تشویق بخش خصوصی، توسعه نیروگاهها را به دنبال دارد
دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان قرارداد خرید برق فولادمبارکه از پرشیان فولاد را، شکست انحصار دولت در عرضه برق کشور دانست و گفت: با انعقاد این قرارداد، برای نخستین بار خرید و فروش برق بین مصرف کننده و تولید کننده در بخش خصوصی به صورت مستقیم انجام می پذیرد که این اقدام باید به فال نیک گرفته شود.
دکتر بهرام سبحانی، افزود: فولادمبارکه با مصرف ۱۴۰۰ مگا وات برق در سال، بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است که بر اساس قراردادی که با برق منطقه ای دارد، این میزان برق باید تأمین شود. وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به سیاست های دولت محترم مبنی بر تأمین برق مصرف کنندگان بزرگ توسط بخش خصوصی، شرکت فولادمبارکه بر آن شد تا با مذاکره با شرکت های نیروگاهی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند این مهم را به اجرا درآورد و در این راه نیز موفق شدیم با شرکت پرشیان فولاد برای تأمین ۲۰۰ مگا وات برق از مجموعه نیروگاه های در اختیار این شرکت و به مدت یکسال، در فاز اول و در قالب یک قرارداد سه جانبه به توافق برسیم. در این قرارداد شرکت فولادمبارکه به عنوان مصرف کننده و خریدار، و شرکت پرشیان فولاد به عنوان فروشنده و شبکه توزیع و انتقال برق که زیر مجموعه وزارت نیرو نیز می باشد و انتقال برق از نیروگاه به فولادمبارکه را بر عهده دارد ، نسبت به ثبت این قرارداد اقدام نمودند.مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان، عقد قراردادهایی از این دست را دارای مزیتهای قابل توجه خواند و تصریح کرد: توسعه روند عرضه برق توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی به مصرف کنندگان بزرگ، باعث ایجاد فضای رقابتی می شود که هم مصرف کننده می تواند با قیمت رقابتی برق مورد نیاز خود را تأمین کند و هم سرمایه گذارهای بخش خصوصی به دلیل اینکه مطمئن هستند مصرف کننده تضمین شده وجود دارد، به سرمایه گذاری و توسعه نیروگاه ها تشویق می شوند و در واقع با خیال آسوده برای توسعه تولید و فروش برق برنامه ریزی می کنند. به ویژه اینکه در واقع سرمایه گذاری در تولید برق و در کنار مصرف در صنعت ، به عنوان مصرف کنندگان بزرگ توجیه پذیر می شود یعنی اگر فولادمبارکه ۱۴۰۰ مگاوات مصرف دارد به اندازه تولید برق در ۳ تا ۴ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی است و سرمایه گذاری برای نیروگاه هایی با این ظرفیت، اگر صنعت در کنار آنها باشد توجیه پذیر می شود وگرنه با نگاه به مصرف محدود در بخش خانگی، سرمایه گذاری در نیروگاه ها توجیه پذیر نیست.

پس این صنعت است که سرمایه گذاری در برق را توجیه پذیر می کند و این انتظار متقابل وجود دارد که بین مصرف کننده بزرگ و مصرف کننده جزء تفاوت وجود داشته باشد. وی افزود: در حال حاضر برق صنعتی از برق خانگی ارزان تر نیست ولی این انتظار هست که این تفاوت وجود داشته باشد.دکتر سبحانی با اشاره به اهمیت انتقال در شبکه های برق گفت: نیروگاه ها به عنوان بنگاه های مولد برق در سطح کشور پراکنده هستند و در بسیاری از موارد تا مصرف کننده نهایی فاصله زیادی هم دارند. شرکت توانیر در امر انتقال برق به کمک دوطرف قرارداد آمده و برق را از نیروگاه دریافت کرده و به مصرف کننده تحویل می نماید. وی افزود: عقد این قرارداد تمرین به جا و مناسبی است تا دیگر نیروگاه های کشور هم بتوانند در این عرصه حضور پیدا کنند. سبحانی بیان کرد: در واقع این قرارداد، یک قرارداد سه جانبه بین پرشیان فولاد، فولاد مبارکه و وزارت نیرو بوده و تمرین خوبی برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در بازار برق است. وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مصرف برق هلدینگ فولادمبارکه در سطح کشور قابل توجه است و گروههای زیرمجموعه فولادمبارکه در دیگر نقاط کشور می توانند طرف قراردادهای مطمئنی برای نیروگاهها باشند و در واقع فولادمبارکه برای نیروگاههای مولد، بنگاهی قابل اتکا می باشد و همانطور که گفته شد فروش برق در یک فضای رقابتی باعث می شود همه نیروگاهها فعال شده، به رقابت بپردازند.شایان ذکر است، با این عقد قرارداد، امکان فروش مستقیم برق نیروگاه شهید منتظری اصفهان به فولاد مبارکه اصفهان تا ۲۰۰ مگاوات برای یکسال آینده امکانپذیر شده است و پس از این مدت نیز امکان تمدید قرارداد وجود دارد.