سایه یک مربی!

پرسپولیس که هفته گذشته با وجود ارائه نمایشی سزاوارانه برابر الاهلی عربستان شکست خورده بود، در بازگشت به لیگ، با دو گل محمدحسین کنعانی‌زادگان‌(از روی نقطه پنالتی) و علی علیپور، آلومینیوم اراک را از پیش‌رو برداشت. شاید مهم‌ترین خروجی این بازی، تثبیت بیش از پیش این نکته بود که خوان کارلوس گاریدو، سرمربی اسپانیایی سرخ‌ها در حال پیاده کردن تفکراتش در تیم است و رد پای او هر هفته بیشتر از قبل در عملکرد قرمزها به چشم می‌خورد.

کاملا طبیعی است که کارلوس گاریدو به عنوان یک مربی تازه‌وارد به تدریج از تیمش شناخت کسب می‌کند و هر هفته جلوتر می‌رود. بازیکنان غایب و جدید هم آرام آرام به تیم اضافه می‌شوند و دست سرمربی را بازتر می‌کنند. او در بازی با آلومینیوم برای نخستین بار به محمد خدابنده‌لو و امید عالیشاه در ترکیب اصلی بازی داد. کمی بعدتر مرتضی پورعلی‌ گنجی هم خواهد رسید و لوکاس ژوآئو، مهاجم آنگولایی تیم هم که در حضورهای کوتاه مدتش عملکرد خوبی داشته، به ترکیب اصلی می‌رسد. همه اینها یعنی پرسپولیس همچنان جای رشد دارد و گاریدو با تسلط روز‌افزون بر موجودی‌اش، می‌تواند تیم بهتری بسازد.

شاید هنوز برای قضاوت زود باشد، اما به نظر می‌رسد در پرسپولیس گاریدو صرف مالکیت توپ ارزش محسوب نمی‌شود و این تیم می‌تواند با میدان‌داری کمتر، خطرهای جدی روی دروازه رقبا بسازد. غیر از مسابقه با تراکتور که در شرایط خاصی برگزار شد، این ویژگی در سایر بازی‌های پرسپولیس کاملا به چشم ‌‌آمده است. این تیم برابر ذوب‌آهن چندین موقعیت گل را توسط علی علیپور و عیسی آل‌کثیر از دست داد، مقابل فولاد هم غیر از دو گل به ثمر رسیده، چندین فرصت دیگر توسط وحید امیری، میلاد محمدی، فرشاد احمدزاده و... هدر رفت، بازی با الاهلی را که همه یادشان است و البته در همین مصاف با آلومینیوم هم سرخ‌ها غیر از دو گل سالمی که زدند، دو گل مردود به ثمر رساندند، یک پنالتی‌شان در وی‌ای‌آر پس گرفته شد و بارها نیز توسط مسعود ریگی، علی علیپور و... تا مرز زدن گل‌های بیشتر جلو رفتند. وقتی این اتفاقات تکرار می‌شود، چنین موضوعی نمی‌تواند تصادفی باشد و احتمالا به مدل تاکتیکی کادرفنی باز می‌گردد.

برای موشکافی بیشتر در مسائل فنی همچنان وقت هست، اما دیگر نکته‌ای که در همین مدت کوتاه به چشم آمد، حواس جمع گاریدو در مورد مسائل جانبی و حاشیه‌ای است. او به چیزی اعتراض نمی‌کند و با وجود همه مشکلات، جو تیم را به هم نمی‌ریزد. با این حال روی ایده‌هایش پافشاری می‌کند. مثلا آن اوایل فشارهای زیادی وجود داشت که یاسین سلمانی را بازی بدهد، اما بردباری کرد تا زمانی که خودش برابر آلومینیوم تصمیم گرفت ۱۰ دقیقه این هافبک فانتزی را به میدان بفرستد. همچنین در پایان بازی با تیم اراکی ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد عیسی آل‌کثیر به دلایل نامعلوم به حالت قهر در حال حرکت به سمت رختکن است و نمی‌خواهد در جشن بازیکنان شرکت کند، اما گاریدو به سمت این بازیکن می‌رود و او را به جمع سایرین می‌افزاید. حالا می‌شود گفت ابتکار عمل در دست مرد اسپانیایی است.