از رنجی که استقلال می‌برد!

شکست تلخ و ناباورانه استقلال برابر ذوب‌آهن که با چاشنی خشم و عصبانیت هواداران هم همراه بود، در نهایت موجب معرفی سرمربی جدید تیم شد؛ پیتسو موسیمانه، مربی ۶۰ ساله اهل آفریقای جنوبی. برای این مربی در استقلال آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم او بتواند تیم بزرگ پایتخت را از این وضعیت بغرنج برهاند. با این حال صادقانه باید گفت استقلال مشکلات بیشتری هم دارد. بدون تعارف یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای این تیم، فعالیت شماری از پیشکسوتان تیم است که نه‌تنها تا کنون نفعی به حال باشگاه نداشته، بلکه اغلب به زیان آبی‌ها هم تمام شده است؛ از آن مدافع نه چندان مطرح سال‌های دور که روزی سه نوبت با رسانه‌ها حرف می‌زند و همه ارکان کشور را در حال خیانت به استقلال توصیف می‌کند تا اسطوره نامداری که فصل گذشته، شب قبل از حساس‌ترین بازی‌های تیم استقلال تصاویر قهرمانی‌اش با خود را بازنشر کرد. پرسش اینجاست که آیا تا کنون فایده‌ای از این قبیل تحرکات نصیب استقلال شده است؟

شاید برای ملموس‌تر کردن فضا، بد نباشد اوضاع استقلال را از این حیث، با دیگر قطب سنتی فوتبال ایران مقایسه کنیم؛ پرسپولیس. اغلب پیشکسوتان سرشناس باشگاه رقیب، سال‌هاست که سرشان به کار خودشان گرم است. آنها به ندرت در مورد پرسپولیس مصاحبه می‌کنند و اگر هم جایی لازم باشد چیزی بگویند، موضعی غیر از حمایت کلی ندارند؛ از علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا گرفته تا کریم باقری که خودش اغلب جزئی از همین تیم بوده است، اما در دوران ۱۴ ماهه غیبت و خانه‌نشینی‌اش هم هرگز علیه اهالی پرسپولیس جبهه نگرفت و حرف ملتهبی به زبان نیاورد. از این مثال‌ها در آن اردوگاه باز هم وجود دارد؛ مجتبی محرمی، محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، ناصر محمدخانی، حسین کلانی، احمدرضا عابدزاده، رضا شاهرودی و خیلی‌های دیگر که بردن اسم‌شان از حوصله این مطلب خارج است.

البته که موفقیت‌های پیاپی پرسپولیس، فرصت غرولند را از خیلی از پیشکسوتان گرفته و نیز همچنان تک و توک چهره‌هایی هستند که مشغول اظهارنظرهای آنچنانی باشند، اما حقیقت آن است که کلیت فضا بین پیشکسوتان پرسپولیس، به سمت حفظ آرامش تیم است؛ آنچه متاسفانه در استقلال کمتر شاهدش هستیم. اصلا بهانه تنظیم این مطلب، موضع‌گیری دو پیشکسوت شناخته‌شده آبی‌ها علیه موسیمانه بوده است؛ مربی آفریقایی پرافتخاری که هنوز پایش به ایران نرسیده، به جرم موقعیت جغرافیایی که از آن برخاسته زیر سوال می‌رود و آقایان می‌گویند یک مربی اهل آفریقا نمی‌تواند به استقلال کمک کند. لااقل اجازه بدهید او وارد شود، یک هفته تیم را تمرین بدهد، بعد قضاوت کنید. محض رضای خدا تیم را آرام بگذارید.


  شمشیرهای عریان

  هنوز پای موسیمانه به تهران نرسیده، چند پیشکسوت استقلال علیه او مصاحبه کرده‌اند. علی جباری، ستاره سال‌های دور استقلال در مورد سرمربی آفریقایی جدید استقلال گفته: «موسیمانه را نمی‌شناسم. مگر آفریقا تاکنون در دنیا مربی داشته است؟ من که چیزی نشنیده‌ام. در قهوه‌خانه نشستند و با او قرارداد بستند. هر کسی را که آوردند متاسفانه بیکار بوده است.» حسن روشن، دیگر پیشکسوت استقلال هم مواضع مشابهی داشته: «فوتبال آفریقای جنوبی چه جایگاهی در دنیا دارد که ما از این کشور برای استقلال مربی آوردیم؟ بعد از مدتی کوتاه این مربی هم از کنار استقلال معروف می‌شود و به تیم دیگری می‌رود.» این در حالی است که در کارنامه موسیمانه، چندین عنوان قهرمانی حتی در لیگ قهرمانان قاره به چشم می‌خورد.