انفرادی پولدارشو!

این گلف دیوانه

شاید این رشته‌‎ ورزشی در کشور ما خیلی محبوب نباشد، ولی در دنیا دنبال‌کنندگان بسیاری دارد. مثلا در آمریکا ستارگان زیادی وجود دارند که درآمد نجومی از این راه کسب می‌کنند و با توجه به اینکه این ورزش چندان هم پرفشار محسوب نمی‌شود معمولا ستارگان آن تا سنین بالا به رقابت در آن می‌پردازند. جالب است بدانید که دو فرد پردرآمد این رشته در سال گذشته، هیچ قهرمانی‌ای به دست نیاوردند. پردرآمدترین گلف‌باز جهان، داستین جانسون آمریکایی بوده که تنها در دو رقابت جزو ۱۰ نفر اول شد، اما به صورت خالص ۱۱۱ میلیون دلار تنها از راه این رشته به دست آورد. نفر بعدی هم هموطن وی یعنی فیل میکلسون بوده که در ۵۲ سالگی، همچنان گلف بازی می‌کند و فقط پارسال ۱۰۷ میلیون درآمد داشته است. تازه برخلاف جانسون، او در هیچ تورنمنتی حتی جزو ۱۰ بازیکن برتر هم نشد!

راننده‌های پولدار

فرمول یک هم جزو رشته‌های انفرادی محبوب حساب می‌شود که بیلان مالی بسیار بالایی دارد. طبیعی هم هست که سهم ستارگان آن بالا باشد. یکی از مزیت‌های درخشش در اتومبیل‌رانی، عقد قراردادهای تجاری گسترده با برندها مختلف است، ولی خود این رشته هم آورده خوبی برای قهرمانانش دارد که اینجا قهرمانی مهم است. مثلا لوئیس همیلتون که با قهرمانی در۷ دوره این مسابقات در کنار مایکل شوماخر رکورددار است، در دو فصل اخیر دچار افت شده و به همان اندازه درآمدش کاهش داشته است. ستاره مرسدس بنز در سال ۲۰۲۱، حداکثر پولی که می‌توانسته یعنی ۴۴ میلیون و ۵۵۰ هزار پوند به جیب زده، اما سال قبل ۴/ ۳۲ و امسال هم حدود ۲۹میلیون پوند از راندن اتومبیل به دست آورده است. کل دارایی این راننده انگلیسی هم تقریبا ۴۰۸ میلیون پوند تخمین زده می‌شود. مکس ورشتپن کسی که به سلطه همیلتون پایان داد و امسال هم صدرنشین رقابت‌ها است، مزد درخشش خود را به گونه‌ای گرفته که برخلاف همیلتون، درآمدش به صورت تصاعدی بیشتر شده. راننده هلندی ردبول دو سال را با ۲۵/ ۲۰ میلیون پوند درآمد در حالی گذراند که امسال این عدد به حدود ۴۵ میلیون پوند (۵۷میلیون دلار) رسیده. البته وی با ۱۲۹ میلیون دارایی، هنوز خیلی از همیلتون عقب‌تر است.

تنیس بازی نکنید

بررسی پردرآمدترین ستاره‌های دنیای تنیس در سال گذشته حقیقتا تعجب‌آور است، چرا که نفر نخست، از این رشته ورزشی خداحافظی کرده‌ است! راجر فدرر اسطوره سوئیسی دنیای تنیس حدودا دو سال قبل بازنشسته شد، اما در سال ۲۰۲۲ با درآمدی ۹۰ میلیون دلاری، نشان داد که برای پولدار شدن در تنیس، لزوما نیازی نیست که فعالیت ورزشی داشته باشید. نفر دوم هم نائومی اوساکا، تنیسور ۲۴ ساله ژاپنی است که در بخش بانوان رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرد و به همین دلیل هم خارج از زمین و هم از داخل آن، پول خوبی به دست آورد. البته تنها ۲/ ۱میلیون دلار از درآمد سال گذشته او به قهرمانی‌هایش تعلق داشت و ۵۵ میلیون آن خارج از کورت بود. جالب است بدانید که نواک جوکوویچ نفر دوم رنکینگ جهان و رکورددار کسب گرنداسلم، در این فهرست پنجم است. نوله پارسال ۲۷ میلیون دلار درآمد داشته که ۲۰ میلیون آن از طریق فعالیت‌های جانبی‌اش بوده تا دارایی کل این ستاره صربستانی به ۱۴۰میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.