سورپرایز اروپایی

قیام خیرونا علیه بزرگان

در ۱۹ فصل اخیر لالیگا، به جز رئال مادرید و بارسلونا تنها دو مرتبه اتلتیکومادرید توانسته جام قهرمانی را بالای سر ببرد و روخی بلانکو همواره بابت این دستاورد تحسین می‌شود. بنابراین در چنین لیگ دو قطبی‌ای، عرض اندام تیم‌های دیگر تقریبا غیرممکن است و صدرنشینی خیرونا پس از گذشت ۱۷ هفته از فصل جاری، عظمت کار این تیم گمنام ایالت کاتالونیا را می‌رساند. تیمی که اکتبر سال گذشته یعنی تقریبا در همین مقطع زمانی، در رده هجدهم لالیگا قرار داشت، ولی روند پیشرفت خود را آغاز کرد. فصل را در رتبه دهم به پایان رساند و دوشنبه‌شب هم با برتری ۳ گله برابر آلاوس، به صدرنشینی غیرمنتظره‌اش در لیگ اسپانیا ادامه داد.

شگفتی‌ساز اسپانیایی در آلمان

با این حال تصور نکنید فقط شاگردان میگل سانچز سورپرایز این فصل بوده‌اند و از یک اسپانیایی دیگر یعنی ژابی آلونسو هم غافل نشوید. ژابی که اکتبر سال گذشته جانشین جراردو سیوانه در بایرلورکوزن شد، به شکل فوق‌العاده‌ای نخستین تجربه مهم دوران سرمربیگری‌‌اش را کلید زد و بی‌خیال صدر بوندس‌لیگا هم نیست. او فصل قبل درحالی لورکوزن را تحویل گرفت که این تیم در منطقه سقوط قرار داشت، اما فصل را در رتبه ششم به پایان رساند و حالا هم که با اختلاف ۴ امتیاز نسبت به قهرمان سنتی آلمان یعنی بایرن‌مونیخ به ماجراجویی‌اش ادامه می‌دهد. بوندس‌لیگای امسال یک غافلگیری دیگر هم دارد به اسم اشتوتگارت. تیمی که فصل گذشته را در رتبه شانزدهم به پایان رساند و با پلی‌آف در سطح اول ماندنی شد، این روزها با هدایت سباستین هونس در رده چهارم جدول قرار دارد و حتی بازی شب گذشته دورتموند هم برایش تهدید‌آمیز نبود، چرا که رتبه چهارمش تثبیت شده و به دنبال رسیدن به لایپزیش در هفته بعدی است.

معجزه امری

صحبت از موفقیت سرمربیان اسپانیایی شد و بی‌انصافی است اگر از اونای امری یاد نکنیم. درست در همین برهه از فصل قبل، آستون‌ویلا با هدایت استیون جرارد در رده شانزدهم لیگ برتر قرار داشت تا اینکه امری ترجیح داد تا ویارئال را رها کند و به لیگ برتر بازگردد. از آن زمان همه‌چیز در بیرمنگام دگرگون شد و این تیم روند بی‌نظیرش را آغاز کرد. از پارسال تاکنون، آستون‌ویلا ۸۱ امتیاز در لیگ برتر به دست آورده که در تاریخ این باشگاه بی‌سابقه بوده است. در مدت مشابه تنها منچسترسیتی بیشتر از این تیم امتیاز کسب کرده؛ مدافع عنوان قهرمانی که اکنون پایین‌تر از ویلا در رده چهارم لیگ برتر قرار دارد. سری هم به سری A بزنیم تا با ‌میهمان ناخوانده این فصل ایتالیایی‌ها نیز آشنا شویم. بولونیا، تیمی که با هدایت تیاگو موتا هافبک سابق اینتر و پی‌اس‌جی تبدیل به یکی از قدرت‌های کالچو شده، بالاتر از ناپولی و رم و لاتزیو در رده چهارم قرار گرفته و قطعا یکی از شانس‌های کسب سهمیه لیگ قهرمانان محسوب می‌شود. قطع به یقین ظهور همین پدیده‌هاست که باعث جذابیت رقابت در لیگ‌های معتبر اروپا شده است.

لورکوزن copy