درآمدزایی از طریق آژانس‌های گردشگری

ترجمه: امیر شاملویی

راه‌اندازی آژانس‌های مسافرتی یکی از روش‌های کسب درآمد از طریق گردشگری و فعالیت‌های مربوط به آن است. آژانس‌های مسافرتی برای مشتریان خدماتی فراهم می‌کنند که بتوانند از تخصص و راهنمایی آنها بهره ببرند؛ به‌خصوص وقتی که سفری از هر نوعی را رزرو می‌کنند. آژانس‌های مسافرتی می‌توانند کوچک، سازمانی مستقل یا بزرگ باشند و در سراسر کشور یا منطقه‌ای تورها و بسته‌های سفری را برای میلیون‌ها نفر ارائه دهند. آنان در ازای خدمات خود می‌توانند مبالغی را به‌عنوان دستمزد از کسانی که معمولا از این نوع سفرها بهره‌مند می‌شوند و درآمدزایی آنها افزایش می‌یابد، دریافت کنند. این شرکت‌ها خدمات مختلفی ارائه می‌دهند و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شوند که نرخ‌های سود مختلفی را دربرمی‌گیرد.

هتل‌ها

هتل‌های مستقل و سایر شرکت‌هایی که در امر فراهم آوردن محل‌های اقامتی فعال هستند، هر یک قراردادهایی با شرکت‌های سفر و آژانس‌های خدمات مسافرتی دارند. این قراردادها می‌توانند وابسته به سیاست یک شرکت باشند و البته می‌تواند به قدرت یک آژانس بستگی داشته باشد که تا چه میزان مشتریان را جذب کند. در مورد هتل‌های زنجیره‌ای، نرخ کمیسیون دریافتی معمولا برای تمام آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی به‌گونه‌ای است که انگیزه مناسبی به آنها بدهد تا بسیاری از آنان سعی کنند در جهت به دست آوردن سود با این شرکت‌ها قرارداد ببندند. در برخی کشورها این نرخ سود در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد سودی که از مسافران تورها عاید هتل‌ها می‌شود، قرار دارد. این مقدار برای آژانس‌های گردشگری مناسب است و در برخی موارد برحسب قرارداد در یک ماه پرداخت می‌شود.

تورها و حمل‌ونقل

تورهای محلی، خودروهای اجاره‌ای و شرکت‌های حمل و نقل یک بخش سودمند دیگر برای پورتفولیوی یک آژانس مسافرتی هستند که با درگیر شدن در فعالیت‌های این چنینی امکان سودآوری را برای صاحبان آن فراهم می‌آورد. از آنجا که اکثر تورگردانان و شرکت‌های حمل‌ونقل کسب‌وکارهای کوچکی هستند که در یک منطقه نسبتا کوچک قرار گرفته‌اند، آنان بیشتر تمایل دارند با آژانس‌های موفقی معامله کنند که بتوانند تعداد گردشگر زیادی برایشان فراهم کنند. از سوی دیگر، شرکت‌های اجاره خودرو می‌توانند نقش‌آفرینان مهمی در این زمینه باشند که نرخ کمیسیونی برای آژانسهای مسافرتی ارائه می‌دهند و به همین دلیل تبدیل به فرصتی در این بازار می‌شوند. اگر یک آژانس خاص شرکت اجاره خودروی خاصی را مد نظر داشته باشد، این نرخ احتمالا بیش از سایر موارد به سود آژانس معطوف است. نرخ استاندارد حق کمیسیون سایر کشورها در مورد شرکت‌های اجاره خودرو حدود ۵ درصد است اما ممکن است بسته به کیفیت آژانس و هرگونه مشارکت دیگری که امکان دارد وجود داشته باشد، بیشتر نیز بشود.

پروازها

بلیت خطوط هوایی بخش نسبتا کم سودده برای آژانسهای مسافرتی در کشورها به شمار می‌رود. در کشورهای دیگر نرخ کمیسیون ارائه‌شده توسط خطوط هوایی به‌صورت سالانه مشخص می‌شود. این نرخ معمولا چندان زیاد نیست و فضای زیادی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد. از آنجا که بسیاری از سفرها نیازمند پرواز است، خطوط هوایی در بسیاری از کشورها قدرت را در مذاکره در دست دارند و تا جایی که می توانند از این قدرت برای به دست گرفتن سود، استفاده می کنند. البته در ایران این امر تا حدودی متفاوت است و امکان برقراری ارتباط با خطوط هوایی و سود بیشتر وجود دارد. به‌رغم اینکه هزینه پرواز می تواند نوسان کند و در نتیجه بر کل هزینه سفر تاثیر بگذارد، سود زیادی عاید آژانس‌های مسافرتی نمی‌کند.

بیمه

بیمه مسافرتی یکی از سودمندترین اقلام در بین گزینه‌هایی است که در دسترس آژانس‌های مسافرتی قرار دارد. این گزینه بهای نسبتا کمی دارد و ریسک آن نیز پایین است اما برای دست‌اندرکاران آن سود خوبی دربرخواهد داشت. از آنجا که بیمه مسافرتی چندان به خود سفر مربوط نیست بلکه یک گزینه اضافی است، آژانس‌ها معمولا برای فروش بیمه به مشتریان، تمهیدات خاصی در نظر می‌گیرند. نرخ کمیسیونی که شرکت‌های مسافرتی برای بیمه دریافت می‌کنند بیش از هتل‌ها یا سایر ملزومات سفر است.

بازاریابی مشارکتی

آژانسهای بزرگ و شرکت‌های مشابه آنها ممکن است نسبت به انجام معاملات و قراردادهایی با عرضه‌کنندگان اقدام کنند که از طریق وسایل گوناگون ارتباطی و تبلیغاتی همچون بروشورها، تلویزیون، رادیو، تبلیغات اینترنتی و شبکه‌های مجازی به بازاریابی آنها کمک کند. با به دست آوردن یک موقعیت بهتر و کسب سهم عمده بازار در این صنعت، آژانس‌ها می‌توانند در طرح‌های بازاریابی برای سایر شرکت‌ها نیز مشارکت و با ارائه تبلیغات، نسبت به معرفی برخی شرکت‌های دیگر اقدام کنند. این مقادیر احتمالا به اندازه‌ای خواهد بود که علاوه‌بر اینکه هزینه‌های مربوط به تبلیغات را پوشش می‌دهد، برای آن آژانس مسافرتی سود نیز فراهم کند.