راه اندازی سیستم اعلام حریق با استفاده از شبکه داخلی

محمد مهدی شیخ بهایی ،کارشناس مهندسی کارخانه از راه اندازی سیستم اعلام حریق با استفاده از شبکه داخلی خبر داد و گفت: در گذشته از شبکه های خاص شرکت زیمنس مبتنی بر زوج سیم، برای ارتباطات میان FAPها و سیستم مرکزی اعلام و اطفای حریق استفاده می گردید ولی درسیستم جدید با استفاده از کارشناسان مجرب شبکه برای راه اندازی و نگهداری شبکه، تجهیزات اطفا حریق از طریق بستر استاندارد شبکه شرکت فولادمبارکه با موفقیت و صرفه جویی اقتصادی راه اندازی گردید.

شیخ بهایی افزود: در سیستم قبلی، مشکل اصلی شبکه های زوج سیم، پهنای باند محدود و نیاز به تخصصهای خاص برای نگهداری و همچنین مشکلات فراوان در نگهداری آن به دلیل نداشتن مانیتورینگ مناسب از وضعیت شبکه بود. اما مهمترین مشکل آن است که در این حالت تجهیزات باید از یک برند مشخص بوده و امکان کار با سایر برندها را ندارد و کسب دانش مورد نیاز جهت نگهداری این شبکه بسیار مشکل و هزینه بر است. از نتایج منفی به کارگیری شبکه های زوج سیم آن بود که به دلیل نداشتن دانش تخصصی کمپانی ایجاد کننده از شبکه و کاربردهای محدود آن، بازدهی شبکه برای کاربران به شکل چشم گیری کاهش می یافت. وی یادآور شد: با ورود نسل جدید کنترلرهای زیمنس سیستم های اطفا حریق ، برای اتصال تجهیزات به کنترلر و کنترل، مدیریت و مانیتورینگ قدرتمند این تجهیزات ، شبکه TCP/ IP به صورت گسترده توسط این کمپانی بکار گرفته شده است. ولی هنوز هم به دلیل اینکه این شرکت نیاز به انطباق محصولات جدید خود با محصولات گذشته دارد لازم بود که بتواند از آن محصولات در سیستم های جدید پشتیبانی نماید، لذا استاندارهایی مختص این شرکت در دل استاندارد TCP/ IP گنجانده شده است که برای به کارگیری صحیح تجهیزات وبرقراری ارتباطات آنها نیاز به آگاهی و در صورت امکان تسلط بر این استانداردها می باشد.

کارشناس مهندسی کارخانه درادامه به مشکل راه اندازی شبکه مربوط به سیستم MM۸۰۰۰ اشاره نمود و گفت: سیستمهای اعلام حریق از دو منظر دارای اهمیت زیادی در سازمانهای بزرگی همچون فولادمبارکه میباشند. اولاً جهت افزایش سرعت عکس العمل نسبت به حوادث و کاهش اثرات مالی و جانی مربوطه و ثانیاً به دلیل اثراتی که استفاده از این سیستم ها در کاهش هزینه هایی همچون هزینه های بیمه ا ی شرکت دارا می باشند. لذا کارآمدی و به روز رسانی این سیستم ها از اولویت های سازمان می باشند. بنابراین برای راه اندازی چنین شبکه ای دو راه حل را در پیش داشتیم، یکی راه اندازی شبکه اختصاصی سیستم اطفای حریق که در آن باید شبکهای مجزا در سطح شرکت برای اتصال کنترلر MM۸۰۰۰، سرورها، کلاینتها و ۶۴ دستگاه FAP پیاده سازی گردد که برای ایجاد و توسعه چنین شبکه ای بر اساس پیش بینی های انجام شده مبلغ بسیار زیادی نیاز به سرمایه گذاری بود. پس از سرمایه گذاری فوق شبکه بوجود آمده دارای حداقل های مورد نیاز بود و برای داشتن قابلیت ها و کنترل های مورد نیاز به صرف هزینه های بسیار بیشتری بود. نکته بسیار با اهمیت تر زمان طولانی مورد نیاز برای راه اندازی این شبکه بود و همچنین نگهداری این شبکه نیاز به ایجاد یک ساختار جدید و موازی با واحد IT سازمان دارد، راه حل دوم استفاده از شبکه اینترانت موجود فولاد مبارکه بود که با توجه به وجود شبکه Campus LAN فولاد مبارکه مجموعه جلساتی با واحد شبکه، امور مهندسی، آزمایشگاه الکترونیک و واحد ایمنی و آتش نشانی برای استفاده از این بستر موجود برقرار گردید.

با توجه به وجود بستر موجود شبکه و دسترس پذیری بالای این شبکه، همچنین وجود کارشناسان مجرب شبکه در واحد مذکور و پشتیبانی از شبکه مورد نظر عملاً صرف هزینه مجدد برای راه اندازی و نگهداری شبکه غیرمنطقی بوده و مقرر گردید تجهیزات اطفا حریق از طریق بستر استاندارد شبکه شرکت فولادمبارکه راه اندازی گردند. وی یکی از مهمترین مزایای استفاده از این شبکه را بوجود آمدن امکان قرارگرفتن سرورهای سیستم اعلام و اطفای حریق در مرکز داده سازمان اعلام کرد و گفت: در نتیجه در این روش آماده به کاری و طول عمر این سرورها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت و در غیر این صورت برای ایجاد امکانات مشابه نیاز به صرف هزینه های هنگفتی می باشد. ضمن این که بستر شبکه شرکت بر اساس استاندارد سه لایه ای سیسکو و بر اساس تجهیزات همین شرکت می باشد. این ساختار به صورت فیزیکی به شکل دو حلقه (Ring) به صورت Redundant و از نظر منطقی به شکل ساختار درختی می باشد. شبکه فولاد مبارکه به صورت استاندارد بر اساس مناطق جغرافیایی ناحیه بندی شده و به سوئیچ بلاک های مختلف تقسیم بندی می شود. با این کار و بر اساس استاندارد هر ناحیه با یک رنج آدرس دهی می شود و می توان به راحتی شبکه را بر اساس رنج IP اشکال زدایی نمود.

وی یادآور شد: جهت پیاده سازی و بکارگیری بستر موجود کارگروهی از واحدهای مختلف تشکیل که در این کار گروه آقایان فرزانه فر به عنوان نماینده فن آوری اطلاعات، بهنیا به عنوان نماینده ایمنی فنی و آتش نشانی، آقایی از طرف شرکت پیمانکار و نیک اقبال و شیخ بهایی از طرف مهندسی کارخانه حضور داشتند. کار گروه مذکور پس از بررسی فنی به این نتیجه رسید که در اولین مرحله اتصال شبکه سیستم اطفاء حریق به شرکت فولادمبارکه سرور MM۸۰۰۰ و کلاینت های مربوطه به شبکه شرکت وصل و ارتباطات با موفقیت تست گردید. در این مرحله هیچ گونه مشکلی در ارتباطات مشاهده نگردید. در ادامه باید ارتباط FAPها را برقرار نمود. با بررسی بر روی FAP FS۲۰ مشخص گردید تجهیز فوق آیتمی با عنوانDefault Gateway ندارد. بدون Default Gateway عملاً نمی توان ارتباط لایه ۳ بین FAP و MM۸۰۰۰ برقرار نمود. با بررسی های مختلف کارگروه با کارشناس شرکت زیمنس مشخص شد که ارتباط لایه ۳ امکان پذیر می باشد. با تحقیقات بیشتر و مطالعه مستندات زیمنس و آزمون و خطاهای مختلف توسط کارشناسان شبکه و کارشناسان اطفا حریق ، راهکاری جهت برقراری این ارتباط در لایه ۳ با استفاده از روتینگ به جای Gateway بدست آمد. با ایجاد Route های مورد نیاز در FAP، باز هم ارتباط برقرار نگردید.

وی ادامه داد: کارشناس پیمانکار با ارتباط با طرف آلمانی اعلام نمود که ایشان راهکار VPN را برای حل مشکل ارائه کردند.، بنابر این در جلسه ای در تاریخ ۱۸/ ۱۱/ ۹۳ کارشناس شرکت فولاد مبارکه نظر کارشناس آلمانی را رد نموده و اعلام کرد بر اساس مدارک موجود امکان برقراری ارتباط وجود دارد. در همین حال با مطالعه و سعی و خطا گزینه دیگری با عنوان BBMD (که این پروتکل روش اختصاصی زیمنس برای تعریف Default Gateway می باشد) توسط کارشناسان شبکه ، اطفا حریق و شرکت پیمانکار تست شده و گام دیگری در حل مشکل برداشته شد. در نهایت مشکل فوق در آخرین تست با تغییر محل پیکربندی Route در نرم افزار FAP برطرف و در نتیجه ارتباطات مورد نیاز برقرار گردید. با انجام و راه اندازی این پروژه علاوه بر صرفه جویی در هزینه پیش بینی شده برای سرمایه گذاری و راه اندازی زیرساخت مورد نیاز، از هزینه های مربوط به نفرات مورد نیاز برای نگهداری شبکه مربوطه و هزینه تجهیزاتی مورد نیاز برای نگهداری پیشگیری گردید. شیخ بهایی گفت: در پایان لازم است از حمایت ها و پشتیبانی های فراوان مدیریت مهندسی کارخانه، فن آوری اطلاعات، ایمنی و آتش نشانی و بازرسی فنی و اتوماسیون که فرصت پیاده سازی این کار را فراهم نمودند، تشکر و قدردانی نمایم.