چطور با گوگل سریع‌تر به جست‌وجو در وب بپردازید

بخش اعظم کار ما در فضای اینترنت به کمک جست‌وجوگرها امکان‌پذیر است. در واقع در حال حاضر استفاده از اینترنت بدون وجود جست‌وجوگرها غیر قابل تصور است. در میان جست‌وجوگرهای مختلف اینترنتی که به ما در زمینه جست‌وجو در میان میلیون‌ها صفحه اینترنتی کمک می‌کند، شاید جست‌وجوگر گوگل یکی از بهترین‌ها باشد. با کمک این جست‌وجوگر می‌توانیم با بهترین سرعت به اطلاعاتی که دنبال آن
هستیم برسیم.

البته در حال حاضر گوگل تنها یک موتور جست‌وجو نیست و به کمک ابزارهای جانبی آن کاربران می‌توانند با دقت بیشتری به جست‌وجو در اینترنت و پیدا کردن اطلاعات درخواستی خود بپردازند. عمق وابستگی به امکانات این جست‌وجوگر در بین کاربران بسیار بالا است، تا جایی که حتی برای پیدا کردن یک آدرس از روی نقشه نیز اکثر ما به این جست‌وجوگر مراجعه می‌کنیم. درست است که به صورت کلی می‌توانیم به جست‌وجو از طریق گوگل در محتویات وب بپردازیم اما با انجام چند کار ویژه می‌توانید سریع‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید به نتایج مورد انتظار خود برسید. در ادامه چند ترفند برای دریافت اطلاعات سریع‌تر از طریق گوگل را با شما در میان می‌گذاریم. ترفند‌هایی که شاید از آنها آگاه نباشید. ترفندهایی که به کمک آنها می‌توانید از تمام قدرت گوگل استفاده و در جست‌وجوی خود نتایج بهتر و دقیق‌تری را دریافت کنید.

تاریخچه وب (Web history)

از طریق تاریخچه وب می‌توانید وب سایت‌هایی را که تابه‌حال مشاهده نکرده‌اید ببینید. همچنین زمان بازدید شما از سایت‌های مختلف نیز قابل مشاهده است و می‌توانید در میان آنها جست‌وجو کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این قابلیت باید یک حساب کاربری ایمیل گوگل یعنی Gmail داشته باشد و در هنگام جست‌وجو وارد اکانت خود شوید. برای مشاهده تاریخچه جست‌وجوی خود در گوگل می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: www.google.com/ history


ساده نگاری

برای انجام یک جست‌وجوی موثر مهم نیست که دنبال چه چیزی هستید، مهم این است که سادگی جملات را حفظ کنید. با وارد کردن نام یا کلمه‌های ساده و پایه‌ای شروع کنید. برای مثال اگر به دنبال یک مکان یا محصولی در جایی مشخص هستید، نام آن مکان یا محصول را همراه با کد پستی موقعیت مورد نظر وارد کنید. به‌عنوان مثال می‌خواهم به دنبال جایی برای اجاره ماشین در شهر تهران بگردم. در این صورت جست‌وجوی من به این صورت خواهد بود: «اجاره خودرو تهران». هرچقدر جست‌وجوی شما ساده‌تر باشد، نتایج بیشتری را دریافت می‌کنید.


املا را نادیده بگیرید

یکی از امکانات کاربردی گوگل، تصحیح خودکار املای کلمات است که با وجود آن نیاز نیست نسبت به نحوه نگارش خود خیلی سخت‌گیر باشید، به‌ویژه اگر از کلمات انگلیسی یا فرانسه استفاده می‌کنید. با این قابلیت گوگل اگر شما کلمه‌ای را اشتباه تایپ کنید، نزدیک‌ترین کلمه و یا رایج‌ترین کلمه استفاده شده در وب و در جست‌وجوها برای شما به نمایش در می‌آید. البته توجه داشته باشید، گاهی اوقات هم پیش می‌آید که شما به دنبال رایج‌ترین کلمه استفاده شده نیستید. در آن صورت می‌توانید از نکته شماره ۶ استفاده کنید.


استفاده از کلمات وب پسند

منظور از کلمات وب پسند، کلمات و اصطلاحاتی است که استفاده از آنها در میان افراد و سایت‌ها رایج است (یا حداقل نسبت به کلماتی که شما استفاده می‌کنید رایج‌تر هستند). موتورهای جست‌وجو به این شکل کار می‌کنند که بعد از وارد کردن متن مورد جست‌وجو توسط شما، موتور جست‌وجو در میان صفحات وب به دنبال شبیه‌ترین کلمات، مطابق با جست‌وجوی انجام شده می‌گردد. از این‌رو اگر از کلماتی استفاده کنید که در مطالب وب استفاده بیشتر و رایج‌تری دارند، نتیجه بهتر و دقیق‌تری نیز خواهید گرفت. به‌عنوان مثال به‌جای جست‌وجوی «پرداخت با استفاده از اینترنت» بنویسید «پرداخت اینترنتی»، چراکه استفاده از این عبارت در میان وب سایت‌ها رایج‌تر است.


کلمات کمتر، نتایج بیشتر

استفاده از کلمات کمتر در جست‌وجو باعث می‌شود نتایج گسترده‌تری نمایش داده شود و احتمالا نتیجه مورد نظر شما را هم به همراه نخواهد داشت. جست‌وجو را با کلمات کم شروع کنید و با توجه به نتایج به دست آمده کلمات بیشتری را به جست‌وجوی خود اضافه کنید تا نتایج دقیق‌تری به دست بیاید. به‌صورت کلی هرچقدر کلمات در جست‌وجو بیشتر باشند، نتایج کمتر و دقیق‌تر خواهند بود.


جست‌وجو با عبارات دقیق

اگر در دو طرف کلمات و یا جملات خود علامت گیومه قرار دهید، گوگل دقیقا همان کلمه یا جمله را به همان ترتیب جست‌وجو می‌کند. برای مثال اگر شما عبارت «۹ نکته مهم برای جست‌وجوی بهتر در گوگل» را جست‌وجو کنید، دقیقا همین جمله با همین ترتیب کلمات جست‌وجو می‌شود. البته توجه داشته باشید که جست‌وجو به این شیوه ممکن است باعث شود که نتایج مرتبط با عبارت جست‌وجو شده برای شما به نمایش درنیاید. به‌عنوان مثال با جست‌وجوی «ساعت اپل» نتایجی مانند «ساعت هوشمند اپل» برای شما نمایش داده نمی‌شود.


از کلمات توصیفی استفاده کنید

هرچقدر کلمات مورد استفاده منحصرتر باشند، احتمالا نتایج مرتبط‌تری را نیز خواهید یافت. به‌عنوان مثال اگر به جای «محصول سامسونگ» عبارت «تبلت سامسونگ» را جست‌وجو کنید، نتایج بهتر و مرتبط‌تری را خواهید یافت. البته توجه داشته باشید، کلماتی که استفاده می‌کنید ممکن است معنای درستی داشته باشند ولی بین افراد و وب‌سایت‌ها رایج نباشند. در آن صورت نتیجه مناسبی را نخواهید گرفت.


نگران حروف بزرگ و کوچک نباشید

اگر در جست‌وجوی خود از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنید، به هیچ وجه نگران بزرگ و کوچک بودن حروف نباشید، چراکه گوگل آن را در نظر نمی‌گیرد. به‌عنوان مثال چه شما به دنبال «itproportal» باشد و چه «ITProPortal،» نتایج یکسانی را خواهید یافت. ازاین‌رو بهتر است که وقت خود را برای بزرگ و کوچک نوشتن حروف لاتین هدر ندهید.


نشانه‌گذاری کمکی نمی‌کند

گوگل مانند حروف بزرگ و کوچک، نشانه‌گذاری‌ها را هم در نظر نمی‌گیرد و آنها تاثیری روی نتایج نخواهند داشت. بنابراین لازم نیست که برای این جزئیات ریز وقت خود را تلف کنید. این نشانه‌ها شامل @#%^*()=[] و... است.