به فروش بیشتر آنها کمک کند اما در رابطه با مسائل ایمنی نمی‌توان چنین استنباطی داشت چرا که ایمنی موضوعی است که افراد حاضر نمی‌شوند تحت هر شرایطی به آن تن دهند و جان و مال خود را به خطر بیندازند. در رابطه با جنرال موتورز هم نقص پیدا شده با جان افراد رابطه دارد و این مساله موضوعی نیست که جنرال موتورز بتواند استفاده تبلیغاتی از آن ببرد و باید هزینه زیادی برای فراخواندن این تعدادخودرو بپردازد که به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم خسارت‌هایی را برایش به‌دنبال خواهدداشت.

دردسر جدید برای جنرال موتورز

دردسر جدید برای جنرال موتورز