عبور شاهراه های اطلاعاتی؛ فرصتی بزرگ برای اصفهان
عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات چیزی که در این روزها همه به دنبال آن هستند تا خود را با آن مطابقت دهند و با بکارگیری آن در وسایل گوناگون با پیشرفت جهانی همسو شوند تا از تکنولوژی های جدید و روز دنیا عقب نمانند. امروز این فناوری اطلاعات به عنوان یک نیاز برای مردم به خوبی احساس گردیده، بنابراین باید جهت تامین آن زیرساختهایی را مهیا کرد و در این میان شرکتهای مخابراتی و ارتباطات زیر ساخت نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

مطابق با آماری که رئیس مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری یونسکو در اصفهان ارائه کرده، رتبه ایران در شاخص مربوط به تمایل کشورها برای استفاده از فرصتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۰۴ در سال گذشته میلادی به ۹۶ در سال ۲۰۱۵ رسیده و این نشان از هشت پله صعود در شاخص جهانی آمادگی شبکه ای (NRI) کشور ایران و تمایل مردم جهت استفاده از فناوری اطلاعات است.
شاخص آمادگی شبکه ای نشان دهنده ظرفیت کشورها در میزان منتفع شدن کامل آنها از فناوری اطلاعات و میزان منتفع شدن کامل شهروندان این کشورها از فناوری اطلاعات در زندگی روزمره‌ است.

محمد جواد امیدی تاکید دارد کشور ایران در سال ۲۰۱۵ از میان ۱۴۷ کشور در این شاخص مورد سنجش قرار گرفته که در مجموع با کسب ۳.۶ امتیاز رتبه ۹۶را بدست آورده در حالی که امتیاز ایران در شاخص آمادگی شبکه ای در سال ۲۰۱۴ معادل۳.۴۲ بوده است.
کشورهای ارمنستان، گرجستان، امارات، قزاقستان و روسیه در این شاخص در سه سال گذشته بیشترین پیشرفت را داشته اند به طوری که کشور قزاقستان در چند سال اخیر به طور جدی در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه اینترنت وارد عمل شده است.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر این نظر است برای قدم برداشتن به جلو در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید از این آمار و شاخص ها مطلع باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و از فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه مبتنی بر دانایی، نوآوری و خلاقیت بهره ببریم تا بتوانیم به سودآوری نیز دست پیدا کنیم. وی راه پیش رو در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را طولانی خواند و ادامه داد: در این راه باید با توجه به اسناد بالادستی هدفگذاری و برنامه ریزی شود.
شاخص آمادگی شبکه ای (Networked Realdiness Index) دارای چهار زیر شاخص اصلی آمادگی، محیط، استفاده و تاثیر است. در ذیل شاخص آمادگی الکترونیکی، ایران رتبه ۸۶ را در میان سایر کشورها در اختیار دارد و در این بخش رتبه کشورمان در حوزه آمادگی زیرساخت و محتوای دیجیتالی ۹۷ است و در بخش مقرون به صرفه بودن فناوری رتبه ۴۶ و در بخش مهارتهای فناوری رتبه ۸۵ را به خود اختصاص داده است.

در این بخش رتبه ایران نسبت به سال ۲۰۱۴ در تمامی پارامترها صعود قابل توجهی را نشان می دهد.
همچنین در ذیل شاخص استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات، رتبه ۱۰۸ متعلق به ایران است که در این زیر شاخص، رتبه کشورمان در پارامتر استفاده افراد از فناوری اطلاعات ۱۰۰، استفاده از کسب و کارها ۱۲۹ و استفاده دولت از فناوری اطلاعات رتبه ۱۰۹ است. در این بخش رتبه ایران در استفاده افراد با صعود و در استفاده دولت از فناوری اطلاعات نسبت به سال ۲۰۱۴ با نزول همراه است.

رتبه ایران در ذیل شاخص تاثیر فناوری اطلاعات ۱۱۶ است که این بخش در دو پارامتر تاثیر اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته که به ترتیب ایران رتبه ۱۱۰ و ۱۱۵ را درمیان کشورهای جهان از آن خود کرده است. در این شاخص نیز در بخش تاثیر اجتماعی فناوری اطلاعات، ایران نسبت به سال گذشته ۱۰ رتبه نزول داشته است.

با توجه به این آمار که رتبه کشورمان در پارامتر استفاده افراد از فناوری اطلاعات ۱۰۰ و استفاده دولت از فناوری اطلاعات رتبه ۱۰۹ بوده و این نشان از این است که در این بخش رتبه ایران در استفاده افراد با صعود و در استفاده دولت از فناوری اطلاعات نسبت به سال ۲۰۱۴ با نزول همراه بوده است و همین امر شرکت مخابرات استان اصفهان را بر آن داشته تا در جهت ارتقای زیرساخت های فناوری اطلاعات و تشریح پتانسیل های موجود در حوزه IT به مدیران فناوری ادارات دولتی و خصوصی استان گام های موثری را بردارد.
مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: اصفهان از ظرفیتهای بسیاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات برخوردار است و می تواند به عنوان پایتخت این عرصه در کشور مطرح شود. وی تصریح کرد: کار ارتقا و آشنایی بیشتر را با مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات ادارات شروع کردیم تا با ارتقاء سازمانها ساختار کلی فناوری اطلاعات شهر به روز شود.

حسین کشایی ادامه داد: عبور شاهراه های اطلاعاتی و فیبرهای نوری بین المللی مانند فلگ، شانگهای چین و فرانکفورت آلمان از طریق آبهای آزاد خلیج فارس و عبور از این استان، فرصت بزرگی را برای گام برداشتن در جهت تبدیل بالقوه به بالفعل شدن فراهم کرده است.

وی همچنین با اشاره به برطرف شدن محدودیتها در حوزه ارتباطات یادآور شد: با گسترش تکنولوژی‌های مختلف شاهد این هستیم که محدودیت‌ها در حال برطرف شدن هستند و امروزه سرعت تغییرات از سرعت رسم نمودار آن بسیار بیشتر است.
مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان با تاکید بر اینکه امروزه اطلاعات به عنوان عنصر پنجم حیاتی انسان مطرح است، افزود: باید در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعت بیشتری حرکت کنیم در غیر این صورت از قافله دنیای پیشرفته عقب می مانیم.