نخبگان اسیر کج‌سلیقه‌ها!

چه اتفاقی افتاد؟

از مدت‌ها قبل اعلام شد ‌ای‌اف‌سی در نظر دارد شکل جدیدی از رقابت باشگاهی را به جای لیگ قهرمانان برپا کند تا تیم‌ها به صورت دوره‌ای با یکدیگر بازی کنند و تعداد بازی‌های جذاب بیشتر شود. بر این اساس ۱۲ تیم از منطقه شرق و ۱۲ تیم هم از غرب آسیا پس از قرعه‌کشی دور گروهی، برابر رقبای خود خواهند ایستاد. هر تیم ۸ مسابقه شامل ۴ دیدار خانگی و ۴ جدال خارج از خانه انجام می‌دهد و ۱۶ تیم برتر راهی مرحله حذفی می‌شوند. برخلاف فرمت قبلی لیگ قهرمانان، این‌بار از مرحله یک‌هشتم نهایی امکان رویارویی نمایندگان غرب و شرق وجود دارد و حتی برخلاف دور مقدماتی، تیم‌هایی از یک کشور هم شانس جدال مستقیم خواهند داشت. با این توضیحات و مشخص شدن سیدبندی تیم‌ها، روز گذشته قرعه‌کشی لیگ نخبگان پس از مراسم سطح دوی لیگ قهرمانان برگزار شد و نتیجه نشان می‌داد اصلا احتیاجی به بخت‌آزمایی نبود! برای مثال نمایندگان ایران یعنی استقلال و پرسپولیس برنامه کاملا یکسانی دارند و حتی طراحی بازی‌های خانگی و خارج از خانه‌شان هم مشترک است. اتفاقی که برای نمایندگان امارات هم به همین شکل رخ داده و سه نماینده سعودی هم همین موضوع را – با این تفاوت که میزبان و ‌میهمان بودنشان باهم متفاوت است – تجربه می‌کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا درحالی یک تورنمنت خلق‌الساعه را معرفی کرده که هنوز نمی‌دانیم دلیل سیدبندی تیم‌ها قبل از قرعه‌کشی چه بوده است!

آزادی2 copy
رونالدو هست، آزادی نیست!
ستاره پرتغالی در حالی برای دو بازی با سرخابی‌ها به تهران برمی‌گردد، که این بار نه‌تنها چمن خوب،  بلکه کلا ورزشگاه آزادی را نداریم.

چه اتفاقی می‌افتد؟

سرخابی‌های پایتخت در بازی‌های خانگی باید با پاختاکور ازبکستان، الشرطه عراق، النصر عربستان و الغرافه قطر پیکار کنند و در بازی‌های خارج از خانه هم برابر السد قطر، الهلال عربستان، الریان قطر و الاهلی عربستان بایستند. جدا از ‌سازو‌کاری که مشخصا افرادی بدون ضریب هوشی بالا برای مسابقاتی تحت عنوان لیگ نخبگان در نظر گرفته‌اند، رویارویی نمایندگان ایران با رقبای پرستاره می‌تواند جذاب باشد. یکی از آنها سفر دوباره کریستیانو رونالدو به ایران است. سال قبل فوق ستاره پرتغالی درحالی به تهران آمد که استادیوم آزادی درحال ترمیم بود و تصاویر منتشر شده از چمن آن مایه آبروریزی شد، اما نکته اینجاست رونالدو احتمالا امسال دو بار به تهران می‌آید درحالی که هنوز حتی خبری از همان استادیوم پیر و نیازمند تعمیر آزادی هم نیست و شاید مجبور شویم او را به شهر دیگری ببریم! روی کاغذ قرعه استقلال و پرسپولیس به گونه‌ای است که شاید بتوان به موفقیت در بازی‌های خانگی امیدوار بود و از طرفی فرمت لیگ‌گونه مسابقات، امکان خوش‌شانسی یا بد اقبالی در مسابقات تک حذفی را هم از بین می‌برد. استقلال و پرسپولیس حداقل دو میلیون دلار از این رقابت‌ها پاداش به جیب خواهند زد و در صورت صعود به یک‌هشتم نهایی ۲۰۰ هزار دلار، یک‌چهارم نهایی ۴۰۰ هزار دلار، نیمه نهایی ۶۰۰هزار دلار، نایب‌قهرمانی ۴ میلیون دلار و قهرمانی ۱۰ میلیون دلار عایدی خواهند داشت. باید امیدوار باشیم به درخشش نماینده‌های فوتبال ایران و کسب درآمد به شرط آنکه امکانات سخت‌افزاری‌مان، آبروی کشور را در سطح قاره نبرد!