تسهیل درقوانین سرمایه گذاری

استاندار خوزستان از در نظر گرفتن شرایطی به منظور تسهیل قوانین و مقررات سرمایه گذاری در این استان خبر داد. غلامرضا شریعتی با تاکید بر ضرورت جلب اعتماد سرمایه گذاران برای ورود به عرصه های مختلف اقتصادی و عمرانی خوزستان، اندیشیدن تمهیدات لازم برای رفع قوانین دست و پاگیر و ایجاد مشوق های قانونی برای جلب نظر سرمایه‌گذاران را از اولویت های بسیار مهم در این عرصه بر شمرد. وی معتقد است، تغییر قوانین و مقررات و ایجاد ضوابط جدید در حوزه سرمایه گذاری علاوه بر اینکه امری ضروری به منظور تسهیل روند ورود سرمایه گذاران به پروژه های تعریف شده در استان‌های مختلف به خصوص استان های محروم و جامانده از روند توسعه محسوب می شود، اما این تغییرات مثبت و رو به جلو باید به گونه ای باشد که سرمایه گذار بتواند آینده پیش روی فعالیت اقتصادی خود را در منطقه پیش بینی کند.

استاندار خوزستان نبود چشم انداز مشخص سرمایه‌گذاری در فعالیت های اقتصادی این منطقه در دوره‌های پیش رو را یکی از مهمترین آفت های جذب سرمایه گذار در استان های کشور به ویژه استان های محروم عنوان کرد. به اعتقاد وی هر گونه تغییر و تحول و تسهیل قوانین و سایر ضوابط سرمایه گذاری باید به گونه ای انجام شود که سرمایه‌گذاران قادر به مشاهده و پیش بینی نسبی آینده باشند و بتوانند با برنامه ریزی مشخص فعالیت های خود را انجام داده و نسبت به مسیرهای پیش رو برنامه ریزی کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، طی سال های اخیر وجود برخی ضوابط و قوانین دست و پاگیر مانع از جذب سرمایه گذاران به پروژه های اقتصادی و عمرانی در نقاط گوناگون کشور به ویژه استان های محروم تر در مقایسه با استان های برخوردار همچون تهران شده است.

کارشناسان سرمایه گذاری معتقدند تسهیل قوانین سخت گیرانه و دست و پاگیر و حذف ضوابط غیرضروری که تنها حاصلی جز دفع سرمایه گذاران از یک منطقه و انتقال سرمایه به سایر بازارهای اقتصادی ندارد، درحال حاضر از نیازهای اصلی اقتصاد کشور محسوب می شود. هم اکنون سیستم بانکی کشور به دلیل محدودیت هایی که به لحاظ تامین تسهیلات درخواستی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی با نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت مناسب دارد، عملا قادر به تامین نیازهای موجود در این زمینه نیست. از این رو تعریف و معرفی فرصت های اقتصادی به سرمایه گذاران نه تنها منجر به شکوفایی اقتصادی، عمران و آبادانی مناطق گوناگون کشور می شود بلکه از طریق به گردش درآمدن سرمایه های بخش خصوصی، رونق اقتصادی با تکیه بر تولید و سازندگی در مناطق گوناگون ایران محقق خواهد شد.

اعتمادسازی برای سرمایه گذاری در خوزستان

در شرایطی که پیش شرط های مختلفی برای جلب نظر سرمایه گذاران و جذب سرمایه های بخش خصوصی به پروژه‌های عمرانی و اقتصادی مطرح می شود، استاندار خوزستان معتقد است، ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران برای ورود آنها به عرصه های مختلف سرمایه گذاری در استان خوزستان مهمترین قدم محسوب می شود. دکتر غلامرضا شریعتی گفت: دولت وظیفه دارد بستر مناسب را برای سرمایه‌گذاران در این استان به وجود آورد تا آنها نیز با تکیه بر این اعتماد به سرمایه گذاری در استان بپردازند؛ ضمن اینکه باید امنیت و اعتماد را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد، به این معنی که سرمایه گذار باید علاوه بر مشارکت در پروژه های عمرانی با تکیه بر اعتمادسازی صورت گرفته، امنیت لازم را بابت آینده سرمایه گذاری و چشم انداز فعالیت خود داشته باشد.

وی در گفت وگو با دنیای اقتصاد، با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری خوزستان عنوان کرد: سرمایه گذاران نباید از سرمایه گذاری در خوزستان بترسند، زیرا امنیت مناسبی برای آنها مهیا شده است و تا جایی که ممکن باشد از آنها حمایت می شود. وی اظهار کرد: کسانی که به دنبال سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان باشند، به طور همه جانبه حمایت می شوند. اما اگر کسانی به دنبال زمین خواری و مسائل دیگر باشند شرایط برایشان بسیار نا امن است و باید از کار خود بترسند. وی درخصوص سرمایه گذاری در مناطق محروم استان خاطرنشان کرد: اگر کسی قصد دارد در منطقه ای محروم خدماتی ارائه دهد یا سرمایه گذاری کند، لازم است در قوانین انعطاف به خرج داد تا بتوان در آن منطقه اشتغال ایجاد کرد و باعث رشد و شکوفایی آن شد.

استاندار خوزستان گفت: باید تلاش شود تا عقب ماندگی در خوزستان در زمینه سرمایه گذاری و صنایع پایین دستی حل شود. همچنین افق آینده باید برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی روشن باشد و بتوانند تا ۱۰ سال آینده را به صورت ثابت پیش بینی کنند. وی بیان کرد: عوض شدن سریع قوانین، خطرپذیری سرمایه‌گذاری را بیشتر می کند. کسی که می خواهد سرمایه‌گذاری کند حرکات اقتصادی ۱۰ سال گذشته را بررسی می کند تا ببیند بانک مرکزی، دولت و… در برابر شوک های اقتصادی چه رفتاری نشان داده اند. وی تصریح کرد: برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری خوزستان به سرمایه گذاران خارجی و حتی داخلی باید با کارشناسان، استادان دانشگاه و مدیران مشورت شود و معرفی خوزستان به جهانیان امری مهم و لازم است. وی با بیان اینکه خوزستان از لحاظ تولید ناخالص ملی پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و باید شناخت ظرفیت‌های این استان بیشتر شود، ادامه داد: همه تا اسم سرمایه گذاری می آید سراغ اصفهان و تبریز می روند؛ چرا که خوزستان به لحاظ فرصت های سرمایه گذاری به خوبی معرفی نشده است. این در حالی است که خوزستان باید باید از بعد اقتصادی به دنیا شناسانده شود چرا که از ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

شریعتی گفت: کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا از لحاظ اقتصادی شرایط بهتری به منظور همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری در استان های مختلف از جمله استان خوزستان دارندکه باید روی آنها کار و مطالعه شود. البته اگر در نمایشگاهی حضور یافتیم قرار نیست بلافاصله سیل سرمایه گذار به استان بیاید. بخشی از این تصمیم‌گیری مربوط به ماست و بخشی دیگر به مسایل ملی و بین المللی و وضعیت کشور برمی گردد. وی بیان کرد: برای حضور سرمایه گذار در کشور باید شرایط امن و قوانین ثابت ایجاد کنیم که در دولت یازدهم قوانین تقریبا ثابت مانده است.

برخورد قانونی با موانع سرمایه گذاری

استاندار خوزستان گفت: کسانی که به هر دلیل مانع سرمایه‌گذاری در این استان می شوند باید به عنوان مانع کار خیر در خوزستان معرفی شوند. شریعتی افزود: باید جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری به یک فرهنگ در استان تبدیل شود. وی گفت: اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود تا حدودی از موانع خودساخته جلوگیری می شود و می توانیم سرمایه گذاران بخش خصوصی را جذب کنیم. وی تصریح کرد: یکی از عواملی که مانع جذب سرمایه‌گذاری در استان شده، نه گفتن عده ای به سرمایه گذاران است به طوری که سرمایه گذاران به سختی می توانند از فیلتر آنان عبور کنند. وی ادامه داد: اگر کسی می خواهد در دیگر استان ها سرمایه‌گذاری کند لازم است از ۱۲ سازمان مربوطه مجوز بگیرد اما در استان خوزستان بنا به وجود سازمان های مختلف و تعداد خدماتی که دراینجا وجود دارد، مجوزها به ۲۱ مرجع افزایش می یابدکه این موضوع با تصمیمات ملی اتفاق افتاده است.

استاندار تاکید کرد: اگر دلمان به حال استان می سوزد باید استان را تقویت کنیم و رشد دهیم و در جهت جذب سرمایه گذار تلاش کنیم. پس از آمدن سرمایه گذار نیز باید برای ایستایی و ماندن آن در منطقه تلاش کنیم. وی استان خوزستان را برای جذب سرمایه گذار مناسب دانست و گفت: بنادر بزرگ، منطقه آزاد اروند، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، زمین های حاصلخیز و دانشگاه های استان شرایط لازم برای سرمایه گذاری و توسعه استان را فراهم می کنند. استاندار خوزستان توضیح داد: آنچه برای سرمایه گذاری اهمیت دارد، علاقمندی و رغبتی است که ما مسئولان محلی و خوزستانی ها باید به سرمایه گذارانی که به استان می‌آیند نشان دهیم. شریعتی با بیان اینکه باید نگاه به سرمایه گذاری در استان تغییر کند، گفت: جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در خوزستان نسبت به استان های دیگر وضعیت مناسبی ندارد. وی با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت برای سرمایه گذار خاطرنشان کرد: قطعا سرمایه گذار مایل است به خاطر منابع اولیه کم هزینه تری که در دسترسش قرار دارد، در خوزستان سرمایه‌گذاری کند اما اگر امنیت سرمایه گذاری برایش فراهم نشود در این استان سرمایه گذاری نخواهد کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه احساس تهدید برای سرمایه گذار مانع سرمایه گذاری می شود، ادامه داد: سرمایه گذار همیشه محتاط است؛ پول هم به جایی می‌رود که هیچ خطری آن را تهدید نکند، پس باید شرایط استان به گونه ای باشد که احساس تهدید ایجاد نشود. وی بر اهمیت رعایت مسایل زیست محیطی در امر سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: دستور اکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، مطالعه زیست محیطی همه سرمایه‌گذاری ها و پروژه ها است. وی گفت: برجام بتدریج با رفع سوءظن های دو طرف، تلاشی موثر برای به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد در کشور، اشتغال مولد، گسترش فرهنگ کار و تولید، اشتغالزایی و کاهش بیکاری خواهد بود.