قراردادهایIPC و تحول در سرمایه‌گذاری صنعت نفت
مدل جدید قراردادهای نفتی مورد استقبال گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی گرفته است. بیژن زنگنه درباره مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: این مدل قرارداد بدون هیچ اشکالی در هیات تطبیق قوانین تایید شده و مشکلی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد. وزیر نفت افزود: در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار بر این است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.
زنگنه گفت: انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی ازمهم‌ترین مباحث قراردادهای تازه (IPC) است که براساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهم‌ترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این که نیمی از میدان‌های کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ٥٠٠ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است. وی ادامه داد: در این قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهم‌ترین مباحث در این قراردادهاست. دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پرریسک صنعت نفت وارد شوند، زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تامین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود. وزیر نفت همچنین با اشاره به علاقمندی دانمارکی‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران ، دورنمای همکاری با شرکت‌های دانمارکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دانمارک دارای شرکت‌های توانمندی در بخش‌های مختلف صنعت نفت است.

زنگنه افزود: شرکت‌های دانمارکی تلاش کنند با شرکت‌های بزرگ و قوی ایران همکاری کنند که در این میان دولت دانمارک می‌تواند از طریق پوشش بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری از شرکت‌های دانمارکی برای تحقق این امر حمایت کند. وزیر نفت دراین باره که ایران درخصوص چه میدانهایی با شرکتهای دانمارکی مذاکره داشته است، ادامه داد:‌ آنهابه همکاری در دریای خزر علاقمند هستند، اما ایران تمایل دارد این کشور در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی مشارکت کند. وی تصریح کرد: ایران به توسعه همکاری با شرکت‌های دانمارکی در بخش بالادستی، خدمات نفتی، پتروشیمی و پالایش علاقمند است. زنگنه همچنین با اعلام نیاز وزارت نفت به خلق فناوری‌ در دوران جدید و نقش دانشگاه‌ها در این عرصه، به امضای قرارداد همکاری با دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال ورود به دوران جدیدی از همکاری‌های صنعت و دانشگاه برای خلق فناوری‌ها هستیم. وی با تشکر از وزارت علوم و همکاران خود در وزارت نفت، از امضای ۱۲ موافقتنامه همکاری با دانشگاه‌های کشور در بخش پایین دستی صنعت نفت خبر داد و افزود: تولید تکنولوژی برای وزارت نفت ارزش بالایی دارد، زیرا با تحقق این امر، وارد دنیایی می‌شویم که به صورت تیمی و منضبط کار کرده و به خلق فناوری می‌پردازیم.