کدام رژیم های غذایی برای دفع انواع بیماری ها مناسبند؟

سید عارف مومنی
کارشناس تغذیه

در حالی که رژیم های غذایی اغلب برای از دست دادن وزن پیشنهاد می شوند، اما هنوز به اندازه کافی به خاصیت برخی از آنها برای پیشگیری از بیماری ها پرداخته نشده است.در اینجا 5 رژیم غذایی برای دفع بیماری ها و پیشگیری از ابتلا به آنها معرفی شده است.

رژیم کتوژنیک: این رژیم به همه افراد پیشنهاد نشده است و یک رژیم غذایی بسیار تخصصی و متعادل برای افراد و به ویژه کودکان مبتلا به صرع است که به دارو پاسخ نداده اند. رژیم غذایی کتوژنیک با چربی بالا و کربوهیدرات کم، رژیم ویژه ای برای این بیماران است؛ یعنی 80 درصد چربی، 15 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات. البته این رژیم عوارض جانبی از قبیل یبوست، کم آبی، کمبود انرژی و گرسنگی را دارد. علاوه بر این از آنجا که رژیم کتوژنیک همه ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم نمی کند، متخصصان تغذیه مکمل های ویتامین و مواد معدنی از جمله کلسیم، ویتامین دی، آهن و اسید فولیک را برای بیماران تجویز می کنند.

رژیم فاقد گلوتن: گلوتن یک نوع پروتئین موجود در غلات و جو است. در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، سیستم ایمنی بدن در پاسخ به دریافت گلوتن، به روده کوچک آسیب می رساند. التهاب ناشی از این فرایند منجر به جلوگیری از جذب مواد مغذی مانند ویتامین ها، کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات و چربی می شود. افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از مواد غذایی حاوی گلوتن اجتناب کنند ضمن این که باید بسیاری از مواد غذایی مانند نان، یا غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

رژیم غذایی دش: این رژیم برای توقف فشار خون بالا بسیار موثر است. رژیم دش شامل وعده های غذایی متعادل سرشار از میوه ها، سبزیجات، محصولات بدون چربی، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار، ماهی، مرغ، لوبیا، آجیل و دانه ها است. این رژیم بسیار کم سدیم، کم قند و حاوی کمترین میزان گوشت قرمز است. در ضمن انجام فعالیت های ورزشی در کنار این رژیم نباید فراموش شود.

رژیم گیاه خواری: این رژیم اگرچه برای همه افراد توصیه نمی شود و فاقد پروتئین کافی است، اما انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که خطر ابتلا به چاقی، بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و دیابت را در افراد در معرض خطر کاهش می دهد. تخم مرغ، محصولات لبنی کم چرب، کربوهیدرات های پیچیده، فیبر، اسید فولیک، ویتامین ث، ویتامین ای و کاروتنوئیدها در این رژیم جایگاه اساسی دارند.

رژیم غذایی پایین آورنده قند خون: ایده اصلی این رژیم این است که کربوهیدرات ها منجر به افزایش سریع قند خون می شوند و باید از نوع ساده آنها اجتناب کرد. این رژیم مصرف غذاهایی مانند نان جو، نان سبوس دار، بلغور جو، ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، و آجیل های بی نمک را توصیه می کند. ضمن این که افراد تشویق به خوردن مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات و سیب زمینی پخته می شوند. رژیم غذایی پایین آورنده قند خون برای مبتلایان به دیابت نوع 2 و کسانی که در مرحله پیش دیابت هستند، مفید است. این رژیم نه تنها قند خون را کاهش می دهد بلکه لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب را نیز افزایش داده و منجر به کاهش خطرات قلبی عروقی می گردد.

کدام رژیم های غذایی برای دفع انواع بیماری ها مناسبند؟

کدام رژیم های غذایی برای دفع انواع بیماری ها مناسبند؟

کدام رژیم های غذایی برای دفع انواع بیماری ها مناسبند؟