ضرورت توسعه تصفیه خانه چرمشهر

دنیای اقتصاد- وجود بیش از ۵۰ کارخانه و واحد تولیدی چرم در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد نشان‌دهنده اهمیت این شهرک در صنعت خراسان رضوی است، این تعداد واحد صنعتی در آینده به دو برابر نیز خواهد رسید اما در این میان موضوعی که دارای اهمیت است آلاینده بودن صنعت چرم و ضرورت وجود تصفیه‌خانه‌ای کامل و متناسب با نیازهای این صنعت و شهرک است. توسعه تصفیه‌خانه چرمشهر نیازمند اعتباری ۲۰ میلیارد تومانی است و تا زمانی که اعتبار مورد نیاز تامین نشود آلودگی‌های ناشی از پساب واحدهای صنعتی این شهرک به کشف‌رود وارد شده و فاجعه‌ای بزرگ به دنبال دارد، این موضوع زنگ خطری برای محیط زیست مشهد به شمار می‌رود و لازم است مسئولان هر چه سریعتر چاره‌ای بیندیشند. استاندار خراسان رضوی در بازدیدی که روز پنج شنبه ۲۹ مهرماه از دو واحد صنعتی در این شهرک داشت از وضعیت این واحدها و تصفیه فاضلاب و پساب ناشی از تولیدات آنها دیدن کرد. رشیدیان در پایان این بازدید، با توجه به اهمیت توسعه تصفیه‌خانه چرمشهر، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی را مامور برگزاری جلسه با شرکت‌ها و سازمان‌های مسئول و تعیین فرمولی برای نحوه تامین اعتبار این پروژه کرد تا با تامین اعتبار، این پروژه هرچه سریع‌تر آغاز شود و به بهره برداری برسد.

لزوم همکاری محیط زیست با واحدهای چرم

استاندار خراسان رضوی گفت: محیط زیست باید همکاری لازم با واحدهای چرمی را داشته و در مقابل آنها انعطاف داشته باشد. به گزارش تسنیم، علیرضا رشیدیان افزود: سالانه ۱۴.۵ میلیون رأس دام در استان تولید شده و بخش زیادی از آن در داخل استان کشتار می‌شود. وی ادامه داد: باید ساز و کار فرآوری پوست و احشای این دام‌ها در داخل استان فراهم شود زیرا در غیر این صورت کشورهای دیگر از آن استفاده کرده و سود آن را نصیب خود می‌کنند. استاندار خراسان رضوی در ارتباط با مشکلاتی که در شهرک صنعتی چرمشهر خراسان رضوی وجود دارد، بیان کرد: این شهرک باید از حالت نیمه فعال درآمده و برای این موضوع بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به این واحدها باید همکاری لازم را داشته باشند.

رشیدیان تأکید کرد: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز باید در مورد این صنایع قدری انعطاف به خرج دهد تا بتوانند فعالیت‌های خود را ادامه دهند البته این موضوع را باید در نظر داشت که برای به وجود نیامدن مجدد مشکلات انعطاف‌ها نباید بدون حساب و نامحدود باشد. وی با اشاره به توانمندی‌های خراسان رضوی در حوزه تولید دام، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌های استفاده حداکثری از این ظرفیت فراهم شود تا ارزش افزوده ناشی از تبدیل محصولات دامی به داخل استان وارد شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ظرفیت تولید دام و دانش فنی و نیروی انسانی در خراسان رضوی می‌تواند زمینه‌های حضور در بازارهای بین‌المللی برای صنعت چرم این استان را فراهم کند و برای این مهم باید بسته‌بندی و نوع فرآوری را ارتقا بخشید. رشیدیان با اشاره به طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ردیف بودجه دارد، خاطرنشان کرد: وزیر مربوطه در قالب این طرح به دنبال فعال‌سازی رسته چرم در خراسان رضوی است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشت همچنین بانک‌ها نیز در این زمینه باید همکاری لازم به عمل آورده و به این حوزه ورود داشته باشند.

محیط زیست نمی‌تواند هیچ گونه کمکی به تامین اعتبار پروژه چرمشهر کند

با این وجود مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، با بیان اینکه محیط زیست نمی‌تواند هیچ گونه کمکی به تامین اعتبار این پروژه کند، اظهارکرد: محیط زیست یک ارگان حاکمیتی است و اعتباری برای این موارد ندارد، قطعا برای حل این نوع مشکلات ردیف‌های اعتباری ملی و استانی می‌تواند کمک کند. به گزارش ایسنا، حمید صالحی با اشاره به اینکه فاضلابی که در واحدهای چرم‌سازی تولید می‌شود یکی از آلوده‌ترین فاضلاب‌هایی است که در صنعت تولید می‌شود، ادامه داد: چون این فاضلاب آغشته به فلزات سنگین است، ورود آن به هر آبی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را بر جای گذارد.

صالحی با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌ای برای چرمشهر در نظر گرفته شده که هیچ‌گاه مناسب نبوده، تصریح کرد: ما از روز اولی که تصفیه‌خانه را رصد کردیم هیچگاه حالت استاندارد نداشته است. در حال حاضر نیز طرح بازسازی و به روزرسانی این تاسیسات تهیه شده که حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که امیدواریم این اعتبار تامین شود و این فاضلاب‌ها هم مدیریت شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم بایستی خیلی بیشتر از اینها واحدهای چرم‌سازی و دباغی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه پوست خیلی زیادی در کشور وجود دارد، در خراسان هم پوست زیادی تولید می‌شود، اینها بایستی دباغی شده و به محصول نهایی تبدیل شود اما همانطور که واحدها محصولاتی بسیار خوب و با کیفیت تولید می‌کنند، تولیدات بایستی با حفظ محیط زیست همراه باشد تا بتوانیم در یک وضعیت توسعه پایدار قرار بگیریم.

صالحی با اشاره به اقدامات این سازمان در صورت عدم تاسیس تصفیه‌خانه جدید، عنوان کرد: تعطیلی واحد‌ها آخرین اقدامی است که به آن فکر می‌کنیم. ما هیچ‌وقت به تعطیل کردن واحدها به طور جدی فکر نمی‌کنیم زیرا اعتقاد داریم که اشتغال و سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی بایستی تداوم داشته باشد. راهکارهای دیگری برای کنترل آلودگی‌ها وجود دارد؛ امروز عزم دولت به حفظ محیط زیست است و عزم مسئولان استان نیز بر این است که مشکلات زیست‌محیطی را برطرف کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در ابتدای تشکیل این شهرک صنعتی متولی و مسئول ایجاد یک شهرک صنعتی و ایجاد تمامی زیر ساخت‌ها از جمله تصفیه‌خانه برای آن است و بعد از اینکه آن واحدها به تولید می‌رسند مدیریت شهرک صنعتی به هیات امنایی واگذار می‌شود که آن هیات امنا مسئولیت انجام کارها را برعهده دارد.

امیدواری برای استفاده از اعتبارات استانی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز گفت: در ارتباط با بهبود فرایند تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر مطالعات در اختیار مشاور قرار گرفته و مشاور در حال انجام کارهاست و امیدواریم ظرف دو ماه آینده مشاور برآورد‌ها از طرح اولیه تصفیه‌خانه را ارائه دهد. مسعود مهدی‌زاده مقدم با اشاره به هزینه ساخت تصفیه‌خانه جدید ادامه داد: چیزی حدود ۲۰ میلیارد تومان نیاز تصفیه‌خانه جدیدی است که با متد جدید باید برای چرمشهر احداث شود و قطعا این مبلغ نیازمند تامین اعتبار و کمک استانی است و به دلیل اهمیتی که شهرک صنعتی چرمشهر و مسائل زیست محیطی آن دارد، امیدواریم این اعتبار را تامین کرده تا کار در اسرع وقت انجام شود. مهدی‌زاده افزود: ما امیدواریم که استان سهم مناسبی را در اختیار ما قرار دهد و با عنایتی که استاندار و مجموعه استانداری دارند، بتوانیم از اعتبارات استانی استفاده کنیم و بخشی از آن را نیز از منابع داخلی تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تصفیه فاضلاب این شهرک در تصفیه‌خانه موجود انجام می‌شود، تصریح کرد: این تصفیه‌خانه جوابگوی این سطح آلودگی نیست بنابراین درصدد ارتقای آن هستیم. همین تصفیه‌خانه نیز تا حد زیادی مشکل را رفع می‌کند اما باید اصلاح انجام شده و سیستم جدید پاسخگوی این حجم آلودگی موجود باشد و بتواند مسائل زیست محیطی را به حداقل کاهش دهد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در هر حال باید بخشی از هزینه این تصفیه‌خانه توسط کارخانه‌ها تامین شود، اظهارکرد: ما به عنوان دولت سهمی گذاشته و کمک می‌کنیم اما در هر صورت شرکت‌ها هم باید سهم مناسبی داشته باشند به دلیل اینکه پارامترهای آلایندگی آن‌ها متفاوت است.

فرآوری 90 درصد چرم سبک ایران در خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: تاکنون ۲۹ پروانه بهره‌برداری در زمینه چرم سبک و سنگین با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون فوت مربع در خراسان رضوی صادر شده است. به گزارش ایرنا، راضیه علیرضایی ادامه داد: این تعداد واحدهای صنعتی ۸۹۲ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند که بر اساس ظرفیت پروانه‌های صادره ۲۲.۵ درصد از ظرفیت تولید چرم کشور را شامل می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون از این تعداد واحد ۱۳ واحد در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد با ظرفیت تولید ۲۷ میلیون فوت مربع در حال فعالیت و بقیه غیرفعال هستند. وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی واحدهای صنعتی فعال نیز با توجه به رکود بازار در داخل و رکود بازار صادراتی چرم با ظرفیت پایینی مشغول به فعالیت هستند. علیرضایی ادامه داد: در زمینه مصنوعات چرمی یک واحد بزرگ صنعتی تولید کل زنجیره چرم از ابتدا تا پایان با نام چرم مشهد و واحد صنعتی بزرگ دیگری که تولیدکننده مصنوعات چرمی است با نام چرمیران در شهرک چرمشهر مشغول فعالیت هستند. افزون بر این، طرحهای جدید دیگری توسط چرم‌سازان بزرگ خراسان در دست اقدام است.