هاشمی: برای رشد ورزش دولت باید وارد عرصه شود

باید از مدیران باشگاه‌های خصوصی برای حضورشان در ورزش حمایت شود

ایرنا - سرمربی تیم بسکتبال مهرام تهران، با تاکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در توسعه ورزش کشور گفت: شرایط لازم برای حضور کامل بخش خصوصی در ورزش فراهم نیست و برای ادامه حیات و رشد ورزش، دولت باید وارد عرصه شود و تیمداری کند.

مصطفی‌هاشمی گفت:‌ بخش خصوصی برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز به توجیه اقتصادی دارد و تا زمانی که فضای لازم برای گسترش این بخش فراهم نشود و همچنین اگر دولت سطح حضورش را در این عرصه کاهش دهد ورزش در یک سیر قهقرایی قرار گرفته و کاملا نابود خواهد شد. دولت برای حضور گسترده‌تر بخش خصوصی باید با دادن امتیازات ویژه‌ای از جمله بخشودگی‌های مالیاتی و تسهیلات مناسب از این بخش حمایت کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت آنان فراهم کند. وی درخصوص بسکتبال نیز توجه به تیم‌های پایه را از عوامل رشد این رشته ورزشی عنوان کرد و گفت: ایران کشوری با پتانسیل‌های بالا و جمعیت جوان است و با استفاده از مربیان برتر و طراز اول کشور رشد کنونی بسکتبال تضمین خواهد شد، ضمن آنکه پشتوانه بسیار خوبی برای تیم ملی خواهیم داشت.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰ مربی بسیار توانمند در کشور حضور دارند و فدراسیون می‌تواند با فراهم کردن امکان آموزشی، تعدادی از این مربیان را برای شرکت در دوره‌های آموزشی برون‌مرزی اعزام کرده یا زمینه‌های حضور آنان را در تیم‌های مطرح خارجی فراهم کند تا از این طریق به ارتقای سطح بین‌المللی این مربیان کمک شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: ‌باشگاه‌های ورزشی باید بخشی از هزینه‌های خود را برای آموزش در سطح پایه صرف کنند و در واقع پرداختن به این امر می‌تواند یکی از شرایط اصلی ادامه فعالیت باشگاه‌ها محسوب شود. سرمربی تیم بسکتبال مهرام تهران، بسکتبال را یک زنجیره به هم پیوسته دانست که باید تمام حلقه‌ها به شکل همزمان و همسطح رشد کنند. به گفته هاشمی باید تمامی بخش‌ها از جمله داوری، مربیگری و حتی امکانات حرفه‌ای همزمان مورد توجه قرار گیرد که این نوع حرکت در نهایت، توسعه همه‌جانبه بسکتبال را در پی خواهد داشت.

وی مربیان بسکتبال ایران را از برترین مربیان بسکتبال در سطح آسیا عنوان کرد و گفت: این مربیان توان مربیگری در خارج از کشور و حتی لیگ‌های اروپایی را دارند اما برای توسعه بسکتبال، ارتقای سطح مربیگری نیز ضروری است. هاشمی لیگ فعلی ایران را لیگی پویا خواند و تصریح کرد: رشد بسکتبال طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده، اما سطح کنونی نباید هدف اصلی بسکتبال ایران تصور شود بلکه باید به افق‌های بالاتری توجه داشت.

سرمربی تیم بسکتبال مهرام، الگوبرداری از یکی از کشورهای پیشرو در بسکتبال را ضروری عنوان کرد، اما یادآور شد که الگوی انتخابی باید متناسب با پتانسیل‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور باشد و آنگاه برای کارآمد شدن این الگو، مدل‌سازی کرد. مربی تیم مهرام در بخش دیگری از سخنان خود به آماده بودن تیم‌ها اشاره کرد و افزود:‌ انجام بیش از ۷۰ بازی باشگاهی می‌تواند تیم‌ها را نزدیک به ۹ ماه از سال درگیر کرده و علاوه‌بر افزایش آمادگی و تجربه بازیکنان، ‌تقویت روحیه آنان را نیز در پی خواهد داشت. این مربی اضافه کرد: برگزاری تورنمنت‌های چندجانبه از سوی باشگاه‌ها و امکان حضور تیم‌های باشگاهی در مسابقات بین‌المللی موجب می‌شود تا به جای داشتن ۱۲ بازیکن ملی‌پوش، بیش از ۸۰ بازیکن آماده در سطح ملی داشته باشیم. باید امکان حضور تیم‌های باشگاهی در مسابقات بین‌المللی و برون‌مرزی نیز فراهم شود تا بازیکنان در کوران دیدارهای پرفشار به آمادگی روحی و روانی مناسبی دست یابند. ‌هاشمی اضافه کرد: در کنار مهرام ماندم زیرا مایلم با این تیم به افتخار قهرمانی آسیا دست یابم و مطمئن هستیم فدراسیون نیز از هیچ کمکی به نمایندگان بسکتبال ایران در باشگاه‌های غرب آسیا کوتاهی نخواهد کرد. ‌هاشمی با تقدیر از مدیریت باشگاه مهرام گفت: باید از مدیران باشگاه‌های خصوصی برای حضورشان در ورزش حمایت شود زیرا با توجه به شرایط موجود کشور با کمترین سوددهی و تنها به دلیل داشتن علایق ورزشی در این عرصه فعالیت می‌کنند. وی به توانمندی فدراسیون بسکتبال در رشد این رشته ورزشی اشاره کرد و گفت:‌ مدیریت قوی «محمود مشحون» ریاست فدراسیون طی سال‌های اخیر کمک زیادی به ارتقای بسکتبال کشور داشته زیرا وی بسکتبال را به خوبی می‌شناسد و درک درستی از آن دارد.