تغییر چهره نمایشگاه خودرو تهران
نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران یکشنبه گذشته در حالی در محل نمایشگاه دائمی تهران آغاز به کار کرد که اروپاییان پس از سال‌ها برای بررسی و سنجش توانایی صنعت خودرو کشور در نخستین نمایشگاه توانمندی صنعت خودرو کشور حضور یافتند.بر این اساس این نمایشگاه در حالی عنوان نخستین را یدک می‌کشد که پیش از این نیز در دهه 70 نمایشگاه بین‌المللی خودرو به‌صورت بسیار منظم و باشکوه برگزار می‌شد، اما از اواسط دهه 80 برپایی نمایشگاه خودرویی به آن معنا و مفهوم گذشته برگزار نشد و خودروسازان بیشتر در مراکز استان‌ها نمایشگاه‌های خودرویی را برگزار کردند.
با این وجود، خودروسازان در شرایط جدیدی که حاصل اجرای برنامه جامع اقدام مشترک است به برگزاری این نمایشگاه پرداختند تا اولین نمایشگاه پسابرجامی خودرو به نام نمایشگاه ‌توانمندی‌های صنعت خودرو ایران رقم بخورد. نمایشگاهی که بنا به گفته دست‌اندرکارانش سعی دارد به معرفی توانمندی‌های شرکت‌های خودروساز، قطعه‌ساز و سایر شرکت‌ها، موسسات و نهاد‌های علمی، پروژه‌ای و خدماتی که در ایران فعالیت می‌کنند، بپردازد. براین اساس در این نمایشگاه ۲۱۲ شرکت داخلی و ۱۲۱ شرکت خودروساز بین المللی آخرین محصولات مرتبط با خودرو را به معرض نمایش گذاشته‌اند. به‌دنبال این نمایشگاه همایش صنعت خودرو کشور نیز دوشنبه گذشته آغاز به کار کرد و همزمان بودن این دو اتفاق خودرویی موجب شده که تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های خودروساز خارجی بررسی دقیق‌تری از دانش فنی صنعت خودرو ایران به دست بیاورند. موضوع مهمی که در این میان وجود دارد تفاوت عمده نمایشگاه کنونی خودرو با دوره‌های قبلی است. در طول چند سال گذشته عمده نمایشگاه‌های صنعت خودرو در شهرستان‌ها برگزار شده‌اند که دو خودروساز بزرگ کشور نیز عمدتا برای فروش محصولات خود در برخی از آنها شرکت کرده‌اند. این موضوع در حالی است که خودروسازان به‌دلیل شرایط تحریمی کشور و عدم برخورداری از دانش روز دنیا، خودروی جدیدی برای عرضه به بازار نداشتند. حال آنکه خودروسازان معتبر جهانی خودروهای جدید خود را در نمایشگاهای بین المللی رونمایی می‌کنند که این امر رونق این نمایشگاه ها را در پی دارد. از آنجا که نفس برگزاری نمایشگاه خودرو از نظر بسیاری از خودروسازان جذب مشتری است، خودروسازان با ارائه خودروهای جدید سعی دارند ضمن معرفی محصولات خود مشتریان را جلب کنند.

درواقع آنها با ارائه خودروهایی که نشان دهنده بالا بودن دانش فنی آنها و نگرش شرکت به آینده است، ضمن ترغیب خریداران، آنها را نسبت به برنامه‌های شرکت خودروساز مطلع می‌کنند که در نهایت اعتماد مردم به خودروسازان را در پی دارد. بنابراین خودروسازان بزرگ دنیا، خودروهای جدید خود را با توجه به اهمیت نمایشگاه رونمایی می‌کنند؛ به‌طوری‌که در برخی از نمایشگاه‌ها شرکت‌های خودروساز یک یا چند خودرو جدید را معرفی می‌کنند، اما در نمایشگاهی که اهمیت کمتری دارد تنها به معرفی محصولات قدیمی خود می‌پردازند. حال آنکه در کشور ما خودروسازان تنها به جذب مشتری می‌اندیشند و در نمایشگاه‌ها که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، خبری از معرفی خودرو جدید نیست. هرچند تحریم‌های تحمیل شده به اقتصاد کشور موجب شده است توسعه صنعت خودرو کشور ناقص بماند اما کارشناسان یکی از نتایج این موضوع را عدم توسعه و تنوع محصول می‌دانند. براین اساس است که برپایی نمایشگاه خودرو در داخل کشور بیشتر به محلی برای فروش خودرو تبدیل شده است. حال آنکه این موضوع برخلاف روند جای نمایشگاه‌های خودرویی جهان است.از آنجا که برگزاری نمایشگاه‌ها در سطوح مختلف با وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور ارتباط مستقیم دارد برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی صنعت خودرو نشان از آن دارد که وضعیت صنعت خودرو در حال تغییر و تحولی جدی است؛ بنابراین در شرایط کنونی که به‌دلیل محقق شدن توافق هسته‌ای و اجرای برجام، کشور روزهای به نسبت آرامی را می‌گذراند، صنعت خودرو همسو با وضعیت کنونی اقتصادی و سیاسی در حال تلاش برای تغییر وضعیت خود است.

چشم‌انداز روشن صنعت خودرو پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی طی ماه‌ گذشته در حالی شکل گرفته که اولین نشانه آن حضور دو خودروساز بزرگ کشور به‌صورت همزمان در نمایشگاه خودرو تهران است. طی سال‌های گذشته در نمایشگاه‌های معتبری که در برخی شهرستان‌ها برگزار می‌شد، دو خودروساز بزرگ کشور هیچ گاه در کنار یگدیگر دیده نشدند حال آنکه در نمایشگاه اخیر، ایران خودرو و سایپا به‌صورت همزمان محصولات خود را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دادند.در همین راستا، ایران خودرو به نمایش سه محصول آینده خود نیز پرداخته است به طوری که محصولات پژو 301، 208 و 2008 در این نمایشگاه رونمایی شدند در نمایشگاه خودرو تهران اما یک تفاوت عمده دیگر با سال های پیش نیز وجود دارد و آن کمرنگ بودن حضور خودروسازان چینی برخلاف سال های گذشته است. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان بازار آینده خودرو کشور را به گونه‌ای می‌دانند که نقش چینی‌ها در آن کمرنگ خواهد شد، کاهش حضور آنها نیز نشان از آن دارد که پیش‌بینی دست‌اندرکاران صنعت خودرو چندان بیراه هم نیست. با این حال کمرنگ شدن حضور چینی‌ها در نمایشگاه خودرو یک سینگال را مخابره می‌کند، اینکه نمایشگاه‌های خودرویی در ایران دیگر محلی برای رقابت محصولات چینی نیست و حالا چینی‌ها باید با رقبا و تولیدات تازه‌نفسی که در حال ورود به بازار ایران هستند، برای آینده خود در بازار خودرو ایران برنامه‌ریزی کنند.