احیاء هویت ایرانی - اسلامی از ضروریات معماری و شهرسازی امروز
من همیشه به یاد جوانانی هستم که با اهداء بهترین و بزرگترین سرمایه زندگی خود یعنی خون پاکشان از میهن عزیزمان دفاع کردند. ای کاش سعادتی داشتم که جوانی من هم مصادف با دوران دفاع مقدس می شد و می توانستم هم رزم آن جوانان پاک‌دل و با ایمان باشم. در عین حال خدا را شاکرم که توفیق خدمت به مردم و محرومان در عرصه ساخت و ساز را به من عطا فرموده و از این بابت خوشحالم. این بخش هایی از صحبت‌های مهدی احمدپور در آغاز مصاحبه ای تخصصی بود. متن گفت و گو با این کارآفرین فعال و جوان در پیش روی شماست.
آقای مهندس احمدپور شما به عنوان انبوه ساز موفق جوان کشور لطفا گزارشی از عملکرد خود و پروژه‌های اجرا شده بدهید؟
پروژه های اجرا شده توسط اینجانب در دو بخش راه سازی، محوطه سازی و احداث ساختمان قابل شاره است. در بخش محوطه سازی و احداث معابر در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق ۱، ۵، و ۱۸ و همچنین آماده سازی شهرک مهر اسلامشهر به مساحت ۰۰۰/۱۱۰ متر مربع انجام وظیفه نموده ایم و در بخش ساختمان بیش از ۲ هزار واحد مسکونی که ۱۲۰۰ واحد آن در اسلامشهر ومابقی آن در مناطق مختلف تهران بوده است، ساخته‌ایم.
همچنین احداث ۲ باب مدرسه در اسلامشهر به مساحت ۵ هزار متر مربع و ۲ باب مرکز تجاری به مساحت ۰۰۰/۱۲ متر مربع از دیگر فعالیت های اینجانب می باشد.
دلایل متمایز بودن واحدهای صنعتی ساخته شده توسط شما با دیگر پروژه‌ها چه بوده است؟
با توجه به شرایطی که در کشور به وجود آمده و بالا رفتن سطح کیفی زندگی در جامعه، ساخت واحدها به روش صنعتی صورت گرفته است.
شما می‌دانید که صنعتی سازی امروزه علاوه بر اینکه هزینه ساخت را به دلیل استفاده از تکنولوژی برتر و مواد مصرفی با کیفیت، بالا می‌برد، راحتی و دوام بیشتری نسبت به ساخت سنتی و یا نیمه صنعتی دارد. با این شرایط علاوه بر احداث واحدهای مسکونی به روش صنعتی، استفاده از مصالح با کیفیت را در اولویت کار خود قرار دادیم.
صنعتی سازی چه مزایایی دارد؟
مزایای به کارگیری تکنولوژی نوین در بهبود کیفیت ساختمان‌ها از جمله مقاومت آن‌ها در مقابل زلزله، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده مناسب از فضاها و توجیه اقتصادی آن در کوتاه مدت و در دراز مدت و نیز تاثیر مستقیم و غیر مستقیم صنعتی سازی ساختمان در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور بر همگان روشن و مبرهن است.
پیشنهاد و راهکار‌های شما برای ورود متخصصین به این بخش چیست؟
امر ساختمان‌سازی در ایران پیشینه‌ای کهن دارد، اما تا به حال، در دوران قبل و بعد از انقلاب، شاهد این حجم ساخت و ساز و صنعتی واحد‌های مسکونی در ایران نبوده‌ایم. دولت‌ها باید سیستم نظارتی قوی‌تری داشته باشند. ارتقاء مداوم سطح کیفیت ساختمان و مسکن از خواسته‌های بر حقی است که جامعه از پیمانکاران و انبو‌ه‌سازان ساختمان، انتظار دارد. آگاهی و دانش بشری به سرعت در حال گسترش است، علم به صورت انبوه تولید می‌شود و در اختیار جامعه قرار می‌گیرد. تلاش برای پیوستن به این روند برای کشورمان ضروری است و دولت‌ها باید پیش زمینه‌های این دانش را برای متخصصان ایجاد کنند.
در کشور ما نیز کوشش‌هایی برای انسجام و بالا بردن مجموعه دانش‌ها از جمله صنعت ساختمان در حال شکل گرفتن است و به اعتقاد بنده بالا بردن توان کیفی و کمیتی ساختمان‌سازی و تولید مسکن، خواسته هر متفکری دراین زمینه است. این صنعت به خاطر ابعاد اجتماعی، اقتصادی و علمی خود در رابطه نزدیک و متقابل با دیگر بخش‌ها و صنایع است.
به نظر بنده باید با استفاده از تکنیک، تکنولوژی و دانش متخصصان این بخش و با پایین آوردن هزینه‌های تولید، انبوه سازی را به سمت صنعتی‌سازی گسترش دهیم.
خواهش بنده از همکاران ارجمند این است که با به کارگیری بیش از پیش دانش و تخصص در رشته‌های مختلف مهندسی در صنعت ساختمان و با طراحی نوین و توسعه معماری ایرانی، اسلامی هویت جدیدی به شهرسازی و معماری اصیل و کهن سرزمین اسلامی‌مان ببخشند تا همچنانکه ما به آثار باقیمانده از اجدادمان می‌بالیم، ساختمان‌های ساخته شده در عصر حاضر باعث افتخار آیندگان‌مان باشند که این امر با تلاش و همکاری مهندسین عزیز در قالب تشکل‌های صنفی منسجم و اراده همگانی آنان قطعاً قابل تحقق خواهد بود.
مسائل و اولویت‌هایی که در ساخت مسکن مد نظر دارید کدامند؟
تهیه و بهینه نمودن نقشه ساخت و بررسی نقشه‌های مصوب و ارائه آن به کارفرما، رعایت مواد اجرایی بر اساس موازین و مقررات ملی ساختمان، تهیه مصالح و لوازم دارای تاییدیه از واحد تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، در نظر گرفتن شرایط جوی منطقه در به کارگیری مصالح مصرفی و اجرای پروژه منطبق بر برنامه زمانبندی تعریف شده از اهم این اولویت‌ها است.
چه پیشنهاداتی برای ایجاد سازه‌هایی با کیفیت بهتر دارید؟
در خصوص ساخت هر سازه ابتدا باید مشخص کنیم در چه بستری و در کدام منطقه به ساخت و ساز می‌پردازیم. همانطور که در سال‌های گذشته شاهد بودیم پس از واقعه تلخ زلزله رودبار با تدوین آیین نامه ۲۸۰۰، قدم‌های بسیار مناسبی در این خصوص برداشته شد. مهمترین چالشی که به نظر می‌رسد اکنون گریبان صنعت ساختمان را گرفته، نوع سازه و یا طراحی سازه نیست، بلکه عملکرد ضعیف در حوزه اجرا است .با توجه به تجربیاتی که اینجانب در سالیان سال به دست آورده‌ام از عمده دلایل آن سودجویی برخی افراد غیر متخصص و اشتغال آنان در صنعت ساختمان بوده و به دلیل استفاده از نیروهای غیر فنی و انجام کارهای غیر اصولی که برای کم کردن هزینه‌های اجرا انجام می‌دهند، ساختمان‌هایی بی‌کیفیت می‌سازند. متاسفانه اجرای ضعیف این افراد که رشد قارچ گونه‌ای نیز در این صنعت دارد، مسبب ایجاد ضعف‌هایی در تولید مصالح و اجرای سازه‌ها شده است. وقتی سوال از کیفیت مصالح می‌شود، باید گزینه‌های زیادی مورد بررسی قرار گیرد .اگر بخواهیم طبق استانداردهای کشور سازه را احداث کنیم باید از متخصصان همین بخش استفاده نماییم و مصالح با کیفیت، حاصل نظارت دقیق و استفاده از مواد اولیه عالی است.
با توجه به اقدامات و فعالیت‌هایی که در زمینه عمران داشته اید، صنعتی‌سازی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظر بنده صنعتی‌سازی ساختمان بالا بردن سرعت تولید و افزایش سهم تولیدات کارخانه‌ای و کاهش سهم اجرا و تعمیم آن به نصب و مونتاژ است و از نتایج و آثار آن می‌توان به سبک‌سازی، صرفه‌جویی در مصالح، کاهش مصرف انرژی در دوران ساخت و بهره برداری، کاهش زمان مدت ساخت و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و بهره برداری از ساختمان اشاره کرد. این مساله در کشورهای توسعه یافته به خوبی قابل درک است و هر گونه مکث و تردید در تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و اجرای آن را منجر به از دست رفتن زمان و در نتیجه عقب ماندن از قافله رقابتی در این زمینه در دنیا می‌دانم.
امروزه خدمات مهندسی که شرکت‌های ایرانی در خارج ارائه می‌دهند واقعا ارزشمند است .باید سعی شود متخصصان بیشتری تربیت نماییم .باید مرز بین دانش‌ها را برداریم تا بتوانیم خدمات تخصصی در دنیا ارائه دهیم، چون مردم ایران شایسته بهترین‌ها هستند.
گزینه دیگر، اجرای نقشه است .اگر ما بخواهیم همه را در یک قالب بسازیم به مشکل بر می‌خوریم. پیشنهاد من این است که نقشه کل ساختمان را به عهده انبوه سازان بگذارند تا آنها بتوانند بر اساس توانایی‌هایی که دارند سازه را احداث نمایند تا شرکت‌ها دفتر فنی قوی و متخصصی داشته باشند .این عمل باعث اشتغال‌زایی نیز می‌شود.
موانع پیش روی صنعتی سازی در ایران چیست؟
تغییر و تحول در هر موضوعی معمولا مشکلاتی را در بر دارد و مقاومت‌هایی در مقابل آن صورت می‌پذیرد که صنعتی‌سازی ساختمان‌ها نیز از این قضیه مستثنا نیست. به خصوص اینکه در رابطه با ساختمان‌سازی مسائل اقتصادی و توجیه اقتصادی طرح از تاثیرگذارترین آیتم‌ها است.
مشکلات انبوه سازان در ایران چیست؟
مشکلات فعالان صنعت ساختمان می‌تواند در بخش‌های اجرایی و اداری مورد بررسی قرار گیرد، در بخش اجرایی فعالیت افراد غیر متخصص در این صنعت اعم از ساخت ساختمان، تولید، توزیع مصالح و عدم نظارت منسجم و تاثیر گذار بر کیفیت احداث ساختمان و در بخش اداری وجود سازمان‌ها و ادارات موازی در امر سیاست گذاری‌های مسکن و همچنین عدم توسعه استانداردهای اجباری بر تمام مصالح ساختمانی تولید شده از مهمترین موانع پیشرفت و توسعه علمی صنعت ساختمان محسوب می‌شود.
مانع دیگر در این راستا بحث فرهنگی است. سالیان سال قطور بودن دیوارها و یا به کار بردن مصالح فراوان در ساختمان به عنوان نشانه مقاومت ساختمان تلقی می‌شد که امروزه باید جامعه مهندسی به مرور زمان و با کمک رسانه‌ها یک تغییر دیدگاه در بین مردم ایجاد نمایند که با سبک‌سازی و به کارگیری دانش فنی می‌توان ساختمان‌های مقاوم، ایمن و به صرفه اقتصادی احداث نمود که علاوه بر آن دیوارها با عایق مناسب بتوانند در مقابل تبادل انرژی و همچنین صوت نیز نقش ایفا کنند.
انتظار شما از مسئولین چیست؟
انتظار جامعه مهندسین و انبوه‌سازان و دست اندرکاران صنعت ساختمان از مسئولین محترم حمایت همه جانبه برای بهبود کیفی و فنی ساختمان‌ها و تشویق و فرهنگ‌سازی برای عموم مردم جهت رو آوردن به ساختمان‌های مهندسی‌ساز و صنعتی و کوتاه کردن دست غیر متخصصین و سودجویان از این عرصه است که متاسفانه فعالیت در بخش ساختمان را فقط و فقط برای رسیدن به سود بیشتر برگزیده‌اند و به دلیل نداشتن دانش فنی جان و مال مردم را به خطر انداخته‌اند، همچنین حمایت از تشکل‌های صنفی مهندسین و انبوه‌سازان برای نیل به هدف ارتقا معماری و شهرسازی و بهبود کیفیت ساختمان‌ها از اهمیت بالایی برخودار است.