عطر نوستالژی‌درآکادمی ایرانی
محمد غلامی پور دومین برنامه از دور دوم نخستین آکادمی موسیقی ایرانی که با عنوان «هزار صدا» به شهرت رسیده است پنج‌شنبه گذشته در حالی برگزار شد که بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی ایرانی خودشان را به فرهنگسرای ارسباران رسانده بودند تا در یک روز گرم تابستانی رقابت خواننده‌های جوان موسیقی سنتی را به تماشا بنشینند. برنامه‌ای که داوری و کارشناسی آن را چهره‌های سرشناسی همچون هادی منتظری، عبدالحسین مختاباد و سیدعباس سجادی برعهده داشتند. شاید مهم‌ترین اتفاق دومین برنامه از سری دوم آکادمی ایرانی درست چند دقیقه قبل از اجرای برنامه شکل گرفت. آنجا که آرش نصیری مدیر و مجری هزار صدا دست در دست استاد نادر گلچین یکی از پیشکسوتان آواز ایرانی وارد سالن شد تا مخاطبان حال و هوای متفاوتی را تجربه کنند و یک‌صدا به تشویق هنرمند نامدار موسیقی ایران بپردازند. هنرمندی که در سال‌های گذشته کمتر در محافل هنری حضور پیدا می‌کند و ترجیح می‌دهد در خلوت روزگار بگذراند. پنج‌شنبه گذشته فرصت مناسبی بود تا خوانندگان جوان علاوه بر اجرا در حضور کارشناسان برجسته روبه‌روی مردی روی صحنه بروند که عمرش را پای موسیقی گذاشته است. اولین خواننده مهمان آکادمی هم وقتی روی صحنه رفت قبل از هرچیزی به ‌آن اشاره کرد. محمدهاشم احمدوند آواز خواندن در حضور استاد نادر گلچین را افتخاری برای خود دانست و قبل از اجرای او آرش نصیری شعری از زنده‌یاد حسین پناهی را زمزمه کرد و همین کافی بود تا شور وشوق بیشتری فضای سالن را پر کند.
بی‌شک جهان را به عشق چیزی آفریده‌اند
چون من که آفریده‌ام از عشق
جهانی برای تو
تیتراژ برنامه بعد از شعرخوانی نصیری یک بار دیگر نوستالژی دیگری را زنده کرد.تصاویری از برنامه‌های قبلی آکادمی همراه با صدای خاطره‌انگیز کوروس سرهنگ‌زاده. آهنگی که ساخته زنده‌یاد همایون خرم با شعری از معینی‌کرمانشاهی بود.
مجری دلیل انتخاب این آهنگ برای تیتراژ را همزمانی تولد سرهنگ‌زاده و خرم در تیرماه ذکر کرد و پس از آن اولین خواننده آوازخوانی‌اش را شروع کرد.گروه‌های موسیقی سنتی یکی پس از دیگری روی صحنه رفتند و هرکدام توانستند به‌گونه‌ای ظرایف موسیقی سنتی و توجه و نوگرایی خوانندگان و موزیسین‌های جوان را به تصویربکشند. درپایان هم، گروه کار‌شناسان عادل کاظمی اسکی را به‌عنوان نفر اول و علی کاظمیان را به‌عنوان نفر دوم برگزیدند و در بخش نوازندگی هم نوازنده روشندل پیانو آرمین عمرانی به‌عنوان نفر اول و ایمان امیرکلایی و پارسا جعفری مشترکا به‌عنوان نفر دوم برگزیده شدند.نکته جالب این بود که کلیه برندگان از شهرستان آمل در این برنامه شرکت کرده بودند.
در این برنامه مجری، متنی درباره مظلومیت و مهجوریت ساز ویولن در ارکسترهای موسیقی ایرانی خواند که بهانه آن مناسبت‌های ویژه تیر و مرداد و روزهای تولد یا درگذشت استادان همایون خرم، رضا محجوبی، اسدالله ملک و علیمحمدخادم میثاق بود. در این متن اشاره شد که قبلا در موسیقی ما هم شهناز و شریف بودند و هم خرم و محجوبی و ملک و تجویدی و پایور در حالی که در این سال‌ها و در دوره بازگشت و بعد از دوره بازگشت، ویولن کم کم از ارکسترهای ایرانی کنار گذاشته شده است. پس از خواندن این یادداشت کوتاه از استاد مهران مهتدی دعوت شد که روی صحنه حاضر شود و قطعاتی از ساخته‌های استاد همایون خرم را اجرا کند. این بخش مورد توجه حضار قرار گرفت.
پس از این یادداشت کوتاه، از مهران مهتدی، از نوازندگان ویولن که با ایرج و گلپایگانی و استادان دیگر موسیقی ایران همکاری داشته است دعوت شد تا بخش‌هایی از ساخته‌های استاد همایون خرم را برای حضار اجرا کند. مهتدی در ابتدا سر درد دلش باز شد و سخنانی در تایید سخنان گوینده ایراد کرد و از مرگ ملودی گفت و بعد به صورت مختصر و البته شیرین قطعاتی را برای حضار اجرا کرد که این بخش مورد استقبال استاد گلچین و بینندگان و کار‌شناسان قرار گرفت.
آرش نصیری در پایان دومین برنامه از سری دوم «آکادمی هزار صدا» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره چگونگی اجرای این برنامه توضیح داد. مدیر آکادمی «هزار صدا» اشاره کرد که همزمان با سری دوم این برنامه که به موسیقی سنتی اختصاص دارد سری دوم آکادمی ویژه موسیقی پاپ هم برگزار خواهد شد. نصیری در این باره گفت:برنامه موسیقی پاپ در سالن دیگری که گنجایش وظرفیت بیشتری داشته باشد به زودی اجرا می‌شود و احتمالا اولین شنبه هرماه را به موسیقی پاپ اختصاص خواهیم داد تا در اجرای دوبرنامه موسیقی سنتی و پاپ تداخلی ایجاد نشود.
وی دلیل این تصمیم را کوچک بودن سالن ارسباران و استقبال قابل توجه مخاطبان از موسیقی پاپ عنوان کرد وافزود:موسیقی پاپ و سنتی دو ژانر جدا از هم هستند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند و ما سعی می‌کنیم به هردو توجه داشته باشیم.
نصیری افزود:در بخش سنتی که دومین برنامه اش را هم برگزار کردیم تلاش ما این است به آثاری که بر پایه ردیف‌های ایرانی اما خلاقانه تولید شده‌اند اهمیت بیشتری بدهیم ونگرش جدیدی را نسبت به این نوع از موسیقی شکل بدهیم.مدیر هزار صدا درباره تجلیل از بزرگان موسیقی در این برنامه گفت: در هر برنامه از بزرگان موسیقی که سال‌ها عمرشان را وقف فرهنگ وهنر کرد‌ه‌اند تقدیر خواهیم کرد. در برنامه قبل هم تصمیم داشتیم از کوروس سرهنگ‌زاده خواننده خاطره‌انگیز ایران تقدیر کنیم اما کمبود امکانات و نبود فیلم مناسب مانع از عملی شدن این تصمیم شد.
وی درباره قیمت گذاری بلیت‌های این برنامه هم
توضیح داد: در درجه اول هدف ما این است که برنامه‌ای با کیفیت بالا برگزار کنیم. چرا که چنین برنامه‌ای قبلا وجود نداشته و این اولین آکادمی موسیقی ایرانی است که هم برای موزیسین‌ها و هم برای منتقدان به نوعی کلاس آموزشی
هم به حساب می‌آید.