اسکن تیم ملی!

طی سال‌های اخیر، همیشه بحث میانگین سنی بالای تیم ملی ایران به عنوان یک انتقاد جدی مطرح بوده است. بعد از جام ملت‌های آسیا و در فهرست‌های اخیر، تلاش زیادی شده تا این معدل پایین بیاید. نتیجه آنکه میانگین سنی تیم ملی در اردوی فعلی، دقیقا ۲۸ سال است. طبیعتا قابل دفاع نیست، اما از وضعیتی که در قطر داشتیم بهتر به نظر می‌رسد.

شجاع خلیل‌زاده با ۳۵ سال، مسن‌ترین بازیکن تیم ملی به شمار می‌رود. پس از او علیرضا بیرانوند، حسین حسینی و مهدی طارمی با ۳۲ سال در رتبه بعدی قرار دارند. جوان‌ترین بازیکنان تیم ملی هم عبارتند از محمد‌امین حزباوی، محمد‌جواد حسین‌نژاد و محمد‌مهدی زارع که هر سه ۲۱ سال دارند.

شاید تنها اسم کمتر شناخته شده این فهرست، محمد‌مهدی زارع باشد که مدافع گل‌گهر سیرجان است. جوانان دیگری هم هستند که این اواخر زیاد به اردوها دعوت شده‌اند و اهالی فوتبال با آنها آشنایی دارند؛ مثل آریا یوسفی و محمد قربانی که در روسیه برای اورنبورگ توپ می‌زند.

محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع میانی اصلی تیم ملی، این اردو را به دلیل مصدومیت از دست داده که این موضوع خبر خوبی برای امیر قلعه‌نویی نیست.

همان‌طور که می‌بینید، اثری از اسم احمد نوراللهی هم در فهرست به چشم نمی‌خورد. او هافبک مغضوب امیر قلعه‌نویی است. سرمربی تیم ملی اخیرا به ماه‌ها سکوتش در مورد نوراللهی پایان داد و گفت این بازیکن در صورت عذرخواهی می‌تواند به اردو برگردد، اما نوراللهی هیچ واکنشی به مصاحبه امیر نداشت. هافبک میانی الوحده که در بهترین فرم فنی به سر می‌برد، جام ملت‌های آسیا را از دست داد و به نظر می‌رسد زیاد برایش مهم نیست که در جام‌جهانی بعدی هم نباشد!

ترانسفرمارکت می‌گوید ارزش کلی تیم ملی ایران (شامل این ۲۷ نفر) ۴۷ میلیون یورو است. اگر قرار باشد با دو رقیب بعدی ایران مقایسه کنیم، باید بگوییم تیم ملی ازبکستان ۳۵ و تیم ملی قطر ۲۰ میلیون یورو برچسب خورده‌اند.

ارزشمندترین بازیکن ایران در این فهرست، مهدی طارمی است که ۱۰ میلیون یورو می‌ارزد. سردار آزمون و مهدی قائدی نیز با ۸ و ۴ میلیون یورو ارزش در رده‌های بعدی قرار دارند. ارزان‌ترین بازیکنان تیم ملی هم محمدمهدی زارع و شجاع خلیل‌زاده هستند که ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار یورو می‌ارزند. اگر از قیمت شجاع تعجب کرده‌اید، باید یادآوری کنیم که برای ترانسفرمارکت، سن و سال بازیکنان بسیار مهم است و با افزایش سن، ارزش آنها به شکل محسوسی پایین می‌آید. به‌طور کلی اما افت ارزش بازیکنان ایرانی در مارکت واقعا نگران‌کننده است. زمانی نه چندان دور، مهدی طارمی و سردار آزمون را با قیمت بالاتر از ۲۰ میلیون یورو داشتیم.

تیم ملی ایران در دو بازی ابتدایی‌اش در این مرحله با یک گل از سد قرقیزستان و امارات گذشته و به خاطر تفاضل گل کمتر، بعد از ازبکستان ۶ امتیازی در رده دوم قرار دارد. امارات با ۳ امتیاز، کره‌شمالی و قطر با یک امتیاز و قرقیزستان هم بدون امتیاز، تیم‌های بعدی گروهی هستند که دو تیم اولش به‌طور مستقیم راهی جام‌جهانی می‌شوند.