معجزه در 200 روز!

تیم ملی گرجستان در گروه ششم جام ملت‌های اروپا دست به کار بزرگی زد و با دو گل پرتغال را شکست داد. اگرچه پیش از این صعود سلسائوی اروپا به مرحله بعدی مسابقات قطعی شده بود و این تیم بدون برخی نفرات اصلی‌اش پا به میدان گذاشت، اما به هر حال خود کریس رونالدو با آن انگیزه و اشتهای تمام نشدنی‌اش در زمین حضور داشت و سایر پرتغالی‌ها هم آن‌قدر توانایی داشتند که این‌طور برابر گرجستان وا ندهند. با این حال گرجی‌ها که برای نخستین بار در جام ملت‌های اروپا حضور می‌یافتند، در ادامه نمایش‌های سزاوارانه خود دست به کاری بزرگ زدند و با شکست پرتغال به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیدند. گرجستان با وجود شکست ناعادلانه ۳بریک در همان بازی اول برابر ترکیه نشان داده بود که چه تیم خوب و سختکوشی است. آنها در ادامه موفق شدند یک مساوی ارزشمند از چک بگیرند و سپس شاهکارشان را با برتری دو گله مقابل پرتغال تکمیل کردند. این تیم که یکشنبه در مرحله یک‌هشتم نهایی باید به مصاف اسپانیا، یکی از شانس‌های مسلم قهرمانی برود، تا همین جا هم همه اروپا را شیفته خودش کرده و قدر مسلم طعم خوش این حضور جانانه و موفقیت‌آمیز تا سال‌ها زیر زبان مردم گرجستان باقی خواهد ماند.

پیگیری مسابقات گرجستان اما از یک جهت دیگر هم برای برای فوتبال‌دوستان ایرانی جالب است؛ اینکه گئورگی گولسیانی، مدافع گرجی‌ها در لیگ ایران و برای پرسپولیس توپ می‌زند. او که از همین سال جاری میلادی به شکل غیرمنتظره به تیم ملی کشورش دعوت شده، در نهایت مسافر جام ملت‌های اروپا هم شد تا به نخستین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شود که در لیگ ایران شاغل است. گئورگی در چند دقیقه پایانی بازی با چک برای نخستین بار فرصت حضور در میدان را پیدا کرد و عجله‌اش برای حضور در زمین منجر به دریافت کارت زردی عجیب شد. خیلی‌ها سر آن ماجرا با گولسیانی شوخی کردند، اما این بازیکن در ترکیب اصلی تیمش برابر پرتغال قرار گرفت و نمایش درخشانی هم داشت؛ از جمله زمانی که با یک تکل بلند در مقابل دروازه خودی مانع از گلزنی رونالدو شد.

این روزهای درخشان و به یادماندنی برای گولسیانی اما تنها ۲۰۰ روز بعد از یکی از بدترین روزهای دوران حرفه‌ای او در حال رقم خوردن است. از مسابقه پرسپولیس و الدحیل در روز ۱۴ آذر سال گذشته حرف می‌زنیم که گولسیانی ابتدا یک پنالتی حیاتی را از دست داد و سپس با اشتباه در دوئل تک به تک با اولونگا زمینه‌ساز شکست تیمش شد. گولسیانی بعد از آن بازی تا مدت‌ها با عبارت طعنه‌آمیز «گرجستانی دوست‌داشتنی» از سوی رقبا دست انداخته می‌شد، اما او به خوبی خودش را احیا کرد، در لیگ برتر به کمک پرسپولیس آمد، حتی گل قهرمانی این تیم را برابر مس رفسنجان زد و حالا در بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی اروپا در پیراهن تیم ملی کشورش خوش می‌درخشد. بله، زندگی شاید همین باشد؛ جنگیدن و ناامید نشدن.