یونسکو، نوآوری را  ترویج می کند

دنیای اقتصاد- مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو گفت: هشت ماه پیش رهبران دنیا یک لحظه تاریخی را رقم زدند و در آن برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰، توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل مورد پذیرش واقع شد. استر کیش لاروش، در افتتاحیه دوازدهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی، ضمن ابراز خرسندی از حمایت یونسکو از جشنواره شیخ بهایی اظهار داشت: من این اتفاق بزرگ را به شهرک علمی تحقیقاتی و مرکز آیریس، تبریک می گویم و یونسکو قطعاً همواره از این جشنواره حمایت خواهد کرد. وی با بیان اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ۲۰ سال پیش به عنوان نخستین پارک علمی تکنولوژی ایران تأسیس شد، ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته شهرک با رشدی چشمگیر به کانونی برای مبادلات علمی و فناوری تبدیل شده است.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو تصریح نمود: شهرک، فعالیت های جالب توجهی را آغاز کرده همچون جشنواره شیخ بهایی که از سال ۲۰۰۵ سالانه برگزار شده و ما از حامیان اصلی این جشنواره بوده ایم. وی ادامه داد: این جشنواره فقط یک نمونه از چندین فعالیتی بوده که شهرک در راستای ارتقای فرهنگ کارآفرینی در ایران انجام داده و در آن ایفای نقش کرده است. لاروش با بیان اینکه شهرک حمایت های ارزشمندی را به شرکت های نو پا ارائه کرده و در راه اندازی سایر پارک های علم و فناوری در ایران نقش داشته است، اضافه کرد: در سال ۲۰۱۰ به واسطه نقش بارز و کمک های ارزشمند شهرک، یونسکو شهرک را مورد حمایت قرار داد تا دامنه فعالیت های خود را به کشورهای عضو اکو، گسترش دهد و این کار با ایجاد مرکز منطقه ای توسعه ی مراکز رشد و پارک های علم و فناوری (آیریس) عملیاتی شد. وی با بیان اینکه سال گذشته فعالیت های پنج ساله دور اول آیریس توسط یونسکو بررسی و ارزیابی شد، ادامه داد: این ارزیابی به تمدید قرارداد آیریس برای پنج سال آینده منجر شد. مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو با اشاره به اینکه هشت ماه پیش رهبران دنیا یک لحظه تاریخی را رقم زدند و در آن برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰، توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل مورد پذیرش واقع شد، اضافه کرد: در برنامه ۲۰۳۰ وعده آینده ای بهتر، امن تر و موفق تر به همه داده شده و این در حالی است که رهبران جهان هرگز در گذشته مبادرت به چنین اقدام مشترکی در برنامه سیاست گسترده جهانی نکرده بودند. وی تصریح داشت: دستیابی به اهداف والای مندرج در برنامه ۲۰۳۰ مستلزم آن است که همه ملت ها توجه به علم و فناوری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و لازم است ما یک مبنای علمی برای تصمیم گیری های آگاهانه در سیاست ها هم‌راستا با اصول توسعه پایدار داشته باشیم.

لاروش با بیان اینکه یونسکو به عنوان تنها آژانس سازمان ملل با دستورات اجرایی در بخش علوم فعالانه یک فرهنگ نوآوری را ارتقا می بخشد، گفت: یونسکو در این زمینه در سه سطح عمل خواهد کرد. مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو تسهیل توسعه سیستم های نوآوری در کشورها را که منجر به ترویج سرمایه گذاری در تکنولوژی‌های پیشرفته و توسعه فناوری های قابل ارائه می شود، از جمله این برنامه ها دانست و افزود: تحقق این امر زمینه ساز برآورده کردن احتیاجات نیازمندان خواهد شد؛ ضمن اینکه برای این امر جذب نخبگان و کسانی که آینده درخشانی دارند امری ضروری است. وی حمایت از ایجاد و توسعه پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری را با تاکید ویژه بر اکوسیستم‌های نوآوری منطقه ای، دومین برنامه یونسکو دانست و ادامه داد: پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری، عناصر مهمی برای توسعه منطقه ای هستند به گونه ای که در سال ۱۹۹۳ یونسکو برنامه مشارکت علمی دانشگاه - صنعت را ایجاد کرد. لاروش هدف برنامه مشارکت علمی دانشگاه صنعت را ایجاد اشتراک مساعی بین تحقیق در دانشگاه ها و بخش های تولیدی عنوان کرد و افزود: این برنامه همچنین شبکه های منطقه ای و بین المللی را پایه گذاری کرده و از ایجاد مراکز منطقه ای نوع ۲ برای توسعه و ایجاد پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری حمایت کرده است. وی تصریح کرد: هدف نهایی از برنامه مشارکت علمی دانشگاه - صنعت این است که در ایجاد، پرورش و مدیریت شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان، ظرفیت های ملی توسعه و افزایش یابد.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو افزود: دیدگاه ما این است که نوآوری را برای توسعه پایدار در بین توده مردم ارتقاء بخشیم و این کار عمدتاً از طریق شبکه ای از فعالان و سازمان هایی صورت می گیرد که راه‌حل های اساسی برای پاسخ به نیازهای محلی ارائه می کنند. وی با بیان اینکه این نوآوری پتانسیل زیادی را برای تولید ثروت به دنبال دارد و مستلزم حمایت های ویژه از سیستم های مراکز رشد است، ادامه داد: سود این برنامه عاید همه مشتریان دور و نزدیک خواهد بود و در این فضا یونسکو یک استراتژی تدوین کرده تا نوآوری را در آن ترویج دهد.