آغاز مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو تربت‌جام
روزنامه اطلاعات نوشت: مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جوی شهرستان تربت‌جام آغاز شد.مدیر جهادکشاورزی تربت‌جام افزود: سن از دیرباز یکی از عوامل تهدید‌کننده کشت غلات در این شهرستان بوده و اکنون نیز بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به آن آلوده است. جوادی گفت: سطح مبارزه با آفت سن ۶۵۰۰ هکتار است که انجام شده و عملیات مبارزه با آفت سن پوره، در سطح ۱۸ هزار هکتار نیز در دست انجام است. وی ادامه داد: تربت‌جام یکی از قطب‌های تولیدات کشاورزی خراسان رضوی است و سطح زیرکشت گندم این شهرستان ۲۰۵۰۰ هزار هکتار و تولید سال گذشته آن ۹۴ هزار تن بود که این مقدار ۲۰ درصد گندم خراسان رضوی را تأمین می‌کند. جوادی میزان سطح زیرکشت جوی تربت‌جام را ۱۰۵۰۰ هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: تربت‌جام دارای ۱۷ هزار هکتار اراضی مزروعی زیرپوشش آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار است و برای جلوگیری از هدررفت آب در انتقال از اراضی شنی، انتقال آب از طریق لوله به میزان ۱۰۰ کیلومتر پیشنهاد شده است.
صادرات و فروش بیش از 244 میلیون لیتر فرآورده نفتگاز از مرزهای خراسان رضوی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی از صادرات و فروش مرزی بیش از ۲۴۴ میلیون لیتر فرآورده نفتگاز از مرزهای این استان به خارج از کشور خبرداد. محمدمهدی قرائی افزود: سال گذشته میزان صادرات و فروش مرزی فرآورده نفتگاز از مرزهای این استان ۲۴۴ میلیون و ۶۸ هزار و ۴۱۱ لیتر بوده است. از این مقدار فرآورده، ۱۸۰ میلیون و چهار هزار و ۹۸۵ لیتر از طریق شرکت‌های صادراتی و تعاونی مرزنشینان به خارج از مرزهای کشور صادر شده است. این مقام مسئول تصریح کرد: از این میزان ۴۵ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۳۶۸ لیتر آن از طریق تعاونی مرزنشینان و ۱۳۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۶۱۷ لیتر از طریق انبار به صورت مستقیم صادر شده است. قرائی بیان کرد: همچنین فروش مرزی فرآورده نفتگاز در سال ۹۴ به میزان ۶۴ میلیون و ۶۳ هزار و ۴۲۶ لیتر بوده که از طریق جایگاه عرضه دوغارون، فروش داخل باک در دوغارون، لطف‌آباد، سرخس و همچنین سازمان همیاری‌ها صورت پذیرفته است.

مقاو‌م‌سازی ۱۲۶ واحد مسکن روستایی در غرب خراسان رضوی

روزنامه ایران نوشت:‌ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سبزوار از ساخت و مقاوم‌سازی ۱۲۶ واحد مسکن روستایی در سال گذشته در شهرستان‌های سبزوار، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی خبر داد.سیدمجید نجاتی گفت: برای مقاوم‌سازی این واحدهای مسکونی دو میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است. وی سقف این تسهیلات را ۱۵۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۱۵ ساله و کارمزد ۵ درصد اعلام کرد و یادآور شد: در این مدت ۹۰ واحد مسکونی روستایی در سبزوار ۲۵ واحد مسکونی در خوشاب و ۱۱ مسکن روستایی در شهرستان داورزن مقاوم‌سازی شده است. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبزوار با بیان‌اینکه طرح‌های توسعه و مقاوم‌سازی خانه‌های روستاییان با هدف ساخت مسکن مقاوم و بادوام و جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام می‌شود، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۱۰۲۵ مورد تسهیلات قرض‌الحسنه معادل ۱۳ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال برای تعمیرات واحدهای مسکونی روستایی و ساخت حمام به روستائیان شهرستان‌های مذکور پرداخت شده است.

نمایندگان شهرستان‌ها تبدیل به چهره های ملی شوند

روزنامه آرمان در گفت‌وگویی با علی تاجرنیا، نماینده اسبق مشهد در مجلس ششم درباره دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشت: پیش از هر چیز، نیاز است که بگویم یکی از مواردی که در مجلس می‌بینیم نبودکلان‌نگری در میان برخی نامزد‌ها یا نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌ای است که از مراکز دور هستند. چنین مسأله‌ای درنتیجه این است که همزمان سازمان انتخابات و سازمان تحزب در کشور شکل نگرفته و تقویت نقش احزاب آنطورکه باید، جدی نبوده و این مسأله جدای از پایتخت که بیش از دیگر مناطق کشور در چنین مواردی کار شده، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از تهران که به سمت شهر‌های کوچک‌تر برویم، می‌بینیم که مناسبات سیاسی کمرنگ‌تر است؛ چنین مسأله‌ای شاید در حوزه‌های انتخابیه منافعی برای مردم منطقه داشته باشد اما روی دیگر این است که چنین رویه‌ای منجر به کمرنگ شدن نگاه کلان‌نگر مجلس می‌شود. شاهد بوده‌ایم که در ادوار مختلف مجلس اکثر لوایح دولت به تصویب می‌رسید اما از سوی دیگر طرح‌هایی که نمایندگان مجلس ارائه می‌کنند به تصویب نمی‌رسند. بخش عمده‌ای از دلیل وقوع چنین مسأله‌ای این است که پشتوانه کار‌شناسی جدی در مجلس وجود ندارد و دلیل دیگر هم این است که همواره بخشی از افرادی که در مجلس حضور پیدا می‌کنند بیش از اینکه در رشته‌ها و زمینه‌های خاصی تخصص داشته باشند و در این زمینه‌ها فعال باشند معمولا در مناسبات منطقه‌ای حضور پیدا کرده‌ و در این سطح فعال هستند.

وقتی این دسته از نمایندگان در سطح منطقه‌ای فعال هستند بیش از اینکه مسائل کلان و ملی را دنبال کنند مسائل حوزه انتخابیه و منطقه‌ای خود را دنبال می‌کنند. همین موضوع منجر می‌شود که در برخی موارد تصمیماتی گرفته می‌شود که این تصمیمات در کلان کشور نقش موثری به لحاظ توسعه‌ای ندارد. این تجربه را در مجالس گذشته نیز داشتیم. نمایندگانی که از شهرستان‌های کوچک می‌آمدند اما چهره‌ای ملی بودند و ضمن اینکه به موثر بودن هر‌چه بیشتر مجلس کمک می‌کردند درعین حال تبعات این تاثیرگذاری شامل حوزه انتخابیه‌شان هم می‌شد. بنده گمان می‌کنم که این وجه از صحبت‌های آقای عارف متاسفانه مغفول واقع شده یا برخی در برابر آن خود را به تغافل زده‌اند برای اینکه بتوانند یک حربه‌ای را ایجاد کنند وگرنه در کشور ما بین تهران، مراکز استان‌ها و شهر‌های کوچک تفاوتی وجود ندارد و همه آنها با یک رویکرد و با یک میزان از آگاهی نسبت به مسائل مختلف سیاسی اجتماعی تاثیرگذاری دارند. آنچه که در برابر این موضوع مطرح شده نوعی تغافل و سعی بر این بوده که یک بهره‌برداری و استفاده سیاسی از آن شود.