واکاوی عملکرد و نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی

مترجم: مریم رضایی

رقابت برای گرفتن جای باراک اوباما در کاخ سفید به آخرین هفته‌های خود نزدیک می‌شود و تقابل دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون به شدیدترین حالت خود رسیده است. نشریه تلگراف بر اساس داده‌های وب‌سایت خبری RealClearPolitics که نتایج نظرسنجی‌ها را جمع‌آوری کرده، وضعیت ایالت‌های مختلف را بررسی کرده‌ و تخمینی از رای کلی «الکترال کالج» (مجمع رای‌دهندگان) داشته‌ تا به یک پیش‌بینی حدودی دست یابد. نتایج رقابت انتخاباتی تاکنون نشان داده ترامپ جمهوری‌خواه فاصله کمی با رقیب دموکرات خود دارد. در ارزیابی نشریه تلگراف از نظرسنجی‌ها که میانگین پنج نظرسنجی اخیر منتشر شده در RealClearPolitics را در نظر گرفته، ترامپ اولین بار در روز ۱۹ مه از هیلاری کلینتون پیش افتاد. پس از آن، یک بار فاصله برتری کلینتون دو رقمی شد، اما خیلی سریع این جایگاه را از دست داد. او بعد از مشخص شدن بیماری‌اش بعد از یک سخنرانی عمومی، تعداد زیادی از آرا را در نظرسنجی‌ها از دست داد.

به هر حال، او در بیشتر مدت رقابت انتخاباتی از ترامپ پیش بوده که البته گاف‌های نامزد جمهوری‌خواه و منحرف‌ کردن گروه‌های جمعیتی کلیدی در آمریکا به واسطه اظهار نظرهای عجیب او، تاثیر زیادی بر این موضوع داشته است. آخرین اظهارات او در مورد تعرض به زنان و نیز عملکرد ضعیف در مناظره‌های انتخاباتی، کلینتون را بار دیگر در نظرسنجی‌ها بالا کشانده است. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که نتایج این نظرسنجی‌ها به‌طور دقیق منعکس‌کننده نتیجه نهایی انتخابات نیست و بسیاری از مردم از حالا تا روز انتخابات در ۸ نوامبر، ممکن است نظر خود را تغییر دهند. نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده که ۴۰ روز قبل از انتخابات قبلی، میانگین به دست آمده از نتایج نظرسنجی‌ها حدود ۴ واحد درصد با نتیجه نهایی انتخابات تفاوت داشت.

شیوه برگزاری انتخابات

هر ۵۰ ایالت آمریکا و نیز بخش کلمبیا، بر اساس تعداد اعضایی که در کنگره دارد، تعداد مشخصی آرای الکترال کالج را دارد که به یک نامزد ریاست جمهوری اختصاص داده می‌شود. این موضوع تا حدودی به میزان جمعیت یک منطقه مرتبط است. این سیستم اهمیت زیادی دارد، چرا که اهمیت آرای الکترال کالج از آرای عمومی بیشتر است. اگر کمپین کلینتون حمایت ایالت‌های بزرگ دموکرات مانند نیویورک، نیوجرسی، ایلینوی و کالیفرنیا را به دست آورد، این ایالت‌های پرجمعیت با تعداد زیاد آرای الکترال کالج، او را پیروز خواهند کرد. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۰۸ باراک اوباما ۵۳ درصد آرای عمومی را به دست آورد، اما آرای الکترال کالج ۶۸ درصد بود.

ایالت‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرند

ایالت‌های چرخشی، یعنی ایالت‌هایی که آرای آنها در انتخابات مختلف بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان متغیر است، بسیار مهم هستند. ایالت‌هایی مثل آریزونا، فلوریدا، کارولینای شمالی، اوهایو و ویرجینیا این قدرت را دارند که نتیجه انتخابات را تغییر دهند. تاکنون نه ترامپ و نه کلینتون در این ایالت‌های کلیدی برتری ملموسی نداشته‌اند.

چرا نتایج نظرسنجی‌ها به هم نزدیک است؟

هر دو نامزد انتخابات بدنامی‌هایی داشته‌اند و بنابراین طرفداران واقعی چندانی ندارند؛ چه داخل حزب‌های خود و چه در میان عموم مردم. برخی شخصیت‌های برجسته جمهوری‌خواه از ترامپ حمایت نکرده‌اند و نظرسنجی شرکت تحقیقات بازار YouGov نشان داده تنها کمی بیشتر از نصف طرفداران برنی سندرز از کلینتون حمایت می‌کنند. نظرسنجی‌های اخیر نیویورک تایمز و CBS News هم نشان داده هر دو نامزد به دلیل عدم اعتماد مردم به آنها، از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند. تنها ۳۳ درصد آمریکایی‌های فکر می‌کنند کلینتون صداقت دارد و قابل اعتماد است و این رقم برای ترامپ ۳۵ درصد است. بیشتر مردم فکر می‌کنند کلینتون خلق و خو و شخصیت بهتری برای رئیس‌جمهور شدن دارد، در حالی که اگر قرار باشد آنها کسی را انتخاب کنند که «تغییر واقعی» در واشنگتن ایجاد کنند، ترامپ گزینه بهتری است. در هر صورت از نظر طیف‌های جمعیت‌شناختی وضعیت کلینتون بهتر از ترامپ است. نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست مشخص کرده ۶۹ درصد غیرسفیدپوست‌ها و ۵۲ درصد زنان موافق کلینتون هستند، در حالی که ۵۷ درصد مردان سفیدپوست از نامزد جمهوری‌خواه حمایت کرده‌اند.

اثر مناظره‌ها بر نظرسنجی‌ها

بعد از اولین مناظره انتخاباتی که روز ۲۶ سپتامبر برگزار شد، هیلاری کلینتون در سراسر آمریکا از ترامپ پیش افتاد. در ایالت نیویورک که ۸۴ میلیون بیننده مناظره را به‌صورت زنده تماشا کرده بودند، جایگاه کلینتون ۴ واحد درصد ارتقا یافت. با این حال، تنها ۹ درصد تماشاگران، تحت تاثیر مناظره نظر خود را در مورد نامزد مورد حمایتشان تغییر دادند. نتایج نظرسنجی‌ها بعد از مناظره دوم در روز ۹ اکتبر، باز هم به نفع کلینتون بود.

تاثیر اظهارات ترامپ بر نتایج نظرسنجی

بعد از انتشار نوارهای صوتی افشاکننده تعرض ترامپ به زنان، رتبه او در نظرسنجی‌ها تنزل یافت. در ماه سپتامبر جایگاه او در نظرسنجی‌ها کلینتون را تهدید می‌کرد، اما مجموعه اظهار نظرهایی که ترامپ پس از آن مطرح کرد، به محبوبیت او - به ویژه در میان زنان - آسیب زد. در حال حاضر، به‌طور کلی میانگین نظرسنجی‌ها برتری پنج واحد درصدی کلینتون را نسبت به ترامپ نشان می‌دهند. بسیاری از تحلیل‌های خبری و شرکت‌های شرط‌بندی احتمال پیروزی نهایی کلینتون را بالاتر دانسته‌اند.

منبع: The Telegraph

واکاوی عملکرد و نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی