شیوه درست هزینه در فوتبال

  برنده‌ها

حضور غیرمنتظره ملوان در رتبه دوم جدول پس از سپری شدن ۱۱ هفته از لیگ برتر، یکی از مهم‌ترین اتفاقات امسال بوده است. هرچند هنوز راه زیادی تا انتهای فصل باقی مانده اما شاگردان مهدی تارتار در همین مدت نشان داده‌اند که تیم بسیار منسجمی هستند. جالب اینجاست که ملوان با ۵.۲ میلیون یورو، چهاردهمین تیم با ارزش در لیگ ۱۶ تیمی ایران است. یعنی با این عدد که در استانداردهای بین‌المللی دستمزد یک بازیکن درجه دو اروپایی محسوب می‌شود، در لیگ برتر ما می‌توان یک مدعی معرفی کرد! دیگر سورپرایز فصل هم شمس‌آذر قزوین بوده؛ تیمی که با ۳ امتیاز منفی لیگ برتر را شروع کرد و با نحوه یارگیری‌اش گزینه نخست بازگشت به لیگ یک بود، اما سعید دقیقی به قدری خوب عمل کرده که ارزش تیمش به ۶ میلیون یورو رسیده و رتبه دهم جدول را به خود اختصاص داده. این‌گونه است که یک سرمربی خوب، می‌تواند به تیمش بها بدهد.

  بازنده‌ها

بدون شک فولاد بازنده بزرگ این فصل لیگ برتر در اکثر پارامترها بوده است. تیمی که در نقل و انتقالات هزینه زیادی کرد و با وجود اخراج علیرضا منصوریان و استخدام یک سرمربی اسپانیایی، هنوز نتوانسته از انتهای جدول جدا شود. دیدن نماینده مدعی خوزستان در رتبه چهاردهم جدول نکته عجیبی است، اما آن‌قدر عملکرد این تیم بد بوده که با افتی محسوس، ارزش ترکیبش به ۶.۱میلیون یورو تقلیل یافته؛ یعنی حتی کمتر از نساجی.

دیگر بازنده این تغییرات قیمتی جدید را هم می‌توان تراکتور نامید. تیمی که ابتدای فصل کهکشانی بسته شد و همین حالا هم ۱۰.۸ میلیون یورو می‌ارزد، اما در شأن هزینه‌هایش نتیجه نگرفته است. تی‌تی‌ها اکنون در رتبه پنجم حضور دارند، اما در شرایطی که از گل‌گهر و پرسپولیس دو بازی کمتر انجام داده‌اند و از آسیا هم که خیلی زود حذف شدند تا صدای تماشاگرانشان هم دربیاید.