آلودگی هوا ردیف بودجه ندارد
منیژه شاددل آلودگی هوای تهران موضوعی نیست که در کوتاه‌مدت حل شود؛ این اعتقاد بسیاری از کارشناسان است. در واقع، این مشکل معلول علت‌هایی است که یک‌شبه به‌وجود نیامده‌اند تا یک‌شبه هم برطرف شوند. در سال 1379 قانون مربوط به کاهش آلودگی هوای تهران به تصویب رسید و آیین‌نامه‌های اجرایی و در مرحله بعد دستورالعمل‌های‌ لازم برای کاهش آلودگی هوای تهران صادر شد. بر اساس این دستورالعمل‌ها قرار بود مسائل مربوط به سوخت، استانداردسازی اتومبیل‌ها، خارج کردن اتومبیل‌های فرسوده از سطح شهر، معاینه فنی و مدیریت ترافیکی در مدت زمانی مشخص ساماندهی شوند. اگر این موارد اجرا می‌شد درحال حاضر و بعد از 14 سال آلودگی هوا در تهران به سرخط خبرهای روز تبدیل نمی‌شد. متاسفانه در این سال‌ها بودجه مشخصی هم به اجرای این تصمیمات اختصاص نیافته است. موید صدرحسینی عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره بودجه آلودگی هوا در لایحه بودجه 94 توضیح می‌دهد.
سهم کاهش آلودگی هوا در لایحه بودجه ۹۴ چه میزان است؟
بودجه مشخصی برای کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها تا این لحظه پیش‌بینی نشده است. باید برای کاهش آلودگی هوا روی موضوع خروج خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری بیشتری شود زیرا منشأ 76 درصد آلودگی هوا منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده هستند، بنابراین باید ساماندهی این موضوع در اولویت قرار گیرد. بودجه دولت در سال آینده وضعیت مناسبی ندارد و با کسری شدید مواجه است، به دلیل کاهش قیمت نفت بسیاری از بودجه‌های عمرانی با کاهش مواجه شده و انتظار نباید داشت وقتی پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجهند بودجه‌ای مانند سازمان محیط‌زیست افزایش پیدا کند.
سلامت شهروندان اهمیت دارد یا توسعه شهرها؟
تفاوتی ندارد، دولت با مشکل بودجه مواجه است. وقتی معیشت مردم دچار مشکل می‌شود هوایشان هم دچار مشکل می‌شود اما در بخش بهداشت تلاش شده افزایش بودجه داشته باشیم. مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو است. دولت برای حمایت از این بخش شهرداری‌ها در دریافت فاینانس کمک کنند.
به اعتقاد شما دلیل افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها چیست؟
دلیل تشدید آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور، کیفیت پایین سوخت و آلودگی بنزین مصرفی است و راهکار فوری کاهش آلودگی هوا ارتقای کیفیت سوخت و نصب مبدل کاتالیستی بر روی خودروها بوده تا میزان ناخالصی گوگرد به کمتر از 20 پی پی ام و عدد اکتان آن به 95، ارتقا یابد.
می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین راه‌حل در موقعیت کنونی ارتقای کیفیت سوخت است؟
تمرکز اصلی بر روی ارتقای کیفیت سوخت باید باشد، برای کنترل آلودگی هوا دولت می‌تواند بنزین سهمیه‌ای در شهرهای بزرگ را حذف و منابع آن را به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد، چرا که برای کنترل و کاهش آلودگی هوا محدودیت قانونی وجود ندارد.
همچنین حذف سفرهای غیرضرور درون شهری‌، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌، توسعه فضای سبز،‌ ارتقای کیفیت سوخت و کارهای فرهنگی از جمله عوامل موثر در کاهش آلودگی هوا است، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌، خرید اتوبوس‌های مدرن‌، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه مترو در این راستا ضروری است.
فراکسیون محیط‌زیست تلاشی برای افزایش بودجه محیط‌زیست نمی‌کند؟
متاسفانه اعتباری که در لایحه‌های بودجه‌ای کشور برای مسائل زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا، حفظ و نگهداری جنگل‌ها و تالاب‌ها، مبارزه با ریزگرد‌ها و حفظ گونه‌های نادر جانوری کشور لحاظ شده به هیچ‌وجه جوابگوی نیاز‌ها نیست، کمرنگ بودن بودجه زیست محیطی در حالی است که مسائلی نظیر آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل کرده است. در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت غیراستاندارد در کشور وجود داشته که این تنها بخشی از صد‌ها مشکلی است که محیط‌زیست کشور را درگیر کرده به‌طوری‌که افزایش بودجه این حوزه برای سال جاری می‌تواند به مرتفع شدن این موضوع کمک کند. آب وهوای کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد، آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌ویژه پایتخت مشکلات عدیده‌ای را در حوزه سلامت برای هموطنان ایجاد کرده اما متاسفانه با وجود بحرانی بودن وضعیت هوا در کشور، رسیدگی به موضوع آلودگی هوا مورد غفلت واقع شده است.