رونق خرید دست دوم‌ها در فضای مجازی
در کسادی بازار خریدوفروش خودروهای صفر، خریدوفروش خودروهای دست دوم به اندازه ای رونق گرفته است که بنا به گفته فعالان بازار خودرو، مشتریان شیوه خرید خودروی خود را تغییر داده‌اند.
مشتریان در حالی برای خرید خودروی دست دوم به مراکز خریدوفروش مجازی مراجعه می‌کنند که پیشتر این نوع خریدها در مراکز معینی صورت می‌گرفت.

انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودروهای داخلی همزمان با توافق هسته‌ای از اوایل سال جاری رکود بازار خودرو را تشدید کرد. با وجود گذشت بیش از ۶ ماه رکود سخت در بازار، مشتریان همچنان بر نظر خود مبنی بر نخریدن خودرو پافشاری می‌کنند، برخی دست‌اندرکاران بازار از رونق بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم خبر می‌دهند.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که تغییرات صورت گرفته در فضای اقتصادی و سیاسی و به دنبال آن نارضایتی مشتریان از کیفیت و قیمت خودروهای صفر باعث تغییر رفتار مشتریان در بازار خودرو شده است. با این وجود، موضوع ورود سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو ایران و بحث تولید محصولات جدید خودروسازان در آینده نزدیک نیز باعث شده تا مشتریان از خرید خودروهای صفر روی برگردانند و به دلیل عدم اعتماد آنها به خودروهای صفر به دلیل بالابودن نقایص فنی نیز گرایش آنها به خرید خودروی دست دوم افزایش یابد.

در حالی که خریدوفروش خودرو از شرکت‌های خودروساز و از سوی دیگر نمایشگاه‌های خودرو به حداقل خود رسیده است اما آنگونه که به نظر می‌رسد مشتریان برای رفع نیاز خود به مصرف کالایی چون خودرو به معاملات این محصول در مراکز خریدوفروش مجازی محصولات دست دوم روی آورده‌اند. یکی از فعالان بازار خودرو با تایید این موضوع که شیوه خرید خودرو توسط مشتریان تغییر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: خرید خودروی دست دوم هم در بازار و هم در فضای مجازی رونق پیدا کرده است که این موضوع به دلیل سطح توان خرید مشتری ایرانی است. وی معتقد است، مشتری در حال حاضر قدرت خرید خودروی صفر را ندارد، از سوی دیگر آنها توانایی خرید خودروی صفر به شیوه اعتباری از درآمدهای آتی خود را هم ندارند بنابراین به خرید خودروی دست دوم روی می‌آورند.وی ادامه می‌دهد که آنها به دلیل جو روانی بازار و حمایت از درخواست‌هایی که دارند شیوه خرید‌وفروش خود را تغییر داده‌اند تا همسو با نظر دیگر مشتریان رفتار کنند.

بدبینی به خرید اینترنتی
مشتریان در حالی خودروی مورد نیاز خود را در فضای مجازی دنبال می‌کنند که اغلب مشتریان نسبت به خرید محصول در فضای مجازی بدبین هستند چه برسد به اینکه این کالا خودرو آن هم از نوع دست دوم باشد.
از سوی دیگر در فرهنگ خریدوفروش مشتریان ایرانی، خرید کالای نو جایگاه بالاتری نسبت به خرید کالای دست دوم دارد، بنابراین تغییر شیوه خرید مشتریان خودرو هر چند موضوعی جدید است اما یکی از نمایشگاه‌داران خودروهای داخلی نیز آن را تایید می‌کند و علت آن را تغییر نگاه مشتریان به محصولات جدید خودروسازان داخلی می‌خواند.

وی می‌گوید: مشتریان خودرو در طول سه سال اخیر با افت کیفیت محصولات داخلی مواجه بودند. با وجود آنکه آنها گلایه‌های بسیاری نسبت به کیفیت محصولات داشتند و تناسبی میان قیمت و کیفیت احساس نمی‌کردند با جواب سربالای خودروسازان روبه‌رو می‌شدند، به همین دلیل در حال حاضر اعتماد مشتری ایرانی به خرید خودروی دست دوم بیش از خودروی صفری است که از سوی کارخانه عرضه می‌شود.

وی در این‌باره به مشکلات متعدد خودروهای داخلی درخصوص قطعات بی‌کیفیت و مشکلات الکتریکی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تفکر مشتری ایرانی در حال حاضر این است که خودروی داخلی در حال حاضر با قطعات چینی بی‌کیفیتی که بیشتر از یک تا دو ماه عمر نمی‌کنند، تولید می‌شود بنابراین گرایش آنها به خرید خودروهای قدیمی اما با‌کیفیت‌تر است، بنابراین بی‌اعتمادی مشتریان در تغییر رفتار آنها نسبت به خرید خودرو حرف اول را می‌زند.

ابداع شیوه‌های جدید نه گفتن!
روند فعلی بازار خودرو نگران‌کننده است. هر‌چقدر خودروسازان یه پا جلو می‌گذارند تا عملکرد گذشته خود را توجیه کنند اما مشتریان دل‌ چرکین پای خود را عقب می‌کشند و بیشتر از خرید خودرو اجتناب می‌کنند. با وجود آنکه خودروسازان برای حل وضعیت موجود به دنبال راهکار هستند و در همین‌باره روش‌های فروش جدیدی را به مشتریان ارائه می‌کنند اما گویا روی‌گردانی مشتریان خودرو از خرید به این زودی‌ها رفع شدنی نیست. یکی از فعالان بازار خودرو نیز با اشاره به همین موضوع می‌گوید: وضعیت در شرایط موجود به گونه‌ای است که مشتریان قصد هیچ‌گونه واکنشی به جز پیگیری مطالبات خود را ندارند، بنابراین هر‌چقدر دست‌اندرکاران تولید خودرو تلاش کنند تا وضعیت را بهتر کنند، تغییری در نظر مشتریان صورت نمی‌گیرد زیرا تصور آنها از آینده بازار خودرو وضعیت نامطلوبی است که در سال‌های گذشته آن را تجربه کرده بودند.