مهدوی‌‌کیا: کاش ایران نمی‌ باخت

مرتضی رضایی- اصلا احساس خوبی ندارد. می‌‌گوید از اینکه مقابل تیم ملی ایران بازی کرده ناراحت است. البته مهدی مهدوی‌‌کیا تمام تلاش خودش را کرد تا مسوولان هامبورگ را متقاعد کند که برای ایران بازی کند، اما چون بازی دو تیم در تقویم فیفا گنجانده نشده بود او مجبور شد تا در ترکیب هامبورگ و مقابل تیم ملی کشورش به میدان برود. مهدی مهدوی‌کیا در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «دنیای اقتصاد» درباره این بازی، باخت ایران و اینکه چقدر ناراحت است حرف زد. به نظر احساس خوبی ندارید؟

طبیعی است. دوشنبه مقابل تیمی بازی کردم که تمام وجودم از آن است و واقعا شرایط سختی بود. حس می‌کردم پاهایم بی‌حس شده بود. اصلا توانایی ضربه زدن به توپ را نداشتم. نمی‌‌دانم ولی حسی که همیشه برای فوتبال بازی کردن دارم را از دست داده بودم. واقعا آرزو می‌کنم که هیچ بازیکنی مقابل تیم ملی کشورش قرار نگیرد.

قبل از بازی تلاش زیادی کردید تا برای ایران بازی کنید؟

تلاش کردم، اما نشد. بازی ایران - هامبورگ جزو بازی‌های رسمی فیفا به حساب نمی‌آید و چون تاریخ این بازی در تقویم فیفا ثبت نشده بود مربیان اجازه حضورم در ترکیب تیم ایران را ندادند، البته شرایط را درک می‌‌کنم. هامبورگ تیمی حرفه‌ای است و به هیچ وجه احساسات در چارت تیمی‌اش نقش ندارد.

شما در ترکیب تیمی بازی کردید که تیم‌ملی ایران را شکست داد؟

همین مساله عذابم می‌داد. شاید خیلی‌ها بگویند که مهدوی‌کیا دارد خودشیرینی می‌کند! اما اصلا این‌طور نیست. من ایرانی هستم و همیشه دوست دارم تیم‌ملی کشورم سربلند باشد. حتی اگر بازی مساوی هم تمام می‌شد لذت‌بخش بود. البته حالا دیگر کاری از دست کسی برنمی‌آید و بازی تمام شده است. اما کاش ایران نمی‌باخت.

بعد از بازی واکنش دوستانت در هامبورگ چه بود؟

خب بعضی از دوستان نزدیکم مثل یارولیم واقعا درکم کردند. شاید شما تا در شرایطش قرار نگیرید نمی‌توانید درک کنید که چقدر حس بدی است. دوست ندارم دوباره مقابل تیم ایران بازی کنم.

بازیکنان ایران چه‌طور؟

نه. صحبت خاص ی رد و بدل نشد. احوالپرسی معمولی و بعد از بازی هم گفت‌وگوی دوستانه.

بین دو نیمه تعویض شدید. خودتان خواسته بودید یا اینکه...؟

نه. بازی تدارکاتی بود. مربی داشت تیمش را برای نیم‌فصل دوم محک می‌زد. با این شرایط باید به ذخیره‌ها هم بازی می‌رسید.

البته خیلی خوب شد که تعویض شدم. نفس راحتی کشیدم. اصلا نمی‌توانستم شرایط را تحمل کنم. حس عجیبی داشتم.

وقتی هواداران در ورزشگاه بازیکنان را تشویق می‌کردند و ایران ایران می‌گفتند تمرکزم را از دست می‌دادم. به همین دلیل می‌گویم که خوب شد تعویض شدم. اگر تا آخر بازی می‌کردم معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد. (با خنده)

بازیکنان ایران چه طور بودند؟

ببینید. اظهارنظر کردن، در شرایطی که مربیان تیم‌ملی مشغول محک زدن بازیکنان برای رسیدن به ترکیبی ایده‌آل هستند، اصلا درست نیست. همه دیدیم که تیم ایران در این بازی هماهنگی لازم را نداشت، اما این دلیل نمی‌شود که آنها بد بازی کردند. در ضمن بیشتر بازیکنان اصلی تیم نبودند و قضاوت اصلا درست نیست. فکر می‌کنم تیم قلعه‌نویی به مرور زمان جایگاه خودش را پیدا می‌کند. در ضمن در نظرم این اولین باخت تیم‌ملی با قلعه‌نویی بود. مطمئن باشید تا قبل از شروع مسابقات رسمی تیم‌ملی همه‌چیز به شرایط متعادل می‌رسد.

البته در نیمه دوم شرایط کمی تغییر کرد. بچه‌ها فقط دقت نمی‌کردند؟

همین‌طور است. آنها چند موقعیت مناسب گلزنی داشتند. حتی دوبار توپ را به تیر دروازه هامبورگ کوبیدند. با این تفاسیر شانس خوبی نداشتند.

به نظر شما در تیم ایران چه کسانی خوب بازی کردند؟

من در حدی نیستم که بخواهم بهترین بازیکن را انتخاب کنم. اما فکر می‌کنم کاظمیان و خطیبی بیشتر تلاش می‌کردند.

قبول داری که هامبورگ هم شرایط همیشگی‌اش را نداشت؟

ما چند هفته است که شرایط مناسب را نداریم و نتیجه‌های خوب نمی‌گیریم. امیدوارم بعد از نیم‌فصل همه‌چیز متعادل شود.

جریان انتقال کریمی به الاهلی را شنیده‌اید. به نظر جنبه خوبی ندارد که او از بایرن‌مونیخ به الاهلی برود.

علی بازیکن کوچکی نیست. او خودش راه و چاه را می‌شناسد. مطمئن باشید اگر تصمیم گرفته که به الاهلی برود بهترین انتخاب را کرده. به هر حال هر بازیکنی متناسب با شرایطی که دارد تصمیم می‌گیرد.

چند وقت پیش یکی از روزنامه‌های ایرانی خبر بازگشت مهدوی‌کیا به لیگ برتر ایران را روی جلد آورده بود؟

هنوز تصمیم خاصی در این مورد نگرفته‌ام. اما مطمئن باشید هر وقت که به ایران بیایم یک فصل در پرسپولیس بازی می‌کنم و از فوتبال خداحافظی می‌کنم. البته فکر نمی‌کنم مدت زیادی طول بکشد. دوست دارم همیشه در ذهن مردم باقی بمانم. به همین دلیل در شرایط حرفه‌ای از فوتبال خداحافظی می‌کنم.