بحران ابدی لباس

 روال کار معمولا این‌طوری است که در فاصله چند روز تا شروع مسابقات، رونمایی از لباس رسمی به عمل می‌آید و بعد کلی سر و صدا به پا می‌شود که این دیگر چیست و چرا این همه بد‌سلیقه طراحی شده و سایر داستان‌ها. بعد هم برخی منابع خبری تصاویری از طرح‌های پذیرفته نشده به انتشار می‌رسانند که تقریبا همه آنها زیباتر از طرح مصوب هستند و باز یک جنجال جدید به وجود می‌آید که چرا اینها قبول نشده‌اند.

10 copy

امسال هم عین همین اتفاق مو به مو تکرار شد؛ تنها فرقش شاید این بوده باشد که رونمایی از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک 2024 پاریس، با تاخیر طولانی و در آخرین روزها اتفاق افتاد، شاید چون خود دوستان نتیجه را بهتر از هر کس دیگری می‌دانستند! باز هم بدون اغراق باید گفت لباسی که این دوره برای ورزشکاران ایرانی طراحی شده، از هر دوره دیگری بحث‌برانگیزتر است. البته که زشتی و زیبایی می‌تواند بسیار نسبی باشد، اما چیزی که اعتراضات به لباس فعلی ورزشکاران ایرانی را بسیار تندتر کرد، «دم دستی» بودن آن است. این‌طور به نظر می‌رسد که یک نفر وارد فروشگاهی شده و نخستین لباسی را که به چشمش خورده، برای کل کاروان سفارش داده است! این لباس، همچنین به‌شدت شبیه پوشش رسمی کادر محترم و فداکار درمان است و همین مساله شوخی‌های بسیار زیادی را به دنبال آورده. شاید بتوان گفت در مراسم افتتاحیه اگر پرچم و پلاکارد ایران در دست ورزشکاران نبود، بخش زیادی از ناظران گمان می‌کردند کادر پزشکی مسابقات هم در رژه شرکت کرده است!

11 copy

مساله لباس از این جهت اهمیت دارد که یک سنجه بسیار ساده برای ارزیابی سلیقه و توانایی مسوولان ورزش کشور است. اینجا دیگر نه نیازی به زیرساخت‌های آنچنانی و مهارت و تکنولوژی خاص داریم و نه می‌توانیم مثل غالب اوقات توپ را در زمین تحریم‌ها بیندازیم. طراحی یک لباس زیبا، فقط نیاز به سلیقه مناسب و استفاده از مشورت صاحب‌نظران دارد. وقتی همین یک کار ساده را هم نمی‌توانیم انجام بدهیم و این همه حاشیه درست می‌شود، دیگر تکلیف‌مان در مورد مباحث اساسی ورزش روشن است. بعد از پایان مراسم افتتاحیه، مقایسه‌های زیادی بین لباس ورزشکاران ایرانی با همتایان خود در کشورهایی همچون فلسطین، مغولستان و... انجام شد که برای بسیاری از مخاطبان به معنای واقعی کلمه دردناک بود. این مطلب را نگه می‌داریم، چون مطمئنیم چهار سال دیگر هم بعد از افتتاحیه المپیک 2028 لس‌آنجلس به کارمان می‌آید!

13 copy

16 copy

17 copy

18 copy