سکانس آخر
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- شامگاه پنجشنبه 29 بهمن پرونده سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حضور چهره‌ها و شخصیت‌ها در مراسم اختتامیه بسته شد. از نکات مثبت این دوره از جشنواره می‌توان به نکوداشت و قدردانی از برخی بزرگان سینمای خراسان اشاره کرد، شاید پوستر جشنواره و آن خسروی خوبان، ما را به هوش کرد تا برای بالا بردن تصاویر بالانشینان فرهنگ و هنر دیر نکنیم. تقدیر از «فریدون جیرانی» و «شهاب ملت‎خواه»، دو پیشکسوت خراسانی عرصه سینما، خود اتفاق قابل توجهی بود. همچنین «سروش محمدزاده»، کارگردان جوان مشهدی که نخستین فیلم سینمایی بلند وی با عنوان «چهارشنبه» تندیس بخش هنر و تجربه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده بود نیز دیگر سینماگری که از او تقدیر شد. تقدیر از «منصور لشکری قوچانی»، تهیه‎کننده خراسانی و «عباس لاجوردی»، مستندساز و کارگردان فیلم «جشن تولد» هم بخش دیگری از آیین اختتامیه فجر سیزدهم در مشهد بود.
برترین‌های جشنواره سی‌وچهارم در مشهد
اما «سعید روستایی»، کارگردان و «سعید ملکان»، تهیه‎کننده فیلم «ابد و یک روز» که برترین فیلم جشنواره فجر امسال بود و ۹ سیمرغ جشنواره را از آن خود کرد، «محمدحسین مهدویان»، کارگردان، «هادی حجازی‌فر»، «بازیگر» و «حبیب‎اله والی‎نژاد»، تهیه‎کننده فیلم «ایستاده در غبار» که در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب چهار تندیس شده بود، دیگر هنرمندانی بودند که شب اختتامیه فجر سیزدهم مشهد را پرستاره کردند.

اجرای موسیقی زنده در مشهد
اما ماجرا به همین جا و به همین افراد ختم نشد، دقایقی از شروع مراسم نگذشته بود که «رضا یزدانی» به همراه «علی اوجی» وارد سالن مراسم شدند، آیا مراسم اختتامیه پخش زنده موسیقی خواهد داشت؟ بله! هرچند گردهمایی هنری شامگاه پنجشنبه یک گردهمایی سینمایی بود، اما به جرأت می‌توان گفت هیجان‌انگیزترین بخش مراسم را رضا یزدانی با موسیقی و آوازش به نام خود ثبت کرد. هرچند که با شروع اجرای رضا یزدانی مقامان مسئول سالن را ترک کردند اما حضار مشهدی که از محرومان موسیقی کشور محسوب می‌شوند، با سه اجرای رضا یزدانی در شب اختتامیه امیدوار شدند به مشهدی که با هنر موسیقی آشتی کند.

حداقل باید 3000 سالن سینما داشته باشیم
رئیس سازمان سینمایی کشور در این شب از کمبود ۲۶۰۰ سالن سینما در کشور خبر داد و گفت: تا دو سال گذشته ۳۰۰ سالن سینما در کشور وجود داشت، اکنون ۱۰۰ سالن سینما به این تعداد اضافه شده و مجموع آن‎ها به ۴۰۰ سالن رسیده است اما این تعداد هم در شأن مردم ما نیست و حداقل باید ۳۰۰۰ سالن در سطح کشور داشته باشیم تا مردم بتوانند تولیدات سینمایی را روی پرده تماشا کنند.حجت‎الله ایوبی وضعیت استان‎ها را به لحاظ تعداد سینما نامطلوب دانست و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ سالن سینما در کشور در دست ساخت است و ورود بخش خصوصی مهم‎ترین اتفاق در این حوزه محسوب می‎شود.رئیس سازمان سینمایی کشور در خصوص برنامه‎های این سازمان برای برگزاری جشنواره در استان‎ها و اکران فیلم‎های آن، عنوان کرد: بخشی از این مسأله به شورای عالی تهیه‎کنندگان برمی‎گردد؛ فیلم‌ها در اختیار سازمان سینمایی نیست بلکه اموال صاحبان فیلم محسوب می‌شود و رضایت آنان باید جلب شود و برای این امر باید هزینه فیلم‎ها پرداخت شود.

تأمین هزینه ‏ها با مردم
ایوبی ادامه داد: برای برگزاری جشنواره سال آینده در مشهد باید با شورای عالی تهیه‎کنندگان جلساتی داشته باشیم و از مردم در این زمینه کمک بگیریم؛ باید سیستم فروش اصلاح شود و تصور می‌کنم مردم حاضر هستند هزینه اکران فیلم‎ها را پرداخت کنند.رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه تأمین بودجه برگزاری جشنواره فجر برای استان‏ها رقم بالایی نیست، خاطرنشان کرد: امسال شورای عالی تهیه‎کنندگان اعلام کرد اگر هر استان ۱۰۰ میلیون تومان برای اکران فیلم‏ها پرداخت کند، آمادگی اکران آن‏ها را در ۳۰ استان دارد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و فکر می‏کنم این امر ممکن بود زیرا برگزاری جشنواره فجر برای استان‎ها ارزش پرداخت این هزینه را دارد. وی در بخشی از سخنان خود از مردم مشهد به‌عنوان عاشقان سینما یاد کرد و گفت: امیدوارم که سال‏های آینده جشنواره‎ای در خور شأن مردم این شهر برگزار شود.ایوبی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با زیرساخت‎های ایجاد شده به زودی تکنولوژی VOD رونمایی شود، تصریح کرد: با تکنولوژی VOD به راحتی می‎توانیم فیلم‎ها را به منازل مردم ببریم که این امر بعد از عبور از نگاتیو و دیجیتالی شدن هنر هفتم در اقتصاد هنر و سینما اثر شگرفی خواهد داشت.

توسعه بازار اقتصادی هنر با VOD
سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در بخشی از این مراسم با بیان اینکه تکنولوژی VOD می‎تواند تحول بزرگی در عرصه فرهنگی و هنری ایجاد کند، گفت: به‌نظر می‎رسد این تکنولوژی بازار اقتصادی صنعت فرهنگی کشور را توسعه خواهد داد و از لحاظ تکنولوژی نیاز به سرمایه‎گذاری‏هایی در حوزه شبکه دارد که امیدواریم با حرکتی که در دولت یازدهم آغاز شده، در جهت توسعه شبکه به نحوی که بتوانیم در نقاط مختلف کشور توانایی رساندن تصویر را داشته باشیم، حرکت کنیم.

سابقه فرهنگی خراسان فراتر از مرزهای آن است
استاندار خراسان رضوی نیز که در آیین اختتامیه این جشنواره به ایراد سخن پرداخت، با بیان اینکه سابقه فرهنگی خراسان رضوی فراتر از مرزهای استان است، اظهار کرد: این استان نه تنها در پهنه داخلی کشور، بلکه در جغرافیای منطقه حوزه نفوذ گسترده‎ای دارد. علیرضا رشیدیان با بیان اینکه جوانان فرهیخته و هنرمند خراسان رضوی نشان داده‎اند سلسله هنرمندان استان تداوم دارد، خاطرنشان کرد: هنر سینما در استان ما مخاطبان بسیاری دارد و امیدواریم با کمک هنرمندان و بخش خصوصی بتوانیم هنر سینما را در اختیار جوانان و علاقمندان قرار دهیم. وی در خصوص برنامه‎های استانداری برای روشن نگه داشتن چراغ جشنواره فجر در مشهد گفت: شاید خراسان رضوی تنها استانی در کشور باشد که جلسات گفت‏وگوی دولت با اصحاب فرهنگ و هنر از سال گذشته به صورت فصلی و مستمر برگزار می‎شود و بحث همکاری و همراهی ما با هنرمندان تنها در حوزه سینما نیست. رشیدیان همچنین گفت: تعداد فیلم‎های جشنواره فجر امسال نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش داشت و امیدواریم سال آینده با سهل‎گیری دوستان و همکاری بخش خصوصی بتوانیم تعداد بیشتری فیلم و اکران را در مشهد داشته باشیم.

تمرکززدایی فیلم‌سازی از تهران ممکن نیست
فریدون جیرانی که مهمان ویژه اختتامیه محسوب می‌شد، ابتدا سخنانش را در میان تشویق‌های ممتد حضار با نام استاد محمدعلی لطفی‌مقدم، هنرمند پیشکسوت خراسانی آغاز کرد و گفت: تمام ما سینماگران خراسانی به ایشان مدیونیم. جیرانی همچنین در این مراسم ضمن بیان این مهم که تمرکززدایی فیلم‎سازی از تهران فعلا ممکن نیست، گفت: مشکل تمرکز فیلم‎سازی در تهران بحثی کلی است و نیاز به بررسی دقیق‎تر دارد و باید در این باره بحث کارشناسانه شود اما با امکانات فعلی تمرکززدایی فیلم‎سازی از تهران شدنی نیست.این کارگردان کاشمری، سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر تهران را جشنواره خوبی دانست و با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم‎های معناگرا در مشهد از سال آینده، خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره می‎تواند اتفاق مثبتی در زمینه فیلم‎سازی مشهد باشد.شهاب ملت‏خواه، نویسنده و کارگردان خراسانی نیز در بخشی از این مراسم گفت: بدنه اصلی سینمای ایران را مشهدی‏ها ساخته‏اند، اما چرا باید هنرمندان مشهدی به تهران بروند و امکانات لازم را برای اثبات هنر خود در مشهد نداشته باشند؟ سینمای جهان در غرب به هالیوود و در شرق به بالیوود می‎بالد و ما باید با ساخت شهرک سینمایی در بینالود به آن ببالیم.ملت‎خواه با بیان اینکه باید در مشهد امکان تولید و صادرات فیلم‎های خوب و برجسته وجود داشته باشد، گفت: چرا در این زمینه کوتاهی می‎شود؛ باید آستین‌ها را بالا بزنیم زیرا نیروی کافی و بسیاری از هنرمندان و جوانان توانمند در مشهد وجود دارد که می‌توانند در این زمینه افتخار بیافرینند.

پس از تهران، مشهد بهترین جشنواره را داشت
ناظر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور در برگزاری این دوره از جشنواره برتری داشته است. نوید آقایی با اشاره به استقبال پرشور مخاطبان از این دوره از جشنواره، گفت: امیدواریم از سال‎های آینده بتوانیم برنامه‌ریزی‌ها را زودتر انجام دهیم زیرا حیف است با وجود این سطح از استقبال مخاطبان، در اکران برخی فیلم‎ها صندلی خالی وجود داشته باشد. وی در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر تغییر جدول اولیه اکران و کاهش تعداد فیلم‎های اعلام شده، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب فیلم‎ها نیست بلکه معمولا بخش خصوصی صاحب فیلم‎هاست، درخصوص اکران فیلم‌هایی که در تولید آن‌ها بنیاد سینمایی فارابی مشارکت داشت، مشکلی نبود اما برای اکران بخشی از فیلم‌ها باید مدیران فرهنگی استان با بخش خصوصی و شورای عالی تهیه‎کنندگان به توافق می‏رسیدند و همین موضوع باعث شد که جشنواره مشهد با تاخیر آغاز به کار کند. همچنین تغییر جدول اکران نیز به‌دلیل اصرار مسئولان استانی مبنی بر اکران چند فیلم برتر جشنواره در مشهد بود که نهایت آن فیلم‌ها به مشهد آمد. وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم وعده‌های داده شده جشنواره امسال تمام و کمال در مشهد برگزار نشد، گفت: آقای دکتر ایوبی برای برگزاری جشنواره در مشهد مساعدت تمام و کمال داشتند و تا لحظه آخر پیگیر این مسأله بودند زیرا ایشان نیز نگاهی ویژه به این شهر دارند؛ مشکل این است که اکران فیلم‎ها تنها به سازمان سینمایی مربوط نیست و حتی در دقیقه 90 امکان اکران 22 فیلم بخش مسابقه در مشهد فراهم شد اما مسائل مالی و تأخیر در برگزاری باعث محدود شدن جدول اکران شد. امیدواریم سال آینده فیلم‎های جشنواره به‌صورت تمام و کمال در مشهد به نمایش درآید.