بنزین گران و خودروهای پرمصرف
قیمت بنزین، این مایع حیاتی برای خودرو در حالی در سال جدید با افزایش همراه شده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مصرف بنزین خودروهای داخلی در مقایسه با تکنولوژی‌های روز دنیا بسیار بالا است. به عقیده کارشناسان با افزایش قیمت سوخت( سوخت یارانه‌ای 700 تومانی و سوخت آزاد 1000 تومانی) مشتریان نه تنها باید برای سوخت بهایی سنگین‌تر از همیشه پرداخت کنند؛ بلکه باید این سوخت گران را در خودروهایی به مصرف برسانند که مصرف آنها به شکلی غیراستاندارد بالا است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد در کنار بنزین گران، باید خودرو کم مصرف هم تولید و عرضه شود تا به این ترتیب شهروندان پول کمتری برای بنزین پرداخت کنند. حال با توجه به افزایش قیمت خودرو و پرمصرف بودن خودروهای داخلی که بیش از 90 درصد خودروهای داخلی را تشکیل می‌دهند، برای کاهش مصرف سوخت چاره چیست؟ هرچند کاهش مصرف سوخت خودروها تکلیفی است که بر دوش خودروسازان و دولت به‌عنوان ناظر رعایت استانداردها از سوی خودروسازان قرار دارد،‌ اما به عقیده کارشناسان مصرف‌کنندگان هم می‌توانند در کاهش مصرف سوخت نقش داشته باشند. در همین زمینه خودروسازان برنامه‌هایی برای کاهش میزان مصرف سوخت خودروهای تولیدی خود در کنار برنامه‌های دولتی دارنددر حالیکه راهکارهایی هم وجود دارد تا صاحبان خودرو کمی از مصرف سوخت خودروهای خود بکاهند.اما در صورت وجود تفکر کاهش مصرف سوخت در میان صاحبان خودرو، چگونه می‌توان مصرف سوخت خودرو را کاهش داد یا آن را کنترل کرد؟
کاهش مصرف بنزین، از همین حالا
به عقیده کارشناسان برای یافتن راه‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت ابتدا باید موثرترین عوامل بر مصرف سوخت را شناسایی کرد. این عوامل شامل عوامل محیطی، نحوه رانندگی، خودرو و موتور خودرو است. کارشناسان تاثیر عوامل محیطی بر مصرف سوخت را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند، مانند دمای هوا، گازهای موجود در هوا و ارتفاع از سطح دریا که می‌تواند میزان مصرف سوخت را کاهش یا افزایش دهد. نحوه رانندگی نیز از دیگر عواملی است که در مصرف سوخت خودرو بسیار اثرگذار است. بر اساس بررسی‌های انجام شده گاه تا 30 درصد اختلاف بین مصرف سوخت در بهترین و بدترین نحوه رانندگی مشاهده می‌شود.کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش مصرف سوخت خودرویتان بهتر است به ترافیک و ساعات اوج آن توجه داشته باشید و مسیرهایتان را با توجه به دوری از ترافیک و خیابان‌های شلوغ انتخاب کنید. اگر شروع حرکت‌تان با شتابگیری کم باشد و رانندگی‌تان با هیجان نباشد، می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت خودرویتان داشته باشد. استفاده صحیح از کلاچ و دنده مناسب در هر سرعت و انتخاب دور موتور صحیح نیز می‌تواند در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار باشد. رانندگی همراه با هیجان و بالا بردن دور موتور تا مرز مجاز و فراتر از آن علاوه بر افزایش قابل توجه در مصرف سوخت، عمر موتور را کاهش داده و احتمال خرابی آن ‌را زیاد می کند.همان‌طور که اشاره شد شرایط خودرو از دیگر عوامل موثر بر کاهش مصرف سوخت است.تنظیم به موقع باد لاستیک‌ها، استفاده از لاستیک‌های مناسب و عدم‌استفاده از لاستیک‌هایی با عرض زیاد و همچنین استفاده از رینگ‌‌های سبک وزن می‌تواند در مصرف سوخت خودرو تاثیر مثبت داشته باشد. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است باد چرخ‌ها هر ماه و به محض تغییر فصل و تغییرات قابل توجه دمای هوا تعویض شود. لاستیک نو، البته لاستیک‌هایی با عرض و طول و ضخامت مناسب خودرو به توصیه سازنده نیز در مصرف سوخت تاثیرگذار است. لاستیک‌های عریض به‌دلیل افزایش مقاومت در مقابل باد، مصرف سوخت را بالا می‌برند.خارج کردن باربند در مواقعی که نیازی به استفاده از آن نیست، عدم استفاده از بارگیرها و قلاب‌ها و قطعات تزئینی که موجب افزایش مقاومت در مقابل باد می‌شوند، بستن پنجره‌ها در مواقعی که نیاز نیست و استفاده از کولر در مواقع مورد نیاز نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در افزایش یا کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار باشند.همچنین تنظیم به موقع فرمان و بازدید از سیستم تعلیق و عدم حمل بارهای غیرضروری به‌دلیل کاهش وزن خودرو نیز از دیگر توصیه‌های کارشناسان برای کاهش مصرف سوخت خودرو است. توجه به برخی نکات در رابطه با چگونگی نگهداری از موتور خودرو نیز برای کاهش مصرف سوخت ضروری به‌نظر می‌رسد. تعویض به موقع صافی هوا یا تمیز کردن آن با فشار باد، تنظیم موتور، دلکو و کاربراتور، تمیز کردن و فیلترگیری شمع‌ها و تعویض به‌موقع آنها و استفاده از شمع‌های با کیفیت بالا و مناسب هر موتور به توصیه سازنده و همچنین تعویض به موقع فیلتر بنزین و تمیز کردن و سرویس کاربراتور می‌تواند از افزایش مصرف سوخت در خودرو جلوگیری کند. استفاده از روغن موتور مناسب و تعویض به موقع آن و همچنین تعویض به موقع فیلتر روغن و استفاده از مکمل‌های روغن و بنزین می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی تولیدی توسط موتور و همچنین کاهش خرابی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتور کمک کند.
چگونه و چه زمانی بنزین بزنیم؟
استفاده بیشتر و بهتر از بنزینی که هر بار برای خودروتان خریداری می‌کنید با توجه به مواردی که در ادامه می‌آید، می‌تواند امکان‌پذیر باشد. سعی کنید صبح زود بنزین بزنید؛ فقط صبح زود که حرارت زیر زمین هنوز در پایین‌ترین حد قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد. هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط‌تر می‌گردد. بنابراین، خرید بنزین در بعدازظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملا سرد نشده و بر بنزین اثر گذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعا یک لیتر نباشد.وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می‎بینید نازل‌ها دارای سه درجه هستند: کُند، متوسط و تند. استفاده از حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود، به حداقل می‌رساند.قبل از خالی شدن محتویات باک، سعی کنید بنزین بزنید؛ یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید. دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‎کند، توجه داشته باشید که بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه تصور می‎کنید تبخیر می‌شود. زمانی که تانکر بنزین در جایگاه در حال تخلیه است، اقدام به سوختگیری نکنید؛ زیرا به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولا ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.