شهردار اصفهان گفت: شهرداری در حال برنامه‌ریزی برای آغاز یک دوره اقتصادی نوین با عنوان «اقتصاد تجربه» در کلان‌شهر اصفهان است. مهدی جمالی‌نژاد اظهار کرد: اقتصاد تجربه به عنوان چهارمین دوره اقتصادی پس از دوره‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی مطرح شده و رویکرد متفاوتی نسبت به همه ذی‌نفعان شهر به ویژه شهروندان و گردشگران دارد.

وی افزود: در اقتصاد تجربه، هر فروشنده یا خدمت‌دهنده‌ای حکم یک میزبان را داشته و مشتری یا مخاطب او یک مهمان تلقی می‌شود و در این ارتباط، میزبان سعی می‌کند پذیرایی، تجربه یا رویدادی خاطره‌انگیز و به‌ یاد ماندنی برای میهمان خود برگزار کند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه شعار اقتصاد تجربه این است که «هر کاری، یک تئاتر است و هر محل کسبی، صحنه نمایش آن تئاتر» بیان کرد: بنابراین با چنین دیدگاهی، صاحبان مشاغل تلاش می‌کنند با درگیر کردن حواس پنج‌گانه، احساسات و عواطف مشتری، شهروند یا گردشگر در فرآیند عرضه خدمت و محصول نیازها و خواسته‌های او را برآورده کنند. وی تصریح کرد: این رویکرد در سال‌های اخیر نقش کلیدی و برجسته‌ای را در برنامه‌ریزی شهری و رونق صنعت گردشگری و خدمات وابسته به آن ایفا کرده است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: شهر اصفهان، سازمان‌ها و شرکت‌ها و کسبه آن نیز با توجه به چشم‌انداز شهر و ظرفیت‌های فرهنگی و فضاهای مستعدی که در اختیار دارند، می‌توانند مردم و گردشگران را به کسب تجربه‌های جالبی دعوت کنند که در هیچ جای دیگر نظیر آنها وجود ندارد.

وی افزود: صاحبان کسب و کار باید بدانند که امروزه انسان‌ها برای خدماتی که دریافت می‌کنند اهمیتی قائل نیستند، بلکه به تجربه‌ای که در آن خدمت به دست می‌آورند اهمیت می‌دهند. شهردار اصفهان اظهار کرد: شهرداری از صنوف مختلف انتظار دارد با بازنگری در نحوه فروش محصولات و ارائه خدمات خود مثلاً با آموزش، سرگرمی، ایجاد محیطی زیبا و ... و در نتیجه ثبت خاطراتی به ‌یاد ماندنی در ذهن گردشگران، به بازاریابی احساسی شهر کمک کرده و سبب شوند آنها بر مبنای تجربیات خود، سفرشان به اصفهان را تکرار کنند.

وی ابراز کرد: در آینده‌ای نزدیک برای مثال باید شاهد آن باشیم که گردشگران و شهروندان اصفهانی بتوانند در سراسر شهر به کارگاه‌های صنایع خلاق مراجعه کرده، هنرمندان اصفهانی را در حال خلق اثر ببیند، با آنها خلق یک اثر را تجربه کند و از نزدیک مواد و ابزارهای هنری را لمس کند. جمالی‌نژاد گفت: اصفهان به عنوان «شهر خلاق» و «شهر جهانی صنایع دستی» نزدیک به ۲۰۰ رشته صنایع دستی و خلاق در آن تولید می‌شود که باید محصولات آنها با طراحی تجربه‌های نشاط‌انگیز برای گردشگران، مسافران و شهروندان عرضه شود.

وی اظهار کرد: در برنامه‌های راهبردی شهرداری اصفهان، «اقتصاد تجربه» به عنوان یکی از ارکان کلیدی برای تحقق گردشگری خلاق و تجربه‌محور مورد توجّه قرار گرفته و به مرور بسیاری از محیط‌ها، فضاها و خدمات شهری و شهرداری با این رویکرد بازنگری و بازطراحی می‌شود. شهردار اصفهان اضافه کرد: شهرداری اصفهان از تمام هنرمندان و کارآفرینان فرهنگی دعوت می‌کند تا علاوه بر همراهی مدیریت شهری در تحقق اقتصاد تجربه، به صنوف و صاحبان مشاغل مختلف به ویژه طبقه خلاق اصفهان کمک کنند تا بتوانند محل کسب و کار خود را به صحنه نمایش و تئاتر تجربه تبدیل کنند