هم پول دارند، هم باشگاه

تاد بولی : ۱۰.۳ میلیارد دلار

مالک پرحاشیه باشگاه چلسی که نزدیک به دو سال از تملکش بر این باشگاه می‌گذرد، در این مدت بیش از یک میلیارد یورو برای تقویت ترکیب آبی‌ها هزینه کرده، اما هنوز نتیجه‌اش را نگرفته است. با این حال اگر فکر می‌کنید که بولی با این همه خرج حتما جزو پولدارهای جهان است در اشتباهید چون حداقل ۹ مالک باشگاه دیگر هستند که از وی سرمایه بیشتری دارند. تازه در نظر بگیرید که او تحت شراکت با شرکت کلیرلیک به باشگاه‌داری مشغول است و البته چلسی تنها باشگاه آنها نیست؛ استراسبورگ(فوتبال) لس‌آنجلس داجرز‌(بیسبال) لس‌آنجلس لیکرز و لس‌آنجلس اسپارک‌(بسکتبال) هم دیگر باشگاه‌های بولی آمریکایی و شرکایش هستند.

 

شاهد خان : ۱۲.۲ میلیارد دلار

مالک ۷۳ ساله و پاکستانی‌الاصل فولام هم چند سال پیش با ریخت و پاش در سطح نخست فوتبال انگلیس مطرح شد، اما پس از سقوط تیمش، تصمیم گرفت تا عاقلانه خرج کند و حالا هم اوضاع در لندن برایش خوب است. شاهد خان که به جز فولام، مالک باشگاه فوتبال آمریکایی جکسون ویل جگوارز هم هست در سال ۲۰۲۲ در فهرست ۴۰۰ پولدار آمریکا، رتبه ۹۴ را به خود اختصاص داده بود.

 

استن کروئنکه: ۱۴.۸ میلیارد دلار

آرسنال دو فصلی می‌شود که بار دیگر به جمع مدعیان لیگ برتر بازگشته، اما در طول یک دهه اخیر روزهای خوشی که هواداران این تیم تجربه کردند انگشت‌شمار بوده و یکی از دلایل آن، عدم تخصیص بودجه از سوی مالکان باشگاه بوده است. با این حال پس از اینکه کروئنکه اکثریت سهام را از آن خودش کرد، توپچی‌ها هم در بازار نقل و انتقالات ولخرج‌تر شدند. توجه کنید که این مالک ۷۶ ساله آمریکایی به جز آرسنال چند باشگاه دیگر هم دارد و کلا علاقه خاصی به تیمداری در او دیده می‌شود. کلورادو رپیدز (فوتبال)، لس‌آنجلس رمس (فوتبال آمریکایی)، دنور ناگتس‌(بسکتبال)، کلورادو آوالانچ (هاکی روی یخ)، کلورادو ماموت (لاکروس – ورزشی شبیه به چوگان بدون دخالت اسب) ال‌ای گلادیاتورز و ال‌ای گوریلاز (بازی‌های رایانه‌ای)‌.

 

جیم رتکلیف: ۲۰.۸ میلیارد دلار

نام رتکلیف در روزهای اخیر بابت خرید سهام باشگاه منچستریونایتد بار دیگر سر زبان‌ها افتاده و گویا برای در اختیار گرفتن ۲۵ درصد از سهام شیاطین سرخ هم به توافق رسیده است. این بیلیونر ۷۱ ساله انگلیسی همین حالا هم مالک باشگاه نیس فرانسه محسوب می‌شود، دوست دارد که در کشور خودش هم تیمداری کند. رتکلیف که بیزینس اصلی‌اش شرکت‌های نفتی است، از سال ۲۰۱۷ و با سرمایه‌گذاری در یک باشگاه سوئدی وارد فوتبال شد. در آغاز جنگ روسیه و اوکراین و فشار برای فروش باشگاه چلسی توسط رومن آبراموویچ، او هم تصمیم گرفت تا با ارائه پیشنهادی ۴.۲ میلیارد پوندی تیم لندنی را مال خود کند که البته در این پروژه بولی به موفقیت رسید و حالا رتکلیف برای من‌یونایتد خیز برداشته است.

 

مارک ماتشیتز: ۳۷.۸ میلیارد دلار

لایپزیش، سالزبورگ، نیویورک ردبولز، ردبول براگانتینو(همگی فوتبال)، ردبول ریسینگ و آلفا تائوری (موتو اسپورت) ردبول سالزبورگ (هاکی روی یخ) و ردبولز (بازی‌های رایانه‌ای). اینها باشگاه‌های تحت تملک میلیاردر اتریشی‌ای هستند که تنها ۳۱ سال سن دارد. او که سهامدار اصلی کمپانی نوشیدنی انرژی‌زای رد‌بول است، به درستی وارد ورزش شده و تمام باشگاه‌های فوق را تاسیس و به موفقیت رسانده است. هرچند بر سر مالکیت مشترک سالزبورگ اتریش و لایپزیش آلمان حواشی زیادی ایجاد شد، اما حالا همه درحال تحقیق درباره متد موفقیت ماتشیتز هستند تا اینکه چوب لای چرخش بگذارند.

 

شیخ منصور : ۳۰ میلیارد دلار

درباره شیخ متمول باشگاه منچسترسیتی که تاریخ آنها را تغییر داد تقریبا همه مطلع هستند. مالک ۵۲ ساله من‌سیتی تمام سرمایه‌اش در باشگاه‌داری را معطوف به فوتبال کرده و به جز این تیم، تمام سهام باشگاه ملبورن‌سیتی، ۸۰ درصد سهام نیویورک‌سیتی، ۲۰ درصد از سهام یوکوهاما مارینوس، ۱۰۰ درصد سهام بمبئی سیتی، ۱۰۰ درصد از سهام اتلتیکو ترکوئه و ۴۴ درصد از سهام خیرونا را هم در اختیار دارد. منصور، برادر رئیس‌جمهور فعلی امارات و داماد حاکم دبی محسوب می‌شود و البته ریاست بانک مرکزی امارات متحده عربی را هم برعهده دارد. پس ۳۰میلیارد سرمایه او عجیب به نظر نمی‌رسد!

 

محمد‌بن‌سلمان : ۷۰۰ میلیارد دلار

رسیدیم به غول مرحله آخر و تفاوت اعجاب‌انگیز او با دیگر میلیونرهای صاحب باشگاه. البته که سرمایه فوق تحت لوای صندوق سلطنتی عربستان مطرح می‌شود، اما ریاست و اداره این صندوق با بن سلمان است و همه از علاقه او به فوتبال با خبر هستند. پس از خرید کل سهام باشگاه نیوکاسل و بازگرداندن این تیم رو به زوال به روزهای اوج، او که مالک باشگاه‌های النصر، الهلال، الاتحاد و الاهلی هم هست پروژه حضور فوق ستارگان در عربستان را کلید زد و الان یکی از تیم‌های تحت تملکش کریس رونالدو را دارد، دیگری بنزما، یکی نیمار را و دیگری ریاض محرز را!