فسادی  17برابر قیمت رونالدو!

یکی از پرتکرارترین مقایسه‌ها، سنجیدن این عدد با رقم قرارداد کریستیانو رونالدو در النصر است. باشگاه عربستانی با پرداخت سالانه ۲۰۰میلیون دلار به رونالدو، موفق شد یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان را به این کشور بکشاند و از او انواع و اقسام استفاده‌های فنی، تجاری و تبلیغاتی را ببرد. حالا اما روشن شده عدد پرداختی النصر به کریس، تقریبا یک‌هفدهم فسادی است که در شرکت واردات چای پیدا شده است! این یعنی با پولی که از جیب مردم در این فقره حیف و میل شد، می‌شد ۱۷ بار رونالدو را به ایران آورد و کاری کرد که در سفر به ریاض، هواداران عربستانی دنبال اتوبوس پرسپولیس بدوند!

این عددبازی اما نکات جالب‌تری هم دارد. ترانسفرمارکت می‌گوید ارزش کل بازیکنان حاضر در لیگ فرانسه در فصل جاری حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو است که تفاوت چندانی با رقم فساد کشف‌شده ندارد. داستان جذاب‌تر می‌شود اگر بدانید لیگ این فصل پرتغال کلا یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو می‌ارزد، یعنی تقریبا یک‌سوم فساد مکشوفه در شرکت واردات چای. به‌طور مشخص این رقم، ۱۸۷ برابر بیشتر از قیمت تعیین‌شده برای مهدی طارمی، مهاجم پورتو است. اگر قرار باشد با لیگ خودمان هم مقایسه کنیم، عدد فساد رخ داده ۲۴۰ برابر گران‌تر از ارزش کل پرسپولیس و ۲۸۰ برابر بیشتر از ارزش استقلال در فصل جاری است!

می‌دانیم کشوری که این همه مشکل اقتصادی دارد، میلیون‌ها نفر در آن زیر خط فقر به سر می‌برند و حتی در همین حوزه ورزش هم با مشکلات زیرساختی مهم‌تری مثل کمبود استادیوم و زمین چمن دست‌وپنجه نرم می‌کند، گرفتارتر از آن است که با چنین پول‌هایی شما بخواهید کریس رونالدو را ‌میهمان فوتبالش کنید. با این همه، این دست مقایسه‌ها فقط نشان می‌دهد عدد حیف و میل شده در سیستم مدیریتی کشور، چقدر بزرگ بوده و چطور می‌توانسته در خدمت لذت بردن مردم و بهبود برند کشورمان قرار بگیرد. حالا لازم نیست حتما دنبال کریس و اینیستا باشید، لااقل کاش بخشی از این پول صرف بازسازی چمن ورزشگاه آزادی می‌شد تا آن تصاویر اسفبار در خلال بازی پرسپولیس- النصر و دیدار نساجی- الهلال در رسانه‌های بین‌المللی منتشر نشود.