جنگ بی‌ام‌و با ترافیک شهری
فناوری‌های جانبی یکی از عواملی است که می‌تواند در کنار کیفیت ساخت، ایمنی، قدرت و سرعت خودروها رضایت مشتری‌ها را جذب کند. در همین راستا شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی در کنار بهبود شرایط فنی خودروهای تولیدی خود به فکر ایجاد رابط‌ها و نرم‌افزارهای بیشتری برای افزایش کارآیی خودروها هستند. در میان این خودروسازها، شرکت بی‌ام‌و به جنگ با ترافیک برخاسته است و با ارائه نرم‌افزاری به راننده کمک می‌کند تا ترافیک را دور زده و بدون اتلاف وقت به مقصد برسد. بسیاری از فناوری‌هایی که در یک سال گذشته معرفی شده‌اند با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه بین راننده و خودرو ارتباط هوشمند ایجاد می‌کنند. مراقبت از خودرو و اطلاع از شرایط لحظه به لحظه آن موضوعی است که برای صاحبان خودروها به‌ویژه خودروهای برقی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

در طرح شرکت بی‌ام‌و برای دور زدن ترافیک، خودرو از طریق ارتباط با سامانه‌های سنجش ترافیک به راننده اعلام می‌کند که مقصد مورد نظرش چه مقدار ترافیک دارد و زمان مناسب برای رفتن به آنجا برای اجتناب از ترافیک کدام است. در کنار سایر خدمات از راه دور که عبارتند از اطلاع از وضعیت سوخت، باز کردن و بستن درهای خودرو از طریق تلفن همراه و اطلاع از موقعیت خودرو این ویژگی هم تاثیر زیادی در صرفه‌جویی در سوخت و زمان خواهد داشت. این موضوع بخشی از پروژه BMW Connected است که رابط بین خودرو و مالک را ایجاد می‌کند. در کنار تلاش بی‌ام‌و برای افزایش رابط‌های نرم‌افزاری بین خودرو و راننده، شرکت‌های سازنده تلفن همراه نیز اهداف مشابهی را دنبال می‌کنند. در شرایطی که نیاز راننده به وضعیت خودرو مربوط نباشد هر نرم‌افزار دیگری نیز می‌تواند اطلاعات مشابهی را به کاربر بدهد مانند آنچه امروزه در نقشه‌های ترافیکی گوگل به‌صورت آنلاین قابل مشاهده است. اما هدف بی‌ام‌و از اضافه کردن این امکان در واقع تقویت ارتباط راننده و خودرو است و ممکن است خودرو با دسترسی به برنامه‌ها و قرار ملاقات‌ها زمان مورد نیاز برای رسیدن به مقصد را با توجه به وضعیت ترافیکی مشخص کند و زود‌تر از آنچه شما برنامه‌ریزی کرده‌اید درخواست حرکت به مقصد را بدهد و با توجه به میزان سوخت و در نظر گرفتن سایر عوامل، صرفه‌جویی به معنای واقعی کلمه را در اختیار راننده قرار بدهد.

جالب است بدانیم در خودروی مفهومی جدید این شرکت با نام Vision Next ۱۰۰ ارتباط‌ها بین خودرو و راننده و محیط اطراف به‌خوبی تجلی یافته است. سامانه‌های خودرو به‌خوبی با محیط ارتباط برقرار کرده و خطراتی که ممکن است دور از چشم راننده باشد را پیش‌بینی و اقدامات لازم را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد و یا از طریق هشدار به راننده اعلام می‌کند تا تصمیمی درست اتخاذ شود. برای درک بهتر این موضوع، در نظر بگیرید عابری در حال عبور از خیابان است و به دلیل وجود خودروهای دیگر (کامیونت‌ها یا اتوبوس‌های شهری) امکان مشاهده او وجود ندارد، در چنین موقعیتی این خودرو با کمک نرم‌افزارها و سنسورهایی که دارد، نزدیک شدن عابر را تشخیص می‌دهد و ممکن است در صورت بی‌توجهی راننده ترمز‌های خودکار فعال شده و مانع تصادف شود. در این فناوری ارتباط خودرو با محیط برقرار شده است و در نهایت باعث افزایش ایمنی در ترافیک می‌شود.

سال گذشته نیز شرکت بی‌ام‌و نرم‌افزاری را معرفی کرد که با ارتباط با مرکز کنترل ترافیک کمک می‌کرد تا راننده نسبت به وضعیت چراغ‌های مسیر آگاهی پیدا کند، در‌این‌صورت راننده ناگهان با تغییر وضعیت چراغ روبه‌رو نخواهد شد و با آمادگی کافی به چهار راه‌ها و تقاطع‌ها نزدیک می‌شود و یا مسیرهای جایگزین را با استفاده از سامانه موقعیت یاب انتخاب می‌کند. این موضوع مورد توجه رانندهایی قرار می‌گیرد که عجله دارند و یا با تنظیم سرعت به‌دنبال صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند.

برای اینکه تمام این سامانه‌ها به‌صورت دقیق کار کنند زیر‌ساخت‌هایی باید در بخش ترافیک شهری وجود داشته باشند؛ به‌طوری‌که موضوع اساسی در رابطه با این فناوری‌ها، داشتن زیر‌ساخت‌های شهری درست، دقیق و بر‌خط است. شاید این امکانات برای بسیاری از کشورها که زیر‌ساخت‌های ترافیکی لازم را ندارند کارآیی نداشته باشد. مراکز کنترل ترافیک در برخی کشورها با نظارت دقیق بر ترافیک و وضعیت چراغ‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند تا نرم‌افزارهای مختلف با اتصال به این مراکز سرویس‌های مفیدی را به کاربرانشان بدهند. ورود چنین خودروهایی به کلانشهرهای دنیا ممکن است به بهبود زیر‌ساخت‌ها کمک بیشتری کند چرا‌که علاوه بر ایجاد امنیت در عبور و مرور باعث می‌شود برنامه‌ریزی کاربران برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی راحت‌تر انجام شود.