حراج توپ آتشین

در سال ۱۹۳۸ بیوک تولید مدل «سوپر» را آغاز کرد. ماشینی که در سال ۳۹ میلادی به بازار عرضه شد و خیلی زود به سوپراسپرت برتر عصر خودش تبدیل شد. بیوک سوپر در شرایطی وارد بازار شد که سوپراسپرت‌های اروپایی در حال تعطیلی ناشی از جنگ جهانی بودند. این خودرو تا سال ۱۹۵۸ در خط تولید بود و بعد از آن بازنشسته شد. اما شهرت بیوک سوپر به دلیل یک دستگاه از مدل ۱۹۵۲ آن است که در زمان خودش توانست رکورد سریع‌ترین خودرو جهان را به دست آورد. این بیوک سوپر که برای سرعت تیونینگ شده بود نه یک بار بلکه ۶ بار توانست رکورد سرعت وسایل نقلیه زمینی را بشکند. این بیوک با نام فایربال یا همان توپ آتشین شناخته می‌شود. در این خودرو از یک موتور هشت سیلندر استفاده شده است که ۵۳۰۰ سی سی حجم دارد.

برای تقویت موتور آن از یک سوپرشارژر بزرگ استفاده کرده‌اند که در آن زمان معمول نبود. همچنین ضریب تراکم سیلندرهای آن ۱۱ به یک است. در حالی که در دهه ۵۰ میلادی عمدتا ضریب تراکم سیلندرها کمتر از ۱۰ بوده است. در تیونینگ بخش‌های فنی این بیوک از قطعات دیگر خودروهای آن زمان نیز استفاده شده است. مثلا گیربکس سه دنده استاندارد آن را با یک گیربکس چهار دنده اولدزموبیل تعویض کرده‌اند. بدنه خودرو نیز تقریبا از نو ساخته شده است. ساختار آن را با توجه به موشک‌های موجود در آن زمان که نماد سرعت و آیرودینامیک بودند طراحی کرده‌اند. چراغ‌ها و جلو پنجره حذف شده‌اند تا موانع آیرودینامیکی در بدنه بیوک سوپر به حداقل برسند. بدنه خودرو از آلومینیوم ساخته شده است؛ در حالی که در آن زمان هنوز فولاد آلیاژ رایج در ساخت بدنه خودروها بود. حتما می‌پرسید با این همه تغییرات این خودرو به چه سرعتی رسیده بود که توانست سریع‌ترین خودرو جهان شود؟ ذهنتان را برای ارقام عجیب و غریب آماده نکنید.

نهایت سرعت توپ آتشین ۲۶۶ کیلومتر در ساعت بود. سرعتی که بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی به راحتی آن را پشت سر می‌گذارند. اما توجه کنید که در مورد ۶۴ سال قبل صحبت می‌کنیم. یعنی زمانی که هنوز بسیاری از سوپراسپرت‌های امروزی سنگ بنای کارخانه‌هایشان هم گذاشته نشده بود. این خودرو که در اختیار یک مجموعه‌دار خصوصی قرار داشته اکنون برای فروش گذاشته شده است. قیمت پایه حراج آن نیز ۱۹۵ هزار دلار است. به نظر می‌رسد رقابت خوبی بین مجموعه‌داران برای خرید این خودرو شکل بگیرد؛ چرا که جنرال موتورز نیز برای خرید آن ابزار علاقه‌مندی کرده است. هر چه باشد این بیوک پرافتخارترین بیوک جهان به حساب می‌آید و جایش در موزه شرکت خالی است.