«دنیای اقتصاد» از آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد گزارش میدهد
سکانس آخر
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- شامگاه پنجشنبه ۲۹ بهمن پرونده سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حضور چهرهها و شخصیتها در مراسم اختتامیه بسته شد. از نکات مثبت این دوره از جشنواره میتوان به نکوداشت و قدردانی از برخی بزرگان سینمای خراسان اشاره کرد، شاید پوستر جشنواره و آن خسروی خوبان، ما را به هوش کرد تا برای بالا بردن تصاویر بالانشینان فرهنگ و هنر دیر نکنیم. تقدیر از «فریدون جیرانی» و «شهاب ملتخواه»، دو پیشکسوت خراسانی عرصه سینما، خود اتفاق قابل توجهی بود. همچنین «سروش محمدزاده»، کارگردان جوان مشهدی که نخستین فیلم سینمایی بلند وی با عنوان «چهارشنبه» تندیس بخش هنر و تجربه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده بود نیز دیگر سینماگری که از او تقدیر شد.
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- شامگاه پنجشنبه 29 بهمن پرونده سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حضور چهرهها و شخصیتها در مراسم اختتامیه بسته شد. از نکات مثبت این دوره از جشنواره میتوان به نکوداشت و قدردانی از برخی بزرگان سینمای خراسان اشاره کرد، شاید پوستر جشنواره و آن خسروی خوبان، ما را به هوش کرد تا برای بالا بردن تصاویر بالانشینان فرهنگ و هنر دیر نکنیم. تقدیر از «فریدون جیرانی» و «شهاب ملتخواه»، دو پیشکسوت خراسانی عرصه سینما، خود اتفاق قابل توجهی بود. همچنین «سروش محمدزاده»، کارگردان جوان مشهدی که نخستین فیلم سینمایی بلند وی با عنوان «چهارشنبه» تندیس بخش هنر و تجربه سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده بود نیز دیگر سینماگری که از او تقدیر شد. تقدیر از «منصور لشکری قوچانی»، تهیهکننده خراسانی و «عباس لاجوردی»، مستندساز و کارگردان فیلم «جشن تولد» هم بخش دیگری از آیین اختتامیه فجر سیزدهم در مشهد بود.
برترینهای جشنواره سیوچهارم در مشهد
اما «سعید روستایی»، کارگردان و «سعید ملکان»، تهیهکننده فیلم «ابد و یک روز» که برترین فیلم جشنواره فجر امسال بود و ۹ سیمرغ جشنواره را از آن خود کرد، «محمدحسین مهدویان»، کارگردان، «هادی حجازیفر»، «بازیگر» و «حبیباله والینژاد»، تهیهکننده فیلم «ایستاده در غبار» که در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب چهار تندیس شده بود، دیگر هنرمندانی بودند که شب اختتامیه فجر سیزدهم مشهد را پرستاره کردند.
اجرای موسیقی زنده در مشهد
اما ماجرا به همین جا و به همین افراد ختم نشد، دقایقی از شروع مراسم نگذشته بود که «رضا یزدانی» به همراه «علی اوجی» وارد سالن مراسم شدند، آیا مراسم اختتامیه پخش زنده موسیقی خواهد داشت؟ بله! هرچند گردهمایی هنری شامگاه پنجشنبه یک گردهمایی سینمایی بود، اما به جرأت میتوان گفت هیجانانگیزترین بخش مراسم را رضا یزدانی با موسیقی و آوازش به نام خود ثبت کرد. هرچند که با شروع اجرای رضا یزدانی مقامان مسئول سالن را ترک کردند اما حضار مشهدی که از محرومان موسیقی کشور محسوب میشوند، با سه اجرای رضا یزدانی در شب اختتامیه امیدوار شدند به مشهدی که با هنر موسیقی آشتی کند.
حداقل باید 3000 سالن سینما داشته باشیم
رئیس سازمان سینمایی کشور در این شب از کمبود ۲۶۰۰ سالن سینما در کشور خبر داد و گفت: تا دو سال گذشته ۳۰۰ سالن سینما در کشور وجود داشت، اکنون ۱۰۰ سالن سینما به این تعداد اضافه شده و مجموع آنها به ۴۰۰ سالن رسیده است اما این تعداد هم در شأن مردم ما نیست و حداقل باید ۳۰۰۰ سالن در سطح کشور داشته باشیم تا مردم بتوانند تولیدات سینمایی را روی پرده تماشا کنند.حجتالله ایوبی وضعیت استانها را به لحاظ تعداد سینما نامطلوب دانست و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ سالن سینما در کشور در دست ساخت است و ورود بخش خصوصی مهمترین اتفاق در این حوزه محسوب میشود.رئیس سازمان سینمایی کشور در خصوص برنامههای این سازمان برای برگزاری جشنواره در استانها و اکران فیلمهای آن، عنوان کرد: بخشی از این مسأله به شورای عالی تهیهکنندگان برمیگردد؛ فیلمها در اختیار سازمان سینمایی نیست بلکه اموال صاحبان فیلم محسوب میشود و رضایت آنان باید جلب شود و برای این امر باید هزینه فیلمها پرداخت شود.
تأمین هزینه ها با مردم
ایوبی ادامه داد: برای برگزاری جشنواره سال آینده در مشهد باید با شورای عالی تهیهکنندگان جلساتی داشته باشیم و از مردم در این زمینه کمک بگیریم؛ باید سیستم فروش اصلاح شود و تصور میکنم مردم حاضر هستند هزینه اکران فیلمها را پرداخت کنند.رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه تأمین بودجه برگزاری جشنواره فجر برای استانها رقم بالایی نیست، خاطرنشان کرد: امسال شورای عالی تهیهکنندگان اعلام کرد اگر هر استان ۱۰۰ میلیون تومان برای اکران فیلمها پرداخت کند، آمادگی اکران آنها را در ۳۰ استان دارد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و فکر میکنم این امر ممکن بود زیرا برگزاری جشنواره فجر برای استانها ارزش پرداخت این هزینه را دارد. وی در بخشی از سخنان خود از مردم مشهد بهعنوان عاشقان سینما یاد کرد و گفت: امیدوارم که سالهای آینده جشنوارهای در خور شأن مردم این شهر برگزار شود.ایوبی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با زیرساختهای ایجاد شده به زودی تکنولوژی VOD رونمایی شود، تصریح کرد: با تکنولوژی VOD به راحتی میتوانیم فیلمها را به منازل مردم ببریم که این امر بعد از عبور از نگاتیو و دیجیتالی شدن هنر هفتم در اقتصاد هنر و سینما اثر شگرفی خواهد داشت.
توسعه بازار اقتصادی هنر با VOD
سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در بخشی از این مراسم با بیان اینکه تکنولوژی VOD میتواند تحول بزرگی در عرصه فرهنگی و هنری ایجاد کند، گفت: بهنظر میرسد این تکنولوژی بازار اقتصادی صنعت فرهنگی کشور را توسعه خواهد داد و از لحاظ تکنولوژی نیاز به سرمایهگذاریهایی در حوزه شبکه دارد که امیدواریم با حرکتی که در دولت یازدهم آغاز شده، در جهت توسعه شبکه به نحوی که بتوانیم در نقاط مختلف کشور توانایی رساندن تصویر را داشته باشیم، حرکت کنیم.
سابقه فرهنگی خراسان فراتر از مرزهای آن است
استاندار خراسان رضوی نیز که در آیین اختتامیه این جشنواره به ایراد سخن پرداخت، با بیان اینکه سابقه فرهنگی خراسان رضوی فراتر از مرزهای استان است، اظهار کرد: این استان نه تنها در پهنه داخلی کشور، بلکه در جغرافیای منطقه حوزه نفوذ گستردهای دارد. علیرضا رشیدیان با بیان اینکه جوانان فرهیخته و هنرمند خراسان رضوی نشان دادهاند سلسله هنرمندان استان تداوم دارد، خاطرنشان کرد: هنر سینما در استان ما مخاطبان بسیاری دارد و امیدواریم با کمک هنرمندان و بخش خصوصی بتوانیم هنر سینما را در اختیار جوانان و علاقمندان قرار دهیم. وی در خصوص برنامههای استانداری برای روشن نگه داشتن چراغ جشنواره فجر در مشهد گفت: شاید خراسان رضوی تنها استانی در کشور باشد که جلسات گفتوگوی دولت با اصحاب فرهنگ و هنر از سال گذشته به صورت فصلی و مستمر برگزار میشود و بحث همکاری و همراهی ما با هنرمندان تنها در حوزه سینما نیست. رشیدیان همچنین گفت: تعداد فیلمهای جشنواره فجر امسال نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش داشت و امیدواریم سال آینده با سهلگیری دوستان و همکاری بخش خصوصی بتوانیم تعداد بیشتری فیلم و اکران را در مشهد داشته باشیم.
تمرکززدایی فیلمسازی از تهران ممکن نیست
فریدون جیرانی که مهمان ویژه اختتامیه محسوب میشد، ابتدا سخنانش را در میان تشویقهای ممتد حضار با نام استاد محمدعلی لطفیمقدم، هنرمند پیشکسوت خراسانی آغاز کرد و گفت: تمام ما سینماگران خراسانی به ایشان مدیونیم. جیرانی همچنین در این مراسم ضمن بیان این مهم که تمرکززدایی فیلمسازی از تهران فعلا ممکن نیست، گفت: مشکل تمرکز فیلمسازی در تهران بحثی کلی است و نیاز به بررسی دقیقتر دارد و باید در این باره بحث کارشناسانه شود اما با امکانات فعلی تمرکززدایی فیلمسازی از تهران شدنی نیست.این کارگردان کاشمری، سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر تهران را جشنواره خوبی دانست و با اشاره به برگزاری جشنواره فیلمهای معناگرا در مشهد از سال آینده، خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره میتواند اتفاق مثبتی در زمینه فیلمسازی مشهد باشد.شهاب ملتخواه، نویسنده و کارگردان خراسانی نیز در بخشی از این مراسم گفت: بدنه اصلی سینمای ایران را مشهدیها ساختهاند، اما چرا باید هنرمندان مشهدی به تهران بروند و امکانات لازم را برای اثبات هنر خود در مشهد نداشته باشند؟ سینمای جهان در غرب به هالیوود و در شرق به بالیوود میبالد و ما باید با ساخت شهرک سینمایی در بینالود به آن ببالیم.ملتخواه با بیان اینکه باید در مشهد امکان تولید و صادرات فیلمهای خوب و برجسته وجود داشته باشد، گفت: چرا در این زمینه کوتاهی میشود؛ باید آستینها را بالا بزنیم زیرا نیروی کافی و بسیاری از هنرمندان و جوانان توانمند در مشهد وجود دارد که میتوانند در این زمینه افتخار بیافرینند.
پس از تهران، مشهد بهترین جشنواره را داشت
ناظر سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» گفت: مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور در برگزاری این دوره از جشنواره برتری داشته است. نوید آقایی با اشاره به استقبال پرشور مخاطبان از این دوره از جشنواره، گفت: امیدواریم از سالهای آینده بتوانیم برنامهریزیها را زودتر انجام دهیم زیرا حیف است با وجود این سطح از استقبال مخاطبان، در اکران برخی فیلمها صندلی خالی وجود داشته باشد. وی در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر تغییر جدول اولیه اکران و کاهش تعداد فیلمهای اعلام شده، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب فیلمها نیست بلکه معمولا بخش خصوصی صاحب فیلمهاست، درخصوص اکران فیلمهایی که در تولید آنها بنیاد سینمایی فارابی مشارکت داشت، مشکلی نبود اما برای اکران بخشی از فیلمها باید مدیران فرهنگی استان با بخش خصوصی و شورای عالی تهیهکنندگان به توافق میرسیدند و همین موضوع باعث شد که جشنواره مشهد با تاخیر آغاز به کار کند. همچنین تغییر جدول اکران نیز بهدلیل اصرار مسئولان استانی مبنی بر اکران چند فیلم برتر جشنواره در مشهد بود که نهایت آن فیلمها به مشهد آمد. وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم وعدههای داده شده جشنواره امسال تمام و کمال در مشهد برگزار نشد، گفت: آقای دکتر ایوبی برای برگزاری جشنواره در مشهد مساعدت تمام و کمال داشتند و تا لحظه آخر پیگیر این مسأله بودند زیرا ایشان نیز نگاهی ویژه به این شهر دارند؛ مشکل این است که اکران فیلمها تنها به سازمان سینمایی مربوط نیست و حتی در دقیقه 90 امکان اکران 22 فیلم بخش مسابقه در مشهد فراهم شد اما مسائل مالی و تأخیر در برگزاری باعث محدود شدن جدول اکران شد. امیدواریم سال آینده فیلمهای جشنواره بهصورت تمام و کمال در مشهد به نمایش درآید.
برترینهای جشنواره سیوچهارم در مشهد
اما «سعید روستایی»، کارگردان و «سعید ملکان»، تهیهکننده فیلم «ابد و یک روز» که برترین فیلم جشنواره فجر امسال بود و ۹ سیمرغ جشنواره را از آن خود کرد، «محمدحسین مهدویان»، کارگردان، «هادی حجازیفر»، «بازیگر» و «حبیباله والینژاد»، تهیهکننده فیلم «ایستاده در غبار» که در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب چهار تندیس شده بود، دیگر هنرمندانی بودند که شب اختتامیه فجر سیزدهم مشهد را پرستاره کردند.
اجرای موسیقی زنده در مشهد
اما ماجرا به همین جا و به همین افراد ختم نشد، دقایقی از شروع مراسم نگذشته بود که «رضا یزدانی» به همراه «علی اوجی» وارد سالن مراسم شدند، آیا مراسم اختتامیه پخش زنده موسیقی خواهد داشت؟ بله! هرچند گردهمایی هنری شامگاه پنجشنبه یک گردهمایی سینمایی بود، اما به جرأت میتوان گفت هیجانانگیزترین بخش مراسم را رضا یزدانی با موسیقی و آوازش به نام خود ثبت کرد. هرچند که با شروع اجرای رضا یزدانی مقامان مسئول سالن را ترک کردند اما حضار مشهدی که از محرومان موسیقی کشور محسوب میشوند، با سه اجرای رضا یزدانی در شب اختتامیه امیدوار شدند به مشهدی که با هنر موسیقی آشتی کند.
حداقل باید 3000 سالن سینما داشته باشیم
رئیس سازمان سینمایی کشور در این شب از کمبود ۲۶۰۰ سالن سینما در کشور خبر داد و گفت: تا دو سال گذشته ۳۰۰ سالن سینما در کشور وجود داشت، اکنون ۱۰۰ سالن سینما به این تعداد اضافه شده و مجموع آنها به ۴۰۰ سالن رسیده است اما این تعداد هم در شأن مردم ما نیست و حداقل باید ۳۰۰۰ سالن در سطح کشور داشته باشیم تا مردم بتوانند تولیدات سینمایی را روی پرده تماشا کنند.حجتالله ایوبی وضعیت استانها را به لحاظ تعداد سینما نامطلوب دانست و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ سالن سینما در کشور در دست ساخت است و ورود بخش خصوصی مهمترین اتفاق در این حوزه محسوب میشود.رئیس سازمان سینمایی کشور در خصوص برنامههای این سازمان برای برگزاری جشنواره در استانها و اکران فیلمهای آن، عنوان کرد: بخشی از این مسأله به شورای عالی تهیهکنندگان برمیگردد؛ فیلمها در اختیار سازمان سینمایی نیست بلکه اموال صاحبان فیلم محسوب میشود و رضایت آنان باید جلب شود و برای این امر باید هزینه فیلمها پرداخت شود.
تأمین هزینه ها با مردم
ایوبی ادامه داد: برای برگزاری جشنواره سال آینده در مشهد باید با شورای عالی تهیهکنندگان جلساتی داشته باشیم و از مردم در این زمینه کمک بگیریم؛ باید سیستم فروش اصلاح شود و تصور میکنم مردم حاضر هستند هزینه اکران فیلمها را پرداخت کنند.رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه تأمین بودجه برگزاری جشنواره فجر برای استانها رقم بالایی نیست، خاطرنشان کرد: امسال شورای عالی تهیهکنندگان اعلام کرد اگر هر استان ۱۰۰ میلیون تومان برای اکران فیلمها پرداخت کند، آمادگی اکران آنها را در ۳۰ استان دارد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و فکر میکنم این امر ممکن بود زیرا برگزاری جشنواره فجر برای استانها ارزش پرداخت این هزینه را دارد. وی در بخشی از سخنان خود از مردم مشهد بهعنوان عاشقان سینما یاد کرد و گفت: امیدوارم که سالهای آینده جشنوارهای در خور شأن مردم این شهر برگزار شود.ایوبی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با زیرساختهای ایجاد شده به زودی تکنولوژی VOD رونمایی شود، تصریح کرد: با تکنولوژی VOD به راحتی میتوانیم فیلمها را به منازل مردم ببریم که این امر بعد از عبور از نگاتیو و دیجیتالی شدن هنر هفتم در اقتصاد هنر و سینما اثر شگرفی خواهد داشت.
توسعه بازار اقتصادی هنر با VOD
سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور نیز در بخشی از این مراسم با بیان اینکه تکنولوژی VOD میتواند تحول بزرگی در عرصه فرهنگی و هنری ایجاد کند، گفت: بهنظر میرسد این تکنولوژی بازار اقتصادی صنعت فرهنگی کشور را توسعه خواهد داد و از لحاظ تکنولوژی نیاز به سرمایهگذاریهایی در حوزه شبکه دارد که امیدواریم با حرکتی که در دولت یازدهم آغاز شده، در جهت توسعه شبکه به نحوی که بتوانیم در نقاط مختلف کشور توانایی رساندن تصویر را داشته باشیم، حرکت کنیم.
سابقه فرهنگی خراسان فراتر از مرزهای آن است
استاندار خراسان رضوی نیز که در آیین اختتامیه این جشنواره به ایراد سخن پرداخت، با بیان اینکه سابقه فرهنگی خراسان رضوی فراتر از مرزهای استان است، اظهار کرد: این استان نه تنها در پهنه داخلی کشور، بلکه در جغرافیای منطقه حوزه نفوذ گستردهای دارد. علیرضا رشیدیان با بیان اینکه جوانان فرهیخته و هنرمند خراسان رضوی نشان دادهاند سلسله هنرمندان استان تداوم دارد، خاطرنشان کرد: هنر سینما در استان ما مخاطبان بسیاری دارد و امیدواریم با کمک هنرمندان و بخش خصوصی بتوانیم هنر سینما را در اختیار جوانان و علاقمندان قرار دهیم. وی در خصوص برنامههای استانداری برای روشن نگه داشتن چراغ جشنواره فجر در مشهد گفت: شاید خراسان رضوی تنها استانی در کشور باشد که جلسات گفتوگوی دولت با اصحاب فرهنگ و هنر از سال گذشته به صورت فصلی و مستمر برگزار میشود و بحث همکاری و همراهی ما با هنرمندان تنها در حوزه سینما نیست. رشیدیان همچنین گفت: تعداد فیلمهای جشنواره فجر امسال نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش داشت و امیدواریم سال آینده با سهلگیری دوستان و همکاری بخش خصوصی بتوانیم تعداد بیشتری فیلم و اکران را در مشهد داشته باشیم.
تمرکززدایی فیلمسازی از تهران ممکن نیست
فریدون جیرانی که مهمان ویژه اختتامیه محسوب میشد، ابتدا سخنانش را در میان تشویقهای ممتد حضار با نام استاد محمدعلی لطفیمقدم، هنرمند پیشکسوت خراسانی آغاز کرد و گفت: تمام ما سینماگران خراسانی به ایشان مدیونیم. جیرانی همچنین در این مراسم ضمن بیان این مهم که تمرکززدایی فیلمسازی از تهران فعلا ممکن نیست، گفت: مشکل تمرکز فیلمسازی در تهران بحثی کلی است و نیاز به بررسی دقیقتر دارد و باید در این باره بحث کارشناسانه شود اما با امکانات فعلی تمرکززدایی فیلمسازی از تهران شدنی نیست.این کارگردان کاشمری، سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر تهران را جشنواره خوبی دانست و با اشاره به برگزاری جشنواره فیلمهای معناگرا در مشهد از سال آینده، خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره میتواند اتفاق مثبتی در زمینه فیلمسازی مشهد باشد.شهاب ملتخواه، نویسنده و کارگردان خراسانی نیز در بخشی از این مراسم گفت: بدنه اصلی سینمای ایران را مشهدیها ساختهاند، اما چرا باید هنرمندان مشهدی به تهران بروند و امکانات لازم را برای اثبات هنر خود در مشهد نداشته باشند؟ سینمای جهان در غرب به هالیوود و در شرق به بالیوود میبالد و ما باید با ساخت شهرک سینمایی در بینالود به آن ببالیم.ملتخواه با بیان اینکه باید در مشهد امکان تولید و صادرات فیلمهای خوب و برجسته وجود داشته باشد، گفت: چرا در این زمینه کوتاهی میشود؛ باید آستینها را بالا بزنیم زیرا نیروی کافی و بسیاری از هنرمندان و جوانان توانمند در مشهد وجود دارد که میتوانند در این زمینه افتخار بیافرینند.
پس از تهران، مشهد بهترین جشنواره را داشت
ناظر سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» گفت: مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور در برگزاری این دوره از جشنواره برتری داشته است. نوید آقایی با اشاره به استقبال پرشور مخاطبان از این دوره از جشنواره، گفت: امیدواریم از سالهای آینده بتوانیم برنامهریزیها را زودتر انجام دهیم زیرا حیف است با وجود این سطح از استقبال مخاطبان، در اکران برخی فیلمها صندلی خالی وجود داشته باشد. وی در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر تغییر جدول اولیه اکران و کاهش تعداد فیلمهای اعلام شده، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب فیلمها نیست بلکه معمولا بخش خصوصی صاحب فیلمهاست، درخصوص اکران فیلمهایی که در تولید آنها بنیاد سینمایی فارابی مشارکت داشت، مشکلی نبود اما برای اکران بخشی از فیلمها باید مدیران فرهنگی استان با بخش خصوصی و شورای عالی تهیهکنندگان به توافق میرسیدند و همین موضوع باعث شد که جشنواره مشهد با تاخیر آغاز به کار کند. همچنین تغییر جدول اکران نیز بهدلیل اصرار مسئولان استانی مبنی بر اکران چند فیلم برتر جشنواره در مشهد بود که نهایت آن فیلمها به مشهد آمد. وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم وعدههای داده شده جشنواره امسال تمام و کمال در مشهد برگزار نشد، گفت: آقای دکتر ایوبی برای برگزاری جشنواره در مشهد مساعدت تمام و کمال داشتند و تا لحظه آخر پیگیر این مسأله بودند زیرا ایشان نیز نگاهی ویژه به این شهر دارند؛ مشکل این است که اکران فیلمها تنها به سازمان سینمایی مربوط نیست و حتی در دقیقه 90 امکان اکران 22 فیلم بخش مسابقه در مشهد فراهم شد اما مسائل مالی و تأخیر در برگزاری باعث محدود شدن جدول اکران شد. امیدواریم سال آینده فیلمهای جشنواره بهصورت تمام و کمال در مشهد به نمایش درآید.
ارسال نظر