7 توصیه مالی که نباید جدی بگیرید

مترجم: مریم رضایی

با وجود اینکه کارشناسان مالی هنگام ارائه توصیه‌های مالی منافع مخاطب را در نظر می‌گیرند، اما موقعیت هر فرد با دیگری متفاوت است و توصیه‌ای که برای یک فرد موثر است لزوما برای فرد دیگر کاربرد یکسانی ندارد. با توجه به این موضوع، در اینجا هفت توصیه مالی کارشناسان را که باید در آنها تردید کنید یا کلا آنها را نادیده بگیرید، عنوان می‌کنیم:

توصیه 1: در جوانی سرمایه‌گذاری جسورانه داشته باشید

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: بیشتر کارشناسان مالی به شما می‌گویند بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری‌های جسورانه در جوانی است، چون بعد از هر گونه تزلزل در بازار یا اشتباه فردی، سال‌های زیادی پیش رو دارید که آنها را جبران کنید.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: اگر کلمه «جسورانه» باعث استرس و عقب‌نشینی شما می‌شود، پس احتمالا توصیه مناسبی برایتان نیست. به‌عبارت دیگر، اگر سرمایه‌گذاری جسورانه در زمان جوانی کلا شما را از سرمایه‌گذاری کردن منصرف می‌کند، این توصیه را نادیده بگیرید.

توصیه 2: قسط خانه را هر چه زودتر تسویه کنید

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: دلیل چنین توصیه‌ای این است که هر چه زودتر اقساط مربوط به خرید مسکن را به پایان برسانید، بهره کمتری در طول سال‌ها بابت آن می‌پردازید.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: اختصاص مبلغ بیشتر برای پرداخت قسط مسکن و زودتر تمام کردن آن به‌طور کلی توصیه بدی نیست، اما اگر پول کافی برای دیگر مخارج مهم زندگی و به‌خصوص پرداخت بیمه بازنشستگی شما باقی نمی‌گذارد، این توصیه کاربردی ندارد.

توصیه 3: ارزش سهام کاهش پیدا کرده، پس بهترین زمان برای خرید آن است

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: منطق این توصیه آن است که وقتی بازار سهام تنزل می‌کند، خرید هر چه بیشتر سهام با قیمت پایین باعث می‌شود وقتی ارزش آن بار دیگر و ناگهان بالا رفت، سود کنید.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: خرید سهام وقتی ارزش آن پایین است ممکن است در آینده به شما سود برساند، اما توصیه مالی منطقی‌تر این است که همان میزان پول را هر ماه طبق یک روند ثابت وارد بازار کنید. در این صورت، کل نوسانات بازار شامل حال شما می‌شود که به این روش «متوسط هزینه دلاری» گفته می‌شود. اگر فقط در شرایط باثبات سهام زیاد بخرید، در بلندمدت آسیب می‌بینید.

توصیه 4:تا جایی که ممکن است از کارت‌های اعتباری دوری کنید

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: درست است که کارت‌خوان‌ها روند خرید را بسیار آسان کرده‌اند. اما این روش برای همه مناسب نیست.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: اگر ذاتا فرد مقتصدی هستید و به‌خوبی می‌توانید بودجه خود را مدیریت کنید، استفاده از کارت اعتباری می‌تواند اقدام درستی باشد و حتی سابقه مالی خوبی برای شما ثبت کند، اما در غیر این صورت، بهتر است استفاده از این کارت‌ها را به حداقل برسانید.

توصیه 5: خرید سهام X برد است

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: معروف است که با سرمایه‌گذاری روی سهام فلان شرکت که این روزها صحبت از آن داغ شده، به سرعت می‌توانید به پول برسید.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: اگر خرید سهامی برای شما سود دارد، باید تنها بخش کوچکی از پورتفوی خود را به خرید آن اختصاص دهید. در غیر این صورت، بهترین راه برای ایجاد یک پورتفوی سالم، متنوع‌‌سازی است.

توصیه 6: خرید خانه همیشه یک سرمایه‌گذاری خوب است

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: قدیمی‌ها همواره معتقدند داشتن ملک روش خوبی برای متنوع‌سازی پورتفوی اموالتان است و بازار مسکن از گذشته در بلندمدت رشد داشته است.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: این روزها، اگر ۵۰ درصد پول یک خانه را به‌صورت نقد نداشته باشید، خرید خانه به هیچ وجه سرمایه‌گذاری خوبی محسوب نمی‌شود. اگر چنین پولی نداشته باشید، با بدهی زیادی برای پرداخت اقساط خانه مواجه می‌شوید. به‌علاوه، هزینه‌های جانبی خرید ملک مانند پرداخت عوارض و مالیات و تعمیرات و... را خواهید داشت. خرید مسکن تصمیم بسیار بزرگی است و قبل از هر اقدامی، ارزش آن را دارد که همه گزینه‌های موجود را بررسی کنید.

توصیه 7: بدهی «خوب» و بدهی «بد» وجود دارد

چرا چنین توصیه‌ای می‌شود: وقتی به خودمان می‌گوییم برخی چیزها مثل وام دانشجویی بدهی «خوب» محسوب می‌شوند، فقط باعث می‌شود حس خوبی نسبت به بدهی‌هایمان داشته باشیم. بدهی‌هایی که برای اهداف بلندمدت شغلی داریم و ممکن است در آینده به درآمدزایی بیشتر ما کمک کنند، همیشه بدهی «خوب» تلقی می‌شوند.

چه زمانی باید این توصیه را نادیده بگیرید: بهتر است صادق باشیم. در واقع چیزی به نام بدهی «خوب» وجود ندارد. بدهکار بودن، به‌خصوص اگر با پرداخت بهره همراه باشد، هیچ گاه چیز خوبی نیست. درست است، گاهی بدهی‌هایی مثل وام دانشجویی ناگزیر هستند، اما این باعث نمی‌شود ماهیت آن خوب باشد. هیچ گاه تصور نکنید گرفتن وام همیشه می‌تواند ایده خوبی باشد. قبل از آنکه زیر بار هر گونه بدهی بروید، به‌خوبی در مورد آن تحقیق کنید و دریابید آیا ارزش دارد مدت‌ها بدهکار باشید؟