تکرار چوپان

چوپان که قهرمان سال ۲۰۲۲ مسترالمپیا به حساب می‌آید، سال گذشته این عنوان را به درک لانسفورد واگذار کرد. تصور می‌شد امسال هم رقابت بین این دو باشد و البته بدن‌ساز ایرانی بتواند عنوانش را پس بگیرد، اما با روی استیج آمدن سامسون داوودا ملقب به شیر نیجریه‌ای، مسابقه به شکل دیگری پیش رفت. کارشناسان از آمادگی بدنی سامسون که در سال‌های اخیر بارها مقابل هادی چوپان شکست خورده، شگفت‌زده شده بودند و او را جزو مدعیان قهرمانی امسال معرفی کردند.

بعد از ساعت‌ها انتظار و در حالی که اعلام نتایج هم بسیار طولانی شده بود، بالاخره ۱۰ ورزشکار برتر دسته اوپن روی استیج آمدند. سورپرایز بزرگ از سوی مسوولان مسترالمپیا اعلام شد که جایزه نفر اول امسال به ۶۰۰ هزار دلار و جایزه نفر دوم به ۲۵۰ هزار دلار افزایش پیدا کرده؛ در حالی که سال قبل جایزه قهرمان ۴۰۰ هزار دلار بود. اندرو جک که به گفته خیلی از کارشناسان می‌توانست شگفتی‌ساز امسال باشد، در جایگاه پنجم قرار گرفت و مارتین فیت واتر هم چهارم شد. با اعلام نام درک لانسفورد به عنوان نفر سوم خیلی‌ها تصور کردند کار برای قهرمانی هادی چوپان تمام شده چون قهرمان سال قبل این رویداد در رده سوم قرار گرفته است. اما در کمال شگفتی مجری مشهور مسترالمپیا بار دیگر ایرانی‌ها و هادی چوپان را شوکه کرد و این‌بار سامسون داوودا نیجریه‌ای را به عنوان قهرمان مسترالمپیا و هادی چوپان را به عنوان نایب قهرمان معرفی کرد. البته که رفتار چوپان مثل سال قبل نبود و او این‌بار به جای ترک سالن، حریفش را در آغوش گرفت و قهرمانی را به داوودا تبریک گفت. بدین‌ترتیب سامسون داوودا برای نخستین‌بار قهرمان مسترالمپیا شد و دستش به ساندو رسید و هادی چوپان برای دومین سال متوالی بعد از قهرمانی‌اش، به عنوان دومی دست یافت و جایزه ۲۵۰ هزار دلاری را از آن خود کرد.

شاید نفرین از دست رفتن قهرمانی او را تهدید کند، چرا که در تاریخ مستر المپیا، تنها سه بدن‌ساز موفق شده‌اند پس از مدتی ناکامی، دوباره عنوان قهرمانی را به دست آورند. آرنولد شوارتزنگر پس از آخرین قهرمانی در سال ۱۹۷۵، یک بار دیگر در سال ۱۹۸۰ به اوج بازگشت. سال بعد همین داستان برای کلمبو تکرار شد و او پنج سال پس از قهرمانی قبلی خود در سال ۱۹۷۶، عنوان قهرمانی را پس گرفت. اما تنها بدن‌سازی که پس از از‌دست‌دادن المپیا بلافاصله آن را به دست آورده، جی کاتلر است که پس از دو قهرمانی پیاپی ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، در سال ۲۰۰۸ این عنوان را به دکستر جکسون واگذار کرد، اما دوباره در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میراث خود را جاودانه کرد. قطعا چوپان تمام تلاشش را برای قهرمانی انجام داد، اما جایگاهی که او اکنون در دنیای پرورش اندام به دست آورده، چیزی نیست که به راحتی پاک شود. بالاتر از هر فیگور و کات عضله‌، این ستاره شیرازی الگوی رسیدن به هدف است؛ در همه زمینه‌ها.