بیراهه 20 ساله فرهنگی

معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان گفت:طی ۲۰سال گذشته درحوزه فرهنگ به بیراهه رفته‌ایم و دستگاه‌های حاکمیتی علاوه برنظارت به اجرا هم وارد شده و فرصت‌ را از مردم و متخصصان گرفته اند. علی قاسم زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر رویکرد شهرداری در مباحث فرهنگی برگرداندن فرهنگ در بین مردم و بستر اصلی‌ خودش است، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که طی ۲۰ سال گذشته در حوزه فرهنگی به بیراهه رفته‌ایم و دستگاه‌های حاکمیتی علاوه بر وظیفه نظارتی و سیاستگذاری خود به عرصه اجرایی وارد شده و فرصت‌ها را از مردم و متخصصان این امر گرفته اند.

وی با بیان اینکه شهرداری تنها وظیفه پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که طی یک سال گذشته ۵۰ مرکز فرهنگی در راستای واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به مردم از شهرداری به بخش خصوصی واگذار شده است. معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه کاهش تصدی‌گری، عدالت محوری و محله محوری در عرصه فرهنگی شهرداری اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، ابراز داشت: ما سال‌ها مانع کارهای فرهنگی شده بودیم و از این رو از این پس به دنبال واگذاری فعالیت‌ها هستیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار نیرو در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان فعالیت دارند، اظهار داشت:‌ باید توجه داشته باشیم که اگر مراکز فرهنگی تفریحی به بخش خصوصی واگذار نشده بود این تعداد نیرو به یک هزار و ۴۰۰ نفر افزایش می‌یافت و در حال حاضر نیز در صورت کمبود نیرو در بخش‌های مختلف شهرداری از نیروهای فرهنگی استفاده می‌شود.

قاسم‌زاده در خصوص تعیین نشان برای اصفهان نیز گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار دارد ولی از نظر ما نشان اصفهان همان گنبدهای فیروزه‌ای است. وی اظهار داشت: هنوز تاریخ جشنواره کودک مشخص نشده است، همچنین هنوز تفاهم‌نامه نهایی بین طرفین نیز به صورت قطعی امضا نشده است و چنانچه طی دو روز آینده این تفاهم‌نامه به امضا برسد تاریخ دقیق جشنواره مشخص می‌شود. معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که در صوت امضای تفاهم‌نامه جشنواره کودک و با توجه به اینکه ماه محرم و صفر مصادف با مهر ماه است و مردم اصفهان نیز نسبت به برگزاری جشنواره در ماه‌های حرام مخالف هستند این جشنواره در آذر و یا دی برگزار خواهد شد. وی گفت: در ارتباط با مناطق حاشیه‌ای باید توجه داشته باشیم که هنوز در نوک پیکان مدیریتی کشور برای ساماندهی در این خصوص اختلاف نظراتی وجود دارد.

قاسم‌زاده اضافه کرد: برخی بر این باورند که شهرداری باید خدماتی برای این بخش در نظر گرفته و این اماکن را ساماندهی کند و این در حالی است که برخی دیگر بر این باورند که اگر فعالیت‌های حمایتی از حاشیه‌نشینی انجام شود این امر توسعه یافته و مهاجرت‌ها افزایش می‌یابد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر شهر اصفهان در حوزه نرم افزاری بستر خوبی برای جذب گردشگران ندارد، تصریح کرد: در این راستا باید توجه داشته باشیم که در شهر اصفهان تنها بناهای تاریخی جاذب گردشگر هستند و این در حالی است که فضاهای فرهنگی و فرهنگ مردم بستر خوبی برای جذب گردشگر نیست. همچنین مسعود مهدویان فر با اشاره به اینکه مشارکت های اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان در ۲ قالب نهادی و مردمی است اظهار داشت: به طورکلی در سال جاری با اعتبار ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از ۳۰۰ مرکز فرهنگی، ۱۲۰خیریه، ۱۲۰۰ هیات مذهبی، ۵۰ مجموعه قرآنی و ۴۰ سازمان مردم نهاد در بخش مردمی حمایت شده است.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه شهرداری از دیدگاه حمایتی بودن به سمت مشارکتی به خصوص در ۲ سال اخیر تغییر کرده است در بخش کمک های نهادی نیز ۷۰ میلیارد ریال به ۹۰۰ مسجد سطح شهر اصفهان در فاز عمرانی برای کمک به توسعه و تعمیر و بازسازی آن ها اختصاص داده شده است. وی در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر فعالیت های این بخش می توان به استفاده از فضای فیزیکی مدارس برای فعالیت های ورزش همگانی، افتتاح مددسرا برای بانوان معتاد با مشارکت سازمان بهزیستی در شهریور ماه ۹۴، مشارکت با دانشگاه علوم پزشکی برای توسعه فرهنگ سلامت و مبارزه با مواد مخدر و قلیان ها به صورت گسترده بوده است. وی ادامه داد:برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر ویژه معلولین در آذرماه سال گذشته، برگزاری هشتمین دوره یارمهربان با همیاری اداره آموزش وپرورش، کمک به تجهیز ۱۳۰۰مدرسه در مناطق مختلف شهر، ارائه تسهیلات مسکن به خانواده هایی که دو عضو از آن ها معلول هستند، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و توجه به مناطق آسیب خیز شهر از دیگر اقدامات این حوزه است.