بی‌خانمان‌ها!

تیم ملی در اصفهان؟

مسابقات انتخابی جام‌جهانی۲۰۲۶ از ماه آینده آغاز خواهد شد و تیم ملی ایران در نخستین دیدار خود باید روز ۱۵شهریور به مصاف قرقیزستان برود. حالا که ورزشگاه آزادی در دسترس نیست، مسابقه باید در استادیوم دیگری برگزار شود و آن‌طور که کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است، ورزشگاه نقش جهان اصفهان میزبان این دیدار است؛ هرچند شنیده می‌شود کادرفنی تیم ملی چندان موافق این موضوع نیست و علاقه‌ای ندارد لژیونرها بعد از حضور در تهران، یک سفر دیگر هم انجام بدهند. خب البته در اروپا برگزاری مسابقات تیم ملی در شهرهای مختلف یک کشور امری بسیار عادی و رایج به حساب می‌آید. حق همه مردمان یک کشور است که از تیم ملی‌شان میزبانی کنند، اما اولا این اتفاق باید بر اساس فلسفه خودش و با اختیار کامل رخ بدهد، نه از سر جبر و بی‌ورزشگاه ماندن پایتخت. نکته دوم هم اینکه فاصله‌ها در اروپا کمتر است و شاید برگزاری مسابقات در شهرهای مختلف آسان‌تر از ایران باشد. به هر حال اما اگر آزادی آماده نشود، چاره دیگری باقی نمی‌ماند.

استقلال در مشهد؟

ناآمادگی آزادی اما به‌طور همزمان پرسپولیس و استقلال را هم به دردسر انداخته است. گفته می‌شود آنها حداقل ۴بازی ابتدایی فصل جدید را باید در جای دیگری میزبان باشند و جالب توجه اینکه استقلال ورزشگاه امام رضا مشهد را به‌عنوان گزینه میزبانی خود پیشنهاد داده است. هنوز روشن نیست این پیشنهاد چقدر جدی باشد و با آن موافقت بشود یا نه، اما دیروز برخی رسانه‌ها از ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌های مشهد به‌عنوان یک مانع جدی در مسیر تحقق این هدف یاد کردند. به هر حال می‌دانیم که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، از الزامات برگزاری مسابقات لیگ است و این داستان می‌تواند برای استقلال دردسر درست کند. حتی اگر همه این موانع رفع شوند و با درخواست استقلال هم موافقت شود، آبی‌ها برای میزبانی از هر بازی خود باید هزار کیلومتر تا مشهد بروند و دوباره به تهران برگردند! جالب اینجاست که در مقطعی از فصل گذشته که احتمال نرسیدن آزادی به لیگ برتر مطرح شد، استقلال به دنبال میزبانی از رقبا در ورزشگاه المپیک کیش بود!

پرسپولیس در کجا؟

درباره باشگاه پرسپولیس هنوز از شهر دیگری غیر از تهران به‌عنوان میزبان احتمالی نام برده نشده، اما می‌دانیم که سرمربی سرخپوشان به‌شدت از بازی در ورزشگاه تختی ناخشنود است. خوان کارلوس گاریدو که در این مدت چهره‌ای سازگار از خودش نشان داده است و حتی به تغییر محل اردوی پرسپولیس از هلند به ترکیه هم اعتراض نکرد، فعلا فقط از احتمال بازی در تختی گلایه‌مند بوده و گفته پرسپولیس به‌عنوان یک تیم بزرگ باید در یک ورزشگاه بزرگ بازی کند.اعتراض‌ها مخصوصا از این جهت است که زمین چمن ورزشگاه تختی اصلا شرایط خوبی ندارد و برخی تصاویر نشان می‌دهد روی سکوهای آن درخت سبز شده! سرخپوشان هنوز اصرار دارند در آزادی بازی کنند؛ مخصوصا که گفته می‌شود شاید در شرایط اضطراری، بار دیگر این ورزشگاه برای بازی مورد استفاده قرار بگیرد.